آذربایجاناخبارایرانعمومیقفقاز جنوبی

واکنش ینی مساوات به مقاله تحلیلگر شورای سیاست خارجی آمریکا مبنی بر استفاده از جمهوری آذربایجان و کشورهای قفقاز برای فشار به ایران

پایگاه اینترنتی «ینی مساوات» جمهوری آذربایجان با انتشار ترجمه مقاله ” استیون بلنک “، تحلیلگر شورای سیاست خارجی آمریکا در تارنمای هیل مبنی بر آمادگی مقامات جدید دستگاه سیاست خارجی آمریکا برای استفاده از جمهوری آذربایجان و سایر کشورهای منطقه قفقاز برای فشار بر ایران نوشت : « این مقاله نشریه آمریکایی «هیل» نمی تواند تامل برانگیز نباشد. به هر حال،جمهوری آذربایجان دولتی کوچک است و در مقابل تاثیرات و فشارهای قدرت های منطقه ای و جهانی بطور کامل بیمه نشده است. »

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،ینی مساوات با تاکید بر روند گسترش روابط باکو با تهران و اجرای طرح هایی برای ایجاد وابستگی متقابل مثبت میان دو طرف، افزوده است : « ایران و روسیه کشورهای هم مرز ما هستند، یعنی همسایه دیوار به دیوار هستند. آمریکا در دوردست و ایران و روسیه در نزدیک قرار دارند. این نیز پوشیده نیست که مسکو و تهران برای برهم زدن اوضاع در جمهوری آذربایجان از برخی اهرم ها برخوردارند و حتی گزینه های این چنینی نظیر عامل جدایی طلبی و عوامل دینی و غیره نیز بر روی میز قرار دارد. البته، این مساله دیگری است که این طرح ها نتیجه می دهد یا نه. »
ینی مساوات افزوده است : « علاوه بر این، به احتمال زیاد با هدف قرار گرفتن ایران ، روسیه نیز که از آمریکا خشمگین است و با ایران ” درد مشترک ” دارد ، بی تفاوت نخواهد ماند و واکنش روسیه ، در باکو نیز بازتاب خواهد داشت. نهایتا اینکه ، این واقعیت را نیز نمی توان از یاد برد که اسراییل که در موضع شدید آمریکا ضد ایران سهیم است، همکار راهبردی مهم جمهوری آذربایجان است. »
ینی مساوات افزوده است : « بی تردید در این وضعیت، حفظ سیاست متوازن و مکمل میان ایران ، روسیه و غرب با چابکی باکو در تحرکات دیپلماتیک آسان نخواهد بود. اما، این غیرممکن نیز نیست.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا