آذربایجاناخبارعمومی

وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان: حجم گردش تجاری آذربایجان و چین ۴۳ درصد افزایش یافته است

وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان گفت : حجم گردش تجاری جمهوری آذربایجان و چین در سال ۲۰۱۷ میلادی با ۴۳ درصد افزایش به ۱٫۲ میلیارد دلار رسید.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از وزارت اقتصاد جمهوری آذربایجان ، «شاهین مصطفی اف» که در راس هیات اقتصادی به چین سفر کرده است ، در دیدار با «لی سیائوپان» وزیر راه چین افزود: در حال حاضر بیش از ۱۰۰شرکت چینی در حوزه های مختلف اقتصاد جمهوری آذربایجان فعال هستند.
وی با اشاره به اهمیت گسترش همکاری های اقتصادی و بازرگانی با چین ، افتتاح دفتر نمایندگی بازرگانی جمهوری آذربایجان در چین را رویداد مهمی برای روابط اقتصادی و بازرگانی دو کشور عنوان کرد.
وی همچنین با اشاره به اینکه رئیس جمهوری آذربایجان تا به حال پنج سفر رسمی به چین داشته است ، گفت: در جریان این سفرها توافق های مهمی در جهت تقویت روابط دو کشور حاصل شده است.
وزیر اقتصاد حمهوری آذربایجان، وجود ظرفیت های بزرگ برای صادرات برخی محصولات کشاورزی و صنعتی جمهوری به چین را خاطر نشان کرد و اهمیت حمایت چین از صدور مجوز برای صادرات این محصولات را مورد تاکید قرار داد .
مصطفی اف، امکان حضور گسترده شرکت های چینی در پارک های صنعتی جمهوری آذربایجان در بخش کشاورزی ، ساختمان ، همکاری برای تولید مشترک ماشین آلات کشاورزی ، محصولات صنایع غذایی ، پنبه کاری و گردشگری را یادآور شد.
وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان همچنین با اشاره به مشارکت فعال این کشور در ایجاد د الان های حمل و نقل منطقه ای از جمله دالان شرق – غرب ،گفت : در قالب ایجاد این دالان در سال گذشته خط ریلی باکو – تفلیس – قارص راه اندازی شده است.
مصطفی اف با اشاره به مزایای مسیر حمل و نقل ترانس خزر ، گفت : هیات اقتصادی جمهوری آذربایجان در قالب این سفر در کنفرانس بین المللی مربوط به نقش مسیر حمل و نقل ترانس خزر در تحقق طرح چینی یک نوار و یک راه در پکن حضور خواهد داشت.
وی افزود: جمهوری آذربایجان علاقمند به حمایت از مسیر حمل و نقل تر انس خزر بعنوان بخشی از طرح چینی یک نوار و یک راه می باشد و علاوه بر آن شرکت های چینی می توانند از تسهیلات حمل و نقل جمهوری آذربایجان از جمله در منطقه آزاد بارگانی الت و و نیز در ساخت و مدیریت ترمینال کانتینری بندر بین المللی بازرگانی باکو مشارکت داشته باشند.
وزیر راه چین نیز با اشاره به این که کشورش به توسعه روابط با جمهوری آذربایجان اهمیت خاصی قائل است ، در باره همکاری دو کشور در حوزه های مختلف از جمله حمل و نقل ترانزیت بحث کرد.
در جریان سفر شاهین مصطفی اف و هیات همراه به چین دفتر نمای ندگی بازرگانی جمهوری آذربایجان روز گذشته ( دوشنبه ) در پکن افتتاح شد.
مصطفی اف در مراسم افتتاح دفتر نمایندگی بازرگانی اعلام کرد ، چین از نظر حجم گردش تجاری در میان شرکای جمهوری آذربایجان کشور چهارم، در صادرات محصولات جمهوری آذربایجان کشور هشتم و واردات نیز کشور سوم است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا