آذربایجاناخباراردبیل

بازتاب اعتراض موسسات، نهادها، مراکز علمی و دانشگاهی استان اردبیل در خصوص تولید مشروب با برند شاه اسماعیل صفوی

چندی پیش مرکز فرهنگی قفقاز با انتشار خبری اعلام داشت که یکی از کارگاه های تولید مشروبات الکلی در آذربایجان، بر روی بسته بندی یکی از محصولات خود عکس شاه اسماعلیل خطائی را درج کرده و و محصول خود را  با نام و برند  شاه اسماعیل  به فروش می رساند.

با انتشار این خبر ، حضرت آیت الله عاملی نماینده محترم ولی فقیه در استان  و امام جمعه محبوب اردبیل نیز به این  رفتار جمهوری آذربایجان عکس العمل شدیدی نشان داده و در خطبه های  نماز جمعه   اعلام داشتند که منقوش کردن شیشه های مشروب با نقش شاه اسماعیل صفوی، اهانت به ایران و مخصوصاً اردبیل است.

ایشان  در تبیین علت این اهانت و اهانتهای مشابه آن که در این اواخر نسبت به شاه اسماعیل صفوی از طرف جمهوری آذربایجان صورت گرفته است، گفت: آنها بعد از مصادره شاه اسماعیل به عنوان مؤسس برای تاریخ موهوم خودشان، متوجه شده اند که شاه اسماعیل اولاً بنیانگذار حکومت دینی است و این با لائیسیته نمی سازد؛ ثانیاً اندیشه او بر پایه قرآن و فکر اهل بیت (ع) بوده و این با ملتچی بودن (قومگرایی) نمی سازد؛ ثالثاً متوجه شده اند که اصلی ترین همت شاه اسماعیل، یکپارچه کردن ایران بوده و معتقد بوده که نباید یک وجب خاک ایران از ایران جدا شود و در طول ۷ سال او توانست ایران یکپارچه را بر پایه حکومت شیعی تشکیل دهد و این با جدایی از ایران نمی سازد و کسانیکه جدا شده اند، باید با مؤسس کردن شاه اسماعیل برای تاریخ خود، خود را با او هماهنگ سازند.

پس از سخنان امام جمعه اردبیل تعدادی از موسسات، نهادها، مراکز علمی و دانشگاهی استان اردبیل با انتشار بیانیه‌هائی این اقدام خلاف را محکوم کرده و استفاده از نام شاه اسماعیل صفوی را نیز اهانت به بنیادهای تاریخی و تمدن و فرهنگ دینی دانستند.

با انتشار بیانیه توسط سایت مرکز فرهنگی قفقاز که به زبان  آذری نیز ترجمه و انتشار یافت سایت های جمهوری آذربایجان نیز به این خبر عکس العمل نشان داده و برخی از نویسندگان و شاعران آذری نیز به این کار اعتراض کردند و برخی نیز با انتخاب تیتر « تحقیر نمودن آذربایجان توسط آیت الله !»،عنوان انتخابی سایت هایturanxeber.az- pressaz.info- Axar.az برای مطلبی بود که در رد بیانات آیت الله عاملی انتشار دادند .

سایت های دیگری همچون İslaminsesi.ORG-CenubNews.Com- Strateq.az -aztoday.az نیز با تیتر « بیانیه اعتراض آمیز  نهادهای ایرانی به تحقیر شاه اسماعیل صفوی» این خبر را انتشار دادند.

 لازم به ذکر است که سایت های  کشورمان نیز این خبر را منتشر کرده اند که برخی از مخاطبان این سایتها با درج نظرات  خود همچون (احترام گذاشتن به شخصیت های معقول، ظلم ستیز و مدافع جان و ناموس مردم و انسانهای عدالت پیشه در تمام اقوام و ملیت ها که ریشه ای با هویت تاریخی دارد پسندیده و نشانه ای از تمدن است. لذا کسانی که به هر نحو این احترام را مورد هجمه قرار می دهند بویی از تمدن نبرده اند.) به این خبر واکنش نشان داده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا