آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانروسیهعمومیقره باغ

پاشینیان خبر داد: عدم تمدید ماموریت نیروهای روسیه در قره باغ 

نخست وزیر ارمنستان گفت: پیشنهاد تمدید ماموریت نیروهای حافظ صلح روسیه در سوچی را مطرح کرده اما این پیشنهاد پذیرفته نشده است

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان در جریان نشست بررسی بودجه سال 2023 در مجلس این کشور گفت: ما در نشست سوچی (با حضور سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان) پیشنهادی برای تصمیم‌گیری در مورد تمدید ماموریت نیروهای حافظ صلح روسیه در قره‌باغ ارائه کردیم، اما این پیشنهاد رد شد.

پاشینیان گفت: ما پیشنهاد دادیم که این ماموریت برای مدت نامحدود مثلاً 20، 15 و یا 5 سال و یا… تمدید شود. باید بگویم همان طور که می دانید اگرچه پیشنهاد مورد قبول قرار نگرفت، اما به نظر من این موضوع در دستور کار قرار گرفت.

نخست وزیر ارمنستان افزود: به هر صورت این موضوع به نحوی در دستور کار است. می‌خواهم توجه همه ما را به این واقعیت جلب کنم و آن اینکه بر اساس بیانیه سه‌ جانبه 9 نوامبر 2020 در صورتی که مخالفتی از سوی هیچ یک از طرفین (روسیه، ارمنستان و آذربایجان) 6 ماه قبل از پایان مهلت 5 ساله حضور نیروهای حافظ صلح (در قره باغ) ارائه نشود، ماموریت این نیروها به طور خودکار تمدید می‌شود.

پاشینیان تاکید کرد که برای ایروان تقویت این واقعیت مهم است که هیچ یک از طرفین اعتراضی به تمدید خودکار ماموریت حافظان صلح نداشته و نخواهند داشت.

وی گفت: تا زمانی که سازوکارها و ضمانت‌های قابل اعتماد ایجاد شود، حضور نیروهای حافظ صلح در قره‌باغ مهمترین ضامن تضمین امنیت و حقوق ارامنه در قره باغ است‌. موضع روسیه در قبال قره‌باغ کاملاً با رویکرد دولت ارمنستان مطابقت دارد.

روسیه پیشنهاد داده است، بررسی موضوع قره باغ به آینده واگذار شود و فعلاً به موضوعاتی با اولویت بیشتر و از آن جمله موضوع تعیین حدود مرزی ارمنستان و آذربایجان پرداخته شود.

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا