آذربایجاناخبارایران

پاسخ سردار جلال اوغلو به سخنان فاضل مصطفی در خصوص اتهام ایرانگرا بودن وی

 فاضل مصطفی بین شیعه و سنی اختلاف افکنی می کند
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از قفقاز اینفو، “سردار جلال اوغلو” رییس حزب دموکرات آذربایجان در  مصاحبه ای با پرتال خبری «قفقاز اینفو» به سخنان فاضل مصطفی پاسخ داد. 

متن مصاحبه سردار جلال اوغلو به شرح ذیل می باشد:
س ـ “فاضل مصطفی” نماینده پارلمان جمهوری آذربایجان شما را به عنوان فعال ترین تبلیغ کننده نئو ایرانگرایی معرفی کرده است، نظر شما با اظهارات “فاضل مصطفی” در این خصوص چیست؟
ج ـ من طرفدار زنده ماندن تاریخ آذربایجان هستم، اگر این نئو ایرانگرایی است، من به ان افتخار می کنم. در واقع “فاضل مصطفی” نه ایرانگرا، نه ترک گرا و نه آذربایجانی است. وی فقط فردی متعلق به اهل سنت است. دیدگاه وی نسبت به تاریخ آذربایجان نیز متاثر از نظر سنی ها است. “فاضل مصطفی” نمی تواند موافق ایجاد یک کشور ترک در منطقه باشد. وی تاریخ را هم خوب نمی داند. نه صفویان، نه افشاریان و نه قاجارها ربطی به ایرانگرایی ندارند. “فاضل مصطفی” سنی هم نیست، وی تعلق به فرقه نورچی ها دارد. او وقتی که در ترکیه زندگی می کرد، نورچی گری را پذیرفت. وی بیان می کند که چون “شاه اسماعیل” شیعه بود پس او فارس و ایرانی است. مگر عقیده انسان اصالت ملی و قومی وی را تغییر می دهد؟ باید پذیرفت که عقیده نمی تواند تاثیری بر خون انسان بگذارد. با اظهارات وی چنین تصور ایجاد می شود که گویا تاریخ از دین آغاز می شود. بر اساس منطق “فاضل مصطفی”، تمام مسئولان جمهوری دمکراتیک آذربایجان که در سال 1918 میلادی تاسیس شد، ایران گرا بودند، زیرا، آنها نیز شیعه بودند. این چه حرفی است؟ در حال حاضر بسیاری از مسئولان دولت آذربایجان نیز شیعه هستند. تحت این شرایط، ما باید بگوییم که جمهوری آذربایجان نیز یک کشور ترک نیست.90 درصد از مردم آذربایجان شیعه هستند. مگر تمام این 90 در صد ایرانگرا هستند؟
س ـ شما خودتان شیعه هستید؟
ج ـ خود فاضل مصطفی نیز شیعه است. او در زمان ریاست ابوالفضل الچی بی به ترکیه رفته و در آنجا تحت تاثیر افکار نورچی ها قرار گرفته است. من مدافع راه وسطم، ولی پدرم، مادرم و نزدیکان من شیعه هستند. در قرآن کریم نیز نوشته شده است که متفرق نشوید و با هم بحث و جدل نکنید. “فاضل مصطفی” بر خلاف قران کریم میان سنی در حال ایجاد تقابل میان شیعه و سنی است و این موضوع برای کشورمان بسیار خطرناک است. اگر نظری به صفحه اجتماعی “فاضل مصطفی” به اندازید، می بینید که بسیاری از مردم به او اعتراض نموده و وی را مورد توهین قرار می دهند و این نشان می دهد که اختلاف آغاز شده و “فاضل مصطفی” به هدف خود رسیده است.

لازم به ذکر است که فاضل مصطفی در مصاحبه ای سردار جلال اوغلو را خس و خاشاک “خمینی” نامیده و وی یکی از مبلغان ذهنیت ایرانگرا در جمهوری آذربایجان معرفی کرده بود.وی در ادامه می گوید که ؛سخنان “سردار جلال اوغلو” متنی است که مستقیما توسط ایران آماده شده است. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا