اخبارگرجستان

پارلمان گرجستان پیشنویس اصلاح قانون اساسی را تصویب کرد

پارلمان گرجستان روز سه شنبه با اکثریت آرا پیشنویس اصلاح قانون اساسی این کشور را در شور سوم تصویب کرد که این موضوع اعتراض احزاب مخالف را در پی داشت.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه خبری ‘نیوز گئورگیا’ ۱۱۷ نفر از ۱۵۰ نماینده پارلمان این کشور به اصلاح قانون اساسی رای مثبت دادند.
نمایندگان احزاب ‘ جنبش واحد ملی’ و ‘گرجستان اروپایی’ در پارلمان که از احزاب مخالف دولت فعلی تفلیس به شمار می روند، در اعتراض به اصلاح قانون اساسی در جلسه امروز ( سه شنبه ) پارلمان حضور نداشتند.
این مصوبه پارلمان گرجستان برای اجرایی شدن نیاز به امضای رئیس جمهوری این کشور دارد.
این در حالی است که رئیس جمهوری گرجستان همراه با نیروهای مخالف دولت این کشور با اصلاح قانون اساسی مخالفت کرده است.
در صورت نهایی شدن طرح اصلاح قانون اساسی، انتخابات پارلمانی در مقایسه با انتخابات قبلی که بر اساس نظام تناسبی و اکثریتی برگزار می شد، از این پس فقط بر اساس نظام تناسبی انجام خواهد گرفت.
بنا به اصلاحیه قانون اساسی، نظام تناسبی در انتخابات پارلمانی بعدی که سال ۲۰۲۰ میلادی برگزار خواهد شد، به کار گرفته نمی شود و در انتخابات سال ۲۰۲۴ میلادی قابل اجرا خواهد بود که این امر اعتراض شدید نیروهای مخالف دولت را در پی داشت.
کمیسیون قانون اساسی گرجستان تدوین طرح اصلاح قانون اساسی این کشور را در ماه می سال ۲۰۱۷ میلادی به پایان رساند .
احزاب سیاسی مخالف دولت خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی سال ۲۰۲۰ بر اساس نظام تناسبی و انتخاب رئیس جمهوری از سوی مردم این کشور هستند.
طبق اصلاحیه قانون اساسی نظام انتخاب رئیس جمهوری گرجستان نیز تغییر یافته و رئیس جمهوری این کشور از این پس نه از سوی مردم، بلکه از سوی نمایندگان پارلمان انتخاب می شود.
همچنین حداقل سن برای طرح نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری از ۳۵ سال فعلی به ۴۰ سال افزایش یافته است.
یکی از موارد مهم اصلاح قانون اساسی شامل ممنوع شدن فروش زمین های کشاورزی به اتباع خارجی می باشد که پیشتر در قانون اساسی چنین محدودیتی وجود نداشت.
تدوین طرح اصلاح قانون اساسی در گرجستان در سال ۲۰۱۶ میلادی و یک ماه بعد از انتخابات پارلمانی این کشور که در آن حزب حاکم ‘ رویای گرجستان’ اکثریت کرسی ها را در پارلمان به خود اختصاص داد، آغاز شد.
اصلاحیه قانون اساسی گرجستان از سوی کمیسیون قانون اساسی این کشور که اکثریت اعضای آن از حزب حاکم هستند، تدوین شده که این عامل نیز اعتراض نیروهای مخالف دولت را در پی داشت.
همچنین محافل رسمی گرجستان اعلام کردند که اصلاحیه قانون اساسی پس از مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور که در پاییز سال ۲۰۱۸ میلادی برگزار می شود، به مورد اجرا گذاشته خواهد شد.
در این حال «ایراکلی کوباخیدزه» رئیس پارلمان گرجستان در جلسه امروز، تصویب اصلاحیه قانون اساسی را رویداد تاریخی برای توسعه دموکراسی این کشور عنوان کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا