آذربایجاناخبارایرانروسیهعمومی

وزیر امورخارجه قزاقستان : اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر نیمه دوم ۲۰۱۸ برگزار می شود

وزیر امور خارجه قزاقستان از برگزاری پنجمین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر برای تعیین رژیم حقوقی این دریا در نیمه دوم سال جاری میلادی در آستانه خبر داد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری ‘ کازینفورم ‘ ، غیرت عبدالرحمانف در گفت و گو با خبرنگاران درباره جزئیات برگزاری این اجلاس ،افزود: کنوانسیون تعیین رژیم حقوقی دریای خزر یک سند پنج جانبه میان قزاقستان ، ایران ، جمهوری آذربایجان ، روسیه و ترکمنستان است .
وی افزود: در اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای ساحلی خزر که در ماه دسامبر – آذر ماه – در مسکو برگزار شد ،پیش نویس این کنوانسیون بررسی شد و در حال حاصر بحث برسر مسائل فنی این کنوانسیون است.
عبدالرحمانف گفت: تاریخ دقیق برگزاری اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر ، پس از تعیین رویه های داخلی در هر کشور و ارائه آن به کنوانسیون یاد شده ، تعیین خواهد شد .
وی در عین حال یادآور شد، این رویه های داخلی ممکن است طولانی باشد و چند ماه ادامه یابد، بنا بر اجلاس آتی سران کشورهای ساحلی خزر ممکن است در نیمه دوم سال جاری میلادی برگزار شود.
وزیران امور خارجه پنج کشور حاشیه دریای خزر شامل روسیه ، ایران ، ترکمنستان ، جمهوری آذربایجان و قزاقستان در ماه دسامبر سال گذشته میلادی پیشنویس کنوانسیون تعیین رژیم حقوقی دریای خزر را بررسی کردند.
تابه حال چهار اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر و ۴۸ نشست گروه کاری تدوین رژیم حقوقی جدید دریای خزر برگزار شده است.
تدوین کنوانسیون تعیین رژیم حقوقی دریای خزر که همه مسایل مربوط به این دریا در آن قرار است انعکاس یابد، موضوع عمده مذاکره میان کشورهای ساحلی خزر است و در این ارتباط گروه کاری متشکل از نمایندگان پنج کشور ساحلی در راستای تدوین این کنوانسیون فعالیت دارد.
چهارمین اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر مهر ماه سال ۹۳ در بندر آستاراخان روسیه برگزار شد.
سه اجلاس پیشین سران کشورهای حاشیه دریای خزر به ترتیب در ترکمنستان (عشق آباد – اردیبهشت ۸۱)، ایران (تهران – مهرماه ۸۶ ) و جمهوری آذربایجان(باکو – آبان ۸۹) برگزار شده است.
کشورهای ساحلی دریای خزر پس از فروپاشی شوروی تعیین رژیم حقوقی جدید خزر و توسعه همکاری های چند جانبه مربوط به مسایل این دریا را بررسی می کنند.
کشورهای حاشیه دریای خزر شامل ایران و چهار کشور روسیه ، جمهوری آذربایجان ، ترکمنستان و قزاقستان است.

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا