آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانروسیهعمومیقره باغ

ورود فرانسه به حیاط خلوت روسیه با انعقاد قراردادهای نظامی با ارمنستان

 فرانسه و ارمنستان روز جمعه ۲۳ فوریه از افزایش همکاری نظامی بین دو کشور در بحبوحه تنش بین ایروان و مسکو استقبال کردند

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، در دیدار سباستین لوکورنو وزیر دفاع فرانسه با همتای ارمنی خود در ایروان در 22 فوریه توافق شد که پاریس مقداری تجهیزات دفاعی را به ارمنستان تحویل دهد.

 

دیدار وزرای دفاع فرانسه و ارمنستان در حالی برگزار شد که تنش های دیپلماتیک بین پاریس و باکو از دسامبر گذشته تشدید شده است. جمهوری آذربایجان در ماه دسامبر یک شهروند فرانسوی را به اتهام جاسوسی دستگیر کرد.

سورن پاپیکیان وزیر دفاع ارمنستان پس از دیدار با همتای فرانسوی خود در ایروان گفت که ارمنستان از امکانات خود و متحدانش برای «مدرن سازی» ارتش استفاده خواهد کرد.

از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991، ارمنستان به حمایت نظامی و اقتصادی روسیه متکی بوده است. این کشور همچنین میزبان یک پایگاه نظامی روسیه است.

برخی از تحلیلگران سیاسی معتقدند که پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین در فوریه 2022، مسکو نمی خواهد به روابط خود با ترکیه و جمهوری آذربایجان آسیب برساند.

ارمنستان نگران است که جمهوری آذربایجان به عنوان کشوری ثروتمندتر و مسلح تر، ضمن برخورداری از حمایت ترکیه، به جنوب ارمنستان حمله کرده و سرزمین های این کشور را تصرف کند.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان هفته گذشته هشدار داد که آذربایجان در حال آماده شدن برای «جنگ تمام عیار» با ارمنستان پس از دهه ها تنش بر سر منطقه قره باغ است.

در حالی که ارمنستان با چالش های دفاع مرزی مواجه است، فرانسه با انعقاد قراردادهای نظامی با این کشور پا به حیاط خلوت روسیه گذاشته است.

اکنون با سفر وزیر دفاع فرانسه به ایروان، ارمنستان قرارداد خرید تجهیزات نظامی پیشرفته از شرکت صنایع تسلیحاتی فرانسه «PGM» را امضا کرد.

در اکتبر 2023، فرانسه با فروش سه سیستم رادار و همچنین عینک دید در شب به ارمنستان موافقت کرد که خشم جمهوری آذربایجان را برانگیخت.

وزیر دفاع فرانسه گفت: این مسئولیت پاریس است که به ایروان کمک کند تا توانمندی های دفاعی ارمنستان را ایجاد کند.

جمهوری آذربایجان از سیاست «نظامی سازی» فرانسه در قفقاز به شدت انتقاد کرده است.

تحلیلگران بر این باورند که مسکو و باکو همکاری های رو به رشد ارمنستان و فرانسه را از نزدیک زیر نظر دارند.

روز چهارشنبه، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در دیدار با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، از «خطر تشدید تنش ها» بین ایروان و باکو ابراز نگرانی کرد.

با شکسته شدن اتحاد خود با مسکو، ارمنستان به دنبال دوستان جدید است و فرانسه با اقلیت ارمنی خود در این کشور یکی از بهترین گزینه ها است. بیش از 600 هزار ارمنی در فرانسه زندگی می کنند.

پاشینیان در گفتگو با شبکه تلویزیونی «فرانس 24» از تعلیق عضویت کشورش در سازمان پیمان امنیت جمعی که یک پیمان دفاعی به رهبری مسکو است، خبر داد. کرملین روز جمعه اعلام کرد که چنین درخواستی از ارمنستان دریافت نکرده است.

نخست وزیر ارمنستان همچنین مسکو را به راه اندازی یک «کارزار تبلیغاتی هماهنگ» علیه او و دولتش متهم کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا