آذربایجاناخبارایران

وزیر خارجه آذربایجان خواهان گسترش همکاری با ایران شد

المار محمدیاروف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در دیدار با ابراهیم رحیم پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در باکو خواهان گسترش همکاری های میان دو کشور در زمینه های مختلف شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان و معاون وزیر امور خارجه ایران در باره راه های گسترش روابط و همکاری های دو کشور گفت و گو کردند.

رحیم پور که در رأس یک هیأت برای شرکت در سی و نهمین اجلاس گروه کاری کشورهای ساحلی خزر برای تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی این دریاچه به باکو سفر کرده است، با اشاره به اراده سیاسی رهبران 2 کشور برای گسترش روابط دوجانبه، گفت: بر اساس مشترکات تاریخی و فرهنگی روابط همسایگی بین دو کشور، باید ساز و کار لازم برای اجرایی نمودن توافقات فیمابین در زمینه های اقتصادی تدوین گردد.

وی با اشاره به این که تحکیم روابط تهران و باکو در زمینه های مختلف به حفظ امنیت و ثبات منطقه کمک خواهد کرد، چهار دیدار رییسان جمهوری دو کشور در یک سال گذشته، برگزاری کمیسیون مشترک افتصادی، تبادل هیأت های مختلف بین دو کشور را مؤید حسن روابط موجود عنوان کرد و گفت: ما معتقدیم که ظرفیت آن بیش از پیش قابل بهره گیری می باشد.

معاون وزیر امور خارجه ایران در بخشی از سخنان خود همچنین بر مبارزه مشترک با افراط گرایی تأکید کرد.

محمدیاروف نیز با اشاره به سفر اخیر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان، بر لزوم توسعه همکاری ها در همه جوانب تأکید کرد و آمادگی کشورش را برای برگزاری اجلاس های سه جانبه ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه با هدف توسعه هر چه بیشتر روابط در حوزه های مختلف اعلام کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در ادامه به اهمیت اجرایی شدن دالان حمل و نقل شمال – جنوب و خط آهن آستارا تأکید کرده و نقش جمهوری اسلامی ایران در دسترسی جمهوری آذربایجان به آب های آزاد را مهم توصیف کرد.

در این دیدار طرفین همچنین در مورد برخی مسایل دیگر مورد علاقه متقابل، تبادل نظر کردند.

رحیم پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ایران در این سفر همچنین با خلف خلف اف معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان دیدار و گفت و گو کرد.

خلف اف در این دیدار، حضور رحیم پور را در اجلاس گروه کاری کشورهای ساحلی خزر در باکو فرصت مناسبی برای مرور طرفین بر مناسبات موجود میان دو کشور، دانست.

خلف اف در این دیدار با اشاره به سفر قریب الوقوع شاهین مصطفی یف، وزیر اقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان و رییس آذری کمیسیون مشترک در راس یک هیات اقتصادی به ایران، ابراز امیدواری کرد که دو کشور بتوانند فعالیت خود در زمینه های اقتصادی، به ویژه در بخش های انرژی و ترانزیت توسعه دهند.

طرفین در این دیدار در خصوص همکاری مشترک در زمینه انرژی به گفت و گو پرداخته و بر تأثیر مثبت آن بر توسعه روابط اقتصادی دو کشور تأکید کردند.
انتهای پیام /د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا