آذربایجاناخبارروسیهقره باغ

وفا قلیزاده: اگر پوتین مغلوب گردد جمهوری آذربایجان….

 در حال حاضر بین روسیه و غرب تنش وجود دارد . این تنش بین روسیه و غرب در مسئله قره باغ نیز تاثیر گذار خواهد بود.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، این مطلب را وفا قلیزاده مشاور سابق دولت در مصاحبه با خبرگزاری پوبلیکا.آذ گفته است.

وی گفته است که مسئله حل مناقشه قره باغ  به نفع غرب می باشد. لیکن این مناقشه برای امپراتوری روسیه یک ضربه مضحک به حساب می آید. زیرا که روسیه دائما ناظر بر نقض آتش بس در منطقه مورد مناقشه بوده و با این عمل در این تفکر بوده است که در درگیری های بوجود آمده در منطقه منافع غرب را به خطر بیندازد.

روسیه درصدد است زمانی که جنگی در این منطقه بوجود آید خطوط ارتباطی غرب به آذربایجان را بتواند به آسانی به کنترل خود در بیاورد. تا در تنش بوجود آمده بین روسیه وغرب روسیه مغلوب نشود.

وفا قلیزاده در ادامه سخنان خود متذکر می شود که اگر غرب و روسیه با هم به توافق برسند مسئله حل مناقشه قر ه باغ کوهستانی دوباره به درازا خواهد انجامید. اگر در تنش بوجود آمده بیت روس وغرب ، غربی ها برنده شوند مناقشه حل خواهد گردید ولی اگر روسیه برنده این تنش باشد آذربایجان به همراه کشورهای جمهوری یافته آسیای مرکزی زیر سلطه این کشور در خواهند آمد.

مشاور سابق دولت می گوید اتفاقات صورت گرفته در مناطق اشغالی و وجود تنش ها در این منطقه کار کشور روسیه بوده و منافع ارمنستان در آن جا لحاظ گردیده است.  

تنش ها که در منطقه مورد مناقشه صورت گرفته است کار وزارت کشور ارمنستان بوده تا با این عمل نشان دهد  که آنان در وضیعت جنگی قرار دارند.و آذربایجان در تلاش است که این کشور را از بین ببرد ولی در مقابل شما جلوی این فشارها ایستادگی نماید زیرا آنان می خواهند با این کارها دل ارامنه را به دست آورند. تمامی این حرکت ها یک بازی ژئوپلتیک است

ما باید یک موضوع را فراموش نکنیم کشور روسیه به عنوان یک کشور ابرقدرت هسته ای این منطقه را اشغال نموده اگر این موضوع را غرب به زبان خود نمی آورد ولی ما به خوبی می دانیم  که غرب در تلاش است که روسیه را زمین گیر نماید. در این صورت که مناقشه قره باغ حل خواهد شد.

با تمامی این تفاسیر وی پیش بینی در این زمینه را دشوار ارزیابی نموده است.براساس تفکرات آقای  وفا قلیزاده فاکتورهای وجود دارد که می تواند این این عوامل را شگل دهد براساس پیش بینی کارشناسان سیاسی عواملی هستند که می تواند منجر به فروپاشی دولت روسیه گردد. ولی هیچ کس نمی تواند بگوید این فروپاشی کی صورت خواهد گرفت.

روس ها آدم ها صبوری هستند در جنگ جهانی دوم که بین روسیه و آلمان رخ داد آلمانی ها زمانی که در حال پرتاب موشک به سمت روس ها بودند روس ها به آرامی در حال رفت وآمد در میان کشته های  خود بودند. استالین در پایان جنگ جهانی دوم گفته بود که من این شراب را می نوشم به افتخار اینکه مردم روسیه انسانها ی صبوری هستند.

امروز با اینکه اقتصاد روسیه به سمت وسوی سقوط در حال حرکت است با این حال روس ها می توانند با خوردن کلم وپیاز خود را سر پا نگه دارند. در مقابل مردم یک کشور غربی به دلیل اینکه روغن وجود نداشته که به نان خود را به آن آغشته نمایند دست به آشوب  می نمایند. اما روس ها این گونه نیستند آنان از نظر کمیت انسانهای برتری به حساب می آیند.

140 ملیون نفر انسان مطیع آلت دست این دیکتاتورها  شده اند. پادشاهان گذشته و استالین نیز بر این مردم غلبه نموده اند. یعنی این یک رویارویی با مردم به حساب می آید ولی روس ها تا پایان تحمل تمامی سختی ها را دارند.

در پایان با تمامی این گفته ها مسئله اصلی ما نتیجه به دست آمده در مناقشه قره باغ است .اگر دررویارویی ها روسیه کم نیاورد واز هم نپاشد این یک پیروزی بزرگ  برای پوتین خواهد بود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا