آذربایجاناخبارویژه

واکنش سران احزاب سیاسی جمهوری آذربایجان نسبت به بدرفتاری با دکتر صمداف

سایت اسلامین سسی در خبری اعلام کرد که  آزار و اذیت و فشار ها نسبت به عالم دینی واکنش سیاسیون، علما و گروهی از فعالان اجتماعی را در پی داشته است.
به گزارش اسلامین سسی،  آزار و اذیت و فشار ها نسبت به عالم دینی واکنش سیاسیون، علما و گروهی از فعالان اجتماعی را در پی داشته است.
عارف حاجیلی: «آزادی محسن صمداف را ضروری میدانم».

عارف حاجیلی رئیس حزب «مساوات»  نسبت به رفتاری که بر دکتر محسن صمداف اعمال میشود موضع گیری کرده و گفته است:
«ما آزادی تمام زندانیان بی گناه سیاسی در آذربایجان را خواستاریم. محسن صمداف مدت طولانی است که در زندان به سر میبرد و از آزادی محروم است. زندانی شدن او به خاطر انجام جنایات نیست بلکه نسبت به موضع گیری های سیاسی اوست. حاج محسن صمداف سیاستمداری است که به اندازه ی کافی نسبت به تمامیت ارضی و استقلال آذربایجان بینش دارد. به این دلیل رفتاری که نسبت به ایشان اعمال میشود، نشان میدهد که حقوق انسانی به طرز فجیعی از بین رفته است، به همین علت آزادی محسن صمداف را الزامی میدانم.»
عارف حاجیلی همچنین تاکید کرده است که اگر زندانی، اعتصاب غذا کند، انتقال وی به سلول انفرادی قانون انتظامی داخل زندان است. لیکن شاهد هستیم که سیاسی بودن حبس رئیس حزب اسلام آذربایجان ، مشکلاتی را برای وی به وجود آورده که خلاف قوانین بشری است.
عاکف حیدرلی از مسئولین حزب اسلام و تحلیلگر مسائل سیاسی نیز در مصاحبه با اسلامین سسی، اظهار داشته است که در آذربایجان حقوق بشر به طرز فجیعی نقض میشود: «امروزه جمعیت ها و افراد دیندار ، بیشتر در معرض تهدید هستند. زندانی سیاسی دکتر محسن صمداف نیز از جمله افرادی است که علیه او توطئه شده و به ۱۲ سال حبس محکوم گردیده است. همین بس که دکتر صمداف دو سال اخیر را در زندان قبوستان بوده است . با در نظر گرفتن همه اینها دکتر محسن صمداف به عنوان رئیس حزب اسلام آذربایجان به تحولات اجتماعی و سیاسی کشور بیگانه نیست. ایشان نسبت به تغییر قانون اساسی اعتراض نموده و این را به شکل اعتصاب غذا به گوش مردم رسانده است. البته که چنین اقدامی حق حاج محسن صمداف بوده و هیچ کس حق جلوگیری از این عمل را ندارد. اما متاسفانه اعتصاب غذای دکتر صمداف منجر به سنگین تر شدن مجازات بر علیه وی شده است. حالا او چندین روز است که در سلول انفرادی به سر میبرد. مشکلاتی که برای محسن صمداف پیش آمده نشانه بی قانونی و عدم نظارت بر زندانها است.»
عاکف حیدرلی: مشکلاتی که برای محسن صمداف پیش آمده نشانه بی قانونی و عدم نظارت بر زندانها می باشد.

عاکف نقی رئیس تشکیلات آزادسازی قره باغ نیز با موضع گیری نسبت به این قضیه رفتاری که نسبت به محسن صمداف اعمال شده است را محکوم کرده و گفته است: «دکتر محسن صمداف در آذربایجان یک فرد شناخته شده در حوزه سیاسی و اجتماعی است و شخصی است که به اندازه کافی صاحب نفوذ و رئیس تشکیلات است. اینکه او بدون دلیل محبوس گشته از بزرگترین بی عدالیتها بوده و طرز نگهداری او خیلی بد و اسفناک است. به نظر من رفتار اشتباهی بوده و دولت باید از این قبیل اقدامات پرهیز نماید. همچنین در مورد این مسئله مدافعان حقوق نبایستی ساکت بوده و نسبت به این قضیه باید واکنش نشان دهند. این مسئله باید علنی شده و جوامع بین المللی نیز بایستی در این مورد موضع گیری نمایند.
فعال حقوق بشر ،قربان ممداف نیز حاج محسن صمداف را شخصی مهم، با بینش بالای سیاسی و اجتماعی دانسته و موضع گیری های دکتر صمداف راجع به تغییر همه پرسی قانون اساسی را یادآور شد: «در آذربایجان جریان خصوصی سازی دولت پیش میرود که باید جلوی آن گرفته شود. رفتار اسفناکی که نسبت به عالم دینی انجام میشود، مغایر حقوق انسانی بوده و این گونه اقدامات را به شدت محکوم و منفور میدانم. به نظرم باید فعالان اجتماعی نسبت به چنین رفتارهای دولت اعتراض و موضعگیری کنند.»
الدنیز قلی اف: «رئیس حزب اسلام آذربایجان، محسن صمداف فردی با ایمان ، مقید و دارای موقعیت مردمی بوده و یکی از نمادهای اخلاق، ایمان و معنویت در کشور است».

بنا بر گزارش اسلامین سسی الدنیز قلی اف رهبر اتحاديه روشنفکران و عضو شوراي هماهنگي شوراي ملي جمهوري آذربايجان ، عدم توجه به وضعیت جسمانی حاج محسن صمداف و انتقال وی به سلول انفرادی را محکوم و دلیل زندانی شدن محسن صمداف را فعالیت های سیاسی و اعتراض بر سیاست های دولت دانسته است. الدنیز قلی اف تاکید کرده است که محسن صمداف به دلیل اعتراض به رفراندوم ۲۶سپتامبر اعتصاب غذای خود را شروع کرده است: «حاج محسن صمداف در زندان انفرادی به سر میبرد. او در زندان قبوستان اعتصاب غذا کرده و در وضعیت مرگ و زندگی است! هنوز هم نسبت به محسن صمداف شکنجه ادامه دارد.»
رئیس شورای ملی روشنفکران در ادامه با اشاره به شخصیت محسن صمد اف گفته است: رئیس حزب اسلام آذربایجان محسن صمداف، فرد با ایمان، مقید و دارای موقعیت مردمی بوده و از این طریق تبدیل به نماد اخلاق، ایمان و معنویت در کشور شده است. محسن صمداف زندانی سیاسی و وجدان است. جامعه ی بین الملل و کشورهای اروپایی نیز او را به عنوان زندانی سیاسی می شناسند. دکتر صمداف در آذربایجان از نماد های اخلاق و لیاقت است. در حقیقت دولت، با انتقال حاج محسن صمداف به سلول انفرادی، میخواهد صدای حق طلبانه ی او را خفه کند. خدای متعال افرادی را که باعث حبس چنین شخصیت نورانی و شایسته شده اند ،لعنت کند.»
عاکف نقی: «احساس میکنم رفتاری که نسبت به دکتر صمداف اعمال شده کار اشتباهی بوده و دولت باید از این رفتار دست بردارد».
قربان ممداف: «رفتاری که در زندان نسبت به عالم دینی انجام میشود، دور از انسانیت است.»
رئیس حزب اسلام آذربایجان به خاطر فعالیت های سیاسی و سخنرانی انتقادی از دولت، در سال ۲۰۱۱ دستگیر و به ۱۲سال زندان محکوم شده است. این عالم دینی، چند روز پیش نسبت به همه پرسی ۲۶ سپتامبر واکنش نشان داده و نسبت به تغییرات قانون اساسی اعتراض و دست به اعتصاب غذا نمود.
یالچین ایمان اف وکیل حاج محسن صمداف،  گزارشاتی در اختیار خبرگزاری ها قرار داده است که حاکی از وخامت وضعیت جسمانی دکتر صمداف است. با این حال اعتراض دکتر صمداف باعث انتقال وی به سلول انفرادی شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا