آذربایجاناخباراردبیلارمنستانایرانعمومیقره باغقره باغویژه

مصاحبه رییس تشکیلات آزادسازی قره باغ پس از بازگشت به آذربایجان

آکف نقی :ژنرال ایرانی گفت جمهوری اسلامی ایران در جنگ قره باغ به آذربایجان کمک تسلحیاتی به مبلغ  20 میلیون دلار نموده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز در روز های گذشته یک گروه از فعالان سیاسی و اجتماعی جمهوری آذربایجان در ایران بسر می بردند. دراین زمینه رییس تشکیلات آزادسازی قره باغ که  به همراه  این هیئت به ایران سفر کرده بود پس از بازگشت به کشورش با خبرگزاری تلگرام آذربایجان مصاحبه نموده که به شرح ذیل ارائه می گردد.

سوال:جناب آکف هدف شما از سفر به ایران چه بود؟

 ما با تشکیلات غیردولتی ایران ، گرجستان و ترکمنستان روابط حسنه داریم، ما برای احقاق حق و حقیقت قره باغ با آنها همکاری داریم و بصورت دوره ای سعی داربم تا با آنان نشستی را برگزار نماییم،در این دوره این نشست در دانشگاه تبریز برگزار گردید.

 این نشست در تاریخ 7 می  با موضوع قره باغ خاک اسلام است که این مطلب را رهبر عالی ایران آیت الله العظمی سید علی خامنه ای فرموده بودند و با شعار مردم آذربایجان مورد تجاوز ارمنستان قرار گرفته است و ارمنستان تجاوز کار است برگزار گردید.

این نشست همچنین در سالروز اشغال شهر شوشا قرار داشت و بسیار در سطح بالایی برگزار گردید. مراسم با سخنرانی رییس دانشگاه تبریز جنای آقای دکتر محمد پورمحمدی شروع گردید، وی گفت: ما شما را از خود و خودمان را از شما می دانیم، پور محمدیخاطرنشان نمود هدف از برگزاری نشست های این چنینی آشکار نمودن اشغال شوشا و همچنین قره باغ و واقیعت ها صورت گرفته در منطقه به مردم ایران می باشد.ایشان افزودند: در روزهای سخت آذربایجان در کنار ما بوده است ما نیز همیشه در کنار آذربایجان خواهیم بود.

در ادامه دکتر محمد متفکر خواستار آزادی شهر شوشا و اهمیت آن در جهان اسلام شدند.

 وی اظهار نمود قره باغ و شهر شوشا با دست جوانان آذربایجان و مسلمانان آزاد خواهد شد.

یکی دیگر از سخنرانان نشست دکتر نیکبخت در مورد تاریخ شهر شوشا و قره باغ برای حاضرین اطلاعاتی را ارائه نموده و از  پیامدهای منفی اشغال روس ها به این منطقه گفت.

وی در ادام ابراز داشتند قره باغ خاک اسلام است و باید به مسلمانان عودت داده شود.

ژنرال بازنشسته  ایرانی جناب آقای کبیری در مورد حضور افسران و سربازانی ایرانی در جنگ قره باغ  سخن به میان آوردند. به گفته کبیری وی شخصاً در جهت تعلیم و آموزش سربازان آذری در آذربایجان حضور داشته است. به گفته وی در سال های نخست حاکمیت مرحوم حیدر علیف توسط دیگر ژنرال های ایرانی آنان به 8 هزار سرباز آذربایجانی آموزش نظامی فرا داده اند.

به گفته این ژنرال ایرانی به اتفاق وی 150 نفر دیگر از نیروهای نظامی ایران به آذربایجان آمده بودند. وی گفت شخصاً در چندین مرحله از جنگ حضور داشته است و با حیدر علیف و وزیر دفاع آن دوره چندین بار ملاقات نموده و طرف آذری از عملکرد آنان خیلی ابراز رضایت نموده اند.

 ژنرال کبیری همچنین افزودند: آنان در جنگ قره باغ میان آذربایجان و ارمنستان به جمهوری آذربایجان 20 میلیون دلار اسلحه و مهمات ارسال نموده اند.

سوال: هئیت اعزامی در نشست را چه کسانی تشکیل داده بودند؟

هیئت اعزامی را رئیس حزب عدالت و نماینده سابق مجلس الیاس اسماعیل اف، رئیس حزب وحدت و نماینده مجلس طاهر کریملی ، رئیس جنبش مقاومت اسلامی قره باغ روشن احمدلی، نویسنده علوم سیاسی الدنیز قلی یف ، کارشناس علوم سیاسی زرتشت علیزاده ، شاعر و مقاله نویس قربان جبرئیلی و بنده تشکیل داده بودیم.

سوال: هیئت اعزامی از آذربایجان به این نشست چه  مطالبی را ارائه نمودند؟

بنده در سخنرانی خودم گفتم آذربایجان با توان خود سرزمین های اشغالی را آزاد خواهد نمود. لاکن ارمنستان دارای حامیان قدرتمندی است، به همین دلیل است که، در این جنگ آذربایجان نیز احتیاج به حمایت دارد، این  حمایت را بیش از سایرین ما می توانیم از ایران ، ترکیه پاکستان و سایر کشورهای اسلامی داشته باشیم . علی الخصوص جمهوری اسلامی ایران بدلیل جعرافیایی و نفوذ آن در منطقه می تواند نقش بسیار مهمی و اساسی را در حل و فصل مناقشه قره باغ داشته باشد.

الیاس اسماعیل اف رئیس حزب عدالت نیز به ریشه های تاریخی این درگیرهای و از نقش منفی سازمان های بین المللی اشاره نمودند. طاهر کریملی نماینده مجلس آذربایجان نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران در جنگ اول قره باغ کمک های شایانی را به آذربایجان نموده است. تداوم وحدت بین دوکشور برای همیشه یک امر ضروری می باشد.

سپس در ادامه روشن احمدلی  رئیس جنبش مقاومت اسلامی قره باغ گفت: ما باید با تحمل همدیگر از انتقاد  به یکدیگر پرهیز نموده و در مسایل مهم از جمله مسئله قره باغ در یک مسیر قرار داشته داشته باشیم.

از شرکت کننده گان نشست الدنیز قلی یو ، دکتر کفاش، دکتر روح ا… متفکر آزاد ، مهدی نعلبندی، زرتشت علیزاده ،سید مسعود پیمان و دیگران نیز دیدگاه های خود را بیان نمودند.شاعر تبریزی صدر محمدی و شاعر آذربایجانی حاضر در این نشست قربان جبرئیلی نیز در در وصف آذربایجان و قره باغ اشعار خود را سرودند. پس از به پایان رسیدن این نشست نماینده آذربایجانی حاضر در این نشست با رئیس دانشگاه تبریز دیدار نمودند با پرداختن به یک سری از اتفاقات مذاکرات خوبی در زمینه های مختلف شگل گرفت. علاوه بر این در موزه تاریخ آذربایجان در تبریز و  مکان های مختلف تاریخی در این شهر حضور یافته و از نزدیک آنها را مشاهده نمودیم.

سوال:جناب آکف، در سال های گذشته در درگیرهای قره باغ اطلاعات وجود دارد که ایران به ارمنستان کمک و در این راه آنها را یاری نموده است با این نگاه آیا میتوان در این راستا گفته های ژنرال ایرانی را بعنوان حقیقت باور نمود؟

بنده فکر می کنم تمامی آنها حقیقت است، ممکن است که برای روشن نمودن بعضی چیزها باید به جزئیات پرداخته شود. این یک راز مخفی نیست ، در این مورد اسنادی وجود دارد که آنها را به من نشان داده اند. بنده در دیدار بعد از کنفرانس گفتم که ما خواستار آن هستیم تا اینکه طرف ایرانی اطلاعات ارائه شده این چنینی را به طور رسمی به ما ارائه کند. یعنی این را یا رییس جمهور و یا اینکه وزیر دفاع و یا مشاوره رییس جمهور مطرح  نماید. بطور رسمی توضیح دهند که، در طول جنگ قره باغ در کجا به طور رسمی ما را یاری و از ما پشتیبانی نموده اند. و به چه میزان به ما سلاح داده اند.

بنده از آنها سوال نمودم که، چرا بطور رسمی طرف ایرانی در این زمینه موضع خود را بیان نمی کند؟ زیرا در طول سفر قبلی بنده نیز به ایران  در سطح غیر رسمی به من گفته بودند که،  به آذربایجان کمک های از سوی ایران گردیده است و آن نیز بطور غیر رسمی بوده  است. به همین دلیل این سوال را مطرح نمودم که، با مطرح نمودن این موضوع از سوی مقامات رسمی ایران مردم آذربایجان بطور آشکار از این واقیعت مطلع می شوند و هیچ سوالی در ذهن آنان باقی نخواهد ماند.

سوال : جناب آکف، در چه تاریخی به شهر اردبیل سفر نمودید؟

در 8 می میهمان امام جمعه اردبیل جناب حجت الاسلام سید حسن عاملی بودیم، در این دیدار حجت الاسلام عاملی در نشستی که در دفتر وی داشتیم فرمودند، موضوع قره باغ آنها را بسیار نگران نموده است.

وی اظهار داشت در تمامی خطبه های نماز جمعه بر ارمنی های لعنت می فرستیم، ما خواستار آزادی هرچه سریع قره باغ هستیم، آمریکا و روسیه برای رسیدن به مقاصد خود قره باغ را طعمه خود قرار داده اند. با دست آنان آزادی قره باغ ممکن نیست، اگر مردم وارد صحنه شوند هیچ دولت خارجی نمی تواند به این امر اعتراض نماید. راه آزادی قره باغ در باور های دینی و با قدرت دین محقق خواهد شد. جنگ در قره باغ اجتناب ناپذیر است،  اگر امکان و شرایط بوجود آید بنده حاضرم برای جنگ و مبارزه به قره باغ بروم،بنده این امر را بعنوان یک مسلمان وظیفه خودم می دانم.

ما نیز به نوبه خود از وی تشکر نموده و برای گسترش روابط طرح های  خودمان را ارائه نمودیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا