آذربایجاناخبارعمومی

واکنش های نمایندگان مجلس آذربایجان به رای شماری از نمایندگان کشورهای مجمع پارلمانی اروپا علیه این کشور

صمد سیدوف، رییس هیأت نمایندگی مجلس جمهوری آذربایجان در مجمع پارلمانی شورای اروپا گفت برغم اینکه شماری از نمایندگان ترکیه در مجمع پارلمانی شورای اروپا علیه جمهوری آذربایجان رأی دادند، روابط ترکیه و جمهوری آذربایجان مستحکم است و این موضوع بر روابط دو کشور تأثیری نخواهد گذاشت.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه «ینی مساوات»، صمد سیدوف گفت :« نشست اخیر مجمع پارلمانی شورای اروپا برخلاف سایر نشست های این مجمع، برای هیات نمایندگان جمهوری آذربایجان چندان هم آسان سپری نشد. علاوه بر اجلاس عمومی این مجمع، در کمیته ها نیز مساله جمهوری آذربایجان مورد مذاکره بود. حتی چند روز از این نشست به جمهوری آذربایجان اختصاص یافته بود. علت نیز برای ما روشن است. شورای اروپا با هدف گرفتن برخی کشورها، تلاش دارد مشکلات خود را حل کند. علاوه بر جمهوری آذربایجان بیش از ده کشور دیگر نیز تحت بازرسی شورای اروپا قرار دارند. اما، مشکلات این کشورها به کناری گذاشته شده و جمهوری آذربایجان هدف قرار گرفته است. در جریان تصویب قطعنامه ها، نمایندگانی که از جمهوری آذربایجان نفرت دارند، از جمله کریستوفر اشتراسر و سایرین، کار و زندگی خود را کنار گذاشته ، در این جلسات شرکت و سخنرانی می کردند. »
صمد سیدوف افزود : « مجمع پارلمانی شورای اروپا برای ما ، سازمان و تریبون و مکانی خیلی ضروری جهت بیان مشکلاتمان به دنیاست. فکر می کنم می خواهند ما را از این تریبون محروم کنند و دشمنانمان نیز برای این منظور تلاش می کنند.»
سیدوف افزود : « در زمان برگزاری این نشست، چنان پیشنهادها و سندهایی ارایه می شد که به هیچ وجه منعکس کننده حقایق نبود. اما متاسفانه بسیاری از آنها تصویب شد. دبیر کل شورای اروپا با آلت دست قرار دادن عالی ترین ارزش های اروپایی، بر جمهوری آذربایجان فشار وارد می کند. به فراموشی سپردن حقوق یک میلیون انسان ( آوارگان جنگ قره باغ) ، بزرگترین بی عدالتی علیه جمهوری آذربایجان است. رأی دادن برخی از نمایندگان ترکیه علیه جمهوری آذربایجان نیز هیچ تأثیری بر نمای عمومی مساله نخواهد کرد. روابط ترکیه – جمهوری آذربایجان مستحکم است وهیچ نیرویی نمی تواند این مناسبات را برهم بزند. »
رییس هیأت نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان در مجمع پارلمانی شورای اروپا افزود: « برغم اینکه فشار های شورای اروپا خیلی شدید است. اما، این حملات نتیجه سیاست موفقیت آمیز جمهوری آذربایجان است. باید مناسبات با شورای اروپا را خیلی جدی مورد بررسی قرار دهیم. به نظر من، علاوه بر حملات نمایندگان مجمع پارلمانی شورای اروپا، برخی روندها در اروپا علیه جمهوری آذربایجان جریان دارد. ما باید هرکاری از دستمان برمی آید انجام دهیم تا مناسباتمان با شورای اروپا براساس احترام متقابل شکل بگیرد. »
سیدوف درباره رأی منفی نمایندگان اوکراین علیه جمهوری آذربایجان در مجمع پارلمانی شورای اروپا نیز گفت : « متاسفانه نمایندگانی که علیه ما رأی دادند، همان هایی هستند که علیه اوکراین نیز رأی داده اند. فقط نمایندگان حزب پروشنکو ( رییس جمهوری اوکراین) در رأی گیری شرکت نکردند.»
اوکتای اسدوف ، رییس مجلس جمهوری آذربایجان درباره رأی نمایندگان اوکراین در مجمع پارلمانی شورای اروپا علیه باکو گفت : « متأسفانه در حالی که نمایندگان سایر احزاب اوکراین ( غیر از حزب حاکم) به قطعنامه علیه جمهوری آذربایجان رأی مثبت داده اند، نمایندگان حزب حاکم اوکراین نیز در رأی گیری شرکت نکرده اند. این نیز ما را وادار به اندیشیدن می کند.»
رفعت قلی اف، رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری آذربایجان و اوکراین نیز گفت : « در این باره بطور فوری با همتای اوکراینی ام تماس گرفتم. آنها گفتند که نمایندگان حزب حاکم اوکراین برای استقبال از رییس جمهوری اوکراین، نشست مجمع پارلمانی شورای اروپا را ترک کرده بودند. »
اوکتای اسدوف، رییس مجلس جمهوری آذربایجان همچنین شورای اروپا را به غرض ورزی علیه این کشور متهم کرد و افزود : « هم اکنون ده هزار رأی دادگاه حقوق بشر اروپا وجود دارد که اجرا نشده باقی مانده اند. حتی کشورهایی که این احکام را اجرا نمی کنند ، جریمه نیز نمی شوند. اما، یک ماده قانونی را که به مدت ۶۸ سال اجرا نشده است، می خواهند درباره جمهوری آذربایجان اجرا کنند.»
طاهر کریم لی، دیگر نماینده مجلس جمهوری آذربایجان نیز گفت : « اگر شورای اروپا قصد دارد جمهوری آذربایجان را از عضویت این شورا اخراج کند، در این صورت،جمهوری آذربایجان باید بدون اینکه منتظر تصمیم شورای اروپا بماند، خود تصمیم به خروج از این شورا بگیرد. »
سپس این نماینده مجلس جمهوری آذربایجان پیشنهادهای شدیدی را علیه سازمان های اروپایی مطرح کرد و گفت : « اروپا نه می خواهد رنگ آبی ( نماد ترک بودن) ما را ببیند و نه می خواهد رنگ سبز ( نماد مسلمان بودن) ما را ببیند. پس غرور قفقازی ما کجاست؟ چرا ما باید با اوامر امپراطوری هایی که بخاطر فساد اخلاقی فرومی پاشند، زندگی کنیم؟ اگر قرار است شخصی را از زندان آزاد کنیم، خودمان آزادش می کنیم. ما نباید با اوامر قدرت های بزرگ زندگی کنیم. نباید کورکورانه تصمیمات آن قدرت ها را اجرا کنیم.»
رییس مجلس جمهوری آذربایجان نیز گفت : « اگر اوامر آنها را کورکورانه اطاعت می کردیم، آنها اینطور رفتار نمی کردند. ریشه این مساله در تاثیرگذاری دیاسپورای ارمنی و موضع جمهوری آذربایجان قرار دارد. »
فاضل مصطفی ، دیگر نماینده مجلس جمهوری آذربایجان نیز گفت : « شورای اروپا در این مساله علیه جمهوری آذربایجان موضع مغرضانه دارد. اما، نباید در هیچ جایگاهی ، میدان را برای ارامنه رها کنیم. اگر ما را اخراج کنند، در آن صورت باید سیاست خودمان را بیان کنیم. »
زاهد عروج، یکی دیگر از نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان نیز گفت : « الهام علی اف ، رییس جمهوری آذربایجان با اعلام اینکه در نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل حضور خواهد یافت، تصمیم خود را بیان کرده است. اگر ما تصمیم به خروج از شورای اروپا بگیریم، ارامنه از این فرصت استفاده خواهند کرد و از آن برای به رسمیت شناختن استقلال قره باغ کوهستانی گرفته تا سایر مسایل ، از آن بهره خواهند برد. »
اوکتای اسدوف، رییس مجلس نیز گفت : « هیچ کس برای خروج از شورای اروپا آماده نمی شود. ما فقط درباره موضع این شورا صحبت می کنیم.»
در این نشست مجلس جمهوری آذربایجان، پس از تصویب تغییرات در قانون اساسی جمهوری خودمختار نخجوان، قدرت حسنقلی اف، یکی از نمایندگان مجلس با اشاره به تمرینات نظامی اخیر در نخجوان گفت: « سرژ سرکیسیان، رییس جمهوری ارمنستان باید با تماشای رژه نظامی در نخجوان، سرعقل بیاید. اکنون دیگر شرایط دهه ۱۹۹۰ حاکم نیست. در آن زمان، مشکلات زیادی در داخل جمهوری آذربایجان وجود داشت که در نتیجه آن ، اراضی مان اشغال شد. اکنون ، آذربایجان دیگری وجود دارد. ارامنه فراموش نکنند که اگر ظرفیت نظامی موجود در نخجوان به کار افتد، در ارمنستان سنگ روی سنگ بند نخواهد آمد!»
غنیره پاشایئوا، یکی دیگر از نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان نیز با اشاره به آغاز ویژه برنامه های یکصدمین سال تاسیس «جمهوری دموکراتیک آذربایجان » در سال ۱۹۱۸ ، از ترکیه خواست با توجه به مهاجرت اکثر موسسان این جمهوری به ترکیه و وجود قبرهای آنها در گورستان های ترکیه، برای آنها تندیس یادبود برپا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا