اخبارایرانترکیه

رهبر حزب سعادت ترکیه: انقلاب ایران، بزرگترین انقلاب مردمی قرن بیستم است

«مصطفی کامالاک» رهبر حزب اسلامگرای سعادت ترکیه، انقلاب اسلامی ایران را بزرگ ترین و شکوهمندترین انقلاب مردمی قرن بیستم خواند و گفت: این، انقلاب مقدسی است که زمینه بیداری اسلامی را فراهم کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، وی در جشن سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در ترکیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در آنکارا گفت: انقلاب اسلامی ایران دارای ویژگی های خاصی است که یکی از آنها قیام علیه امپریالیسم جهانی و حمایت از مستضعفان است. این ویژگی باید حفظ و حراست شود.

رهبر حزب سعادت ترکیه بر نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در تامین امنیت و صلح و ثبات در منطقه تاکید کرد و گفت: ایران تنها کشوری است که با شهامت و مقتدرانه در مقابل زورگویی ها ایستاده است.

«رجایی کوتان» رهبر پیشین حزب سعادت و یکی از مهمترین شخصیت های سیاسی معتبر در ترکیه نیز در سی و ششمین جشن پیروزی انقلاب اسلامی ایران در آنکارا، با تبریک روز ملی ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بر پایه های محکم دوستی و برادری ایران و ترکیه تاکید کرد و گفت: نباید به هیچ بهانه ای اجازه داد به دوستی این دو ملت بزرگ و مسلمان دنیای اسلام خللی وارد شود.

او گفت: با علم به اهمیت برقراری روابط راهبردی بین ایران و ترکیه و تحکیم پایه های این روابط به همراه مرحوم «نجم الدین اربکان» نخست وزیر وقت ترکیه در سال 1996 میلادی به عنوان وزیر انرژی ترکیه به تهران رفته و قرارداد تجارت گاز 25 ساله با جمهوری اسلامی ایران منعقد کرده است و امروز اهمیت این قرارداد راهبردی برای دو کشور بیش از پیش روشن است.

«رجایی کوتان» گفت: ایران علاوه بر اینکه میراث دار تمدن بزرگی در جهان است، با انقلاب شکوهمند اسلامی به امید مستضعفان در دنیا تبدیل شده و اکنون کشور مقتدر و مستقلی است که با ایستار شجاعانه خود در قبال امپریالیسم، بسیاری از توطئه های جهانی را خنثی کرده است.

رهبر پیشین حزب اسلامگرای سعادت ترکیه با تاکید بر اهمیت تعمیق و گسترش مناسبات ایران و ترکیه در همه زمینه ها، از نهادهای مدنی و بخش های غیر دولتی دو کشور خواست در راه نزدیک سازی راهبردی دو کشور از هیچ کوششی دریغ نکرده و در این راه مشوق و حامی دولت هایی باشند که عزم خود را در این راه گذاشته اند.

«ملیح کوکچک» شهردار آنکارا پایتخت ترکیه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خواستار توسعه همکاری ها بین شهرداری های پایتخت دو کشور شد.

او با اشاره به سفر شهردار تهران به آنکارا گفت: در نظر دارد در آینده نزدیک با سفر به ایران زمینه توسعه و تعمیق مناسبات بین دو پایتخت تهران و آنکارا را فراهم آورد.

جشن سی و ششمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران سه شنبه شب در آنکارا برگزار شد.

در این مراسم، علاوه بر «جودت ییلماز» وزیر توسعه ترکیه به نمایندگی از طرف دولت، «ملیح گوکچک» شهردار آنکارا، «یاسین آکتای» معاون بین الملی حزب حاکم عدالت و توسعه، مقامات حزبی، نمایندگان ستاد ارتش ترکیه، سفیران کشورهای خارجی و هیات های نظامی خارجی مستقر در آنکارا، نمایندگان مجلس، اساتید دانشگاه ها و نمایندگان نهادهای فکری، روزنامه نگاران، کارآفرینان، مسوولان نهادهای مختلف دولتی ترکیه شرکت کردند.

همزمان با این مراسم، نمایشگاهی از فرش های دستبافت ایرانی در محل برگزاری جشن پیروزی انقلاب برگزار شد که مورد توجه خاص شرکت کنندگان قرار گرفت.

به گفته بسیاری از شرکت کنندگان در این مراسم، روز ملی ایران یکی از بزرگترین مراسم روز ملی است که در آنکارا برگزار می شود و بر اساس اطلاعات بدست آمده حدود هزار نفر در این مراسم شرکت کردند.

خاورم/2011**1545

 

انتهای پیام /*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا