آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهعمومی

پایان محدودیت تسلیحاتی کانادا علیه ترکیه

پس از موافقت آنکارا با عضویت سوئد در ناتو، کانادا به ممنوعیت تسلیحاتی اعمالی خود علیه ترکیه پایان داد

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، در ادامه فروکش کردن تنش‌های غرب با ترکیه بر سر الحاق سوئد به ناتو، کانادا از کنار گذاشتن تسلیحاتی اعمالی خود علیه ترکیه در سال ۲۰۲۰ خبر داد.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته به دنبال موافقت نهایی ترکیه با عضویت سوئد در ناتو به سران قانونگذاران ارشد کنگره نامه زده و خواستار موافقت فوری با فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه شد.

دولت کانادا خبر داد که محدودیت‌های تسلیحاتی از قبیل صدور فناوری بصری (اپتیکی) پهپاد به ترکیه را کنار گذاشته است؛ محدودیت‌هایی که سال ۲۰۲۰ در اعتراض به مواضع ترکیه در قبال جنگ قره باغ اعمال شده بود.

مقام‌های کانادایی پیشتر گفته بودند که جمهوری آذربایجان در جنگ با ارمنستان از پهپادهایی بهره برده که در آنها  از فناوری‌های ارسالی کانادا برای ترکیه استفاده شده بود.

اقدام کانادا در پایان دادن به ممنوعیت تسلیحاتی خود علیه ترکیه، در استقبال از اقدام آنکارا برای موافقت با الحاق سوئد به ناتو انجام شده است.

طبق بیانیه دولت کانادا، بر اساس توافق این کشور و ترکیه برای از سرگیری صادرات، به وضوح نشان می‌دهد که آیا این اقلام صادراتی قرار است مجددا به جایی دیگر صادر یا به کشوری غیر عضو ناتو به استثنای اوکراین منتقل شود.

«کمیته ملی ارمنی کانادا» پایان دادن به ممنوعیت تسلیحاتی کانادا علیه ترکیه را محکوم کرد و مدعی شد که این اقدام «تعهد کانادا به حقوق بشر، امنیت بین‌المللی و عدالت را به خطر می‌اندازد».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا