آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهعمومی

واکنش ترکیه به تهدید هوایی یونان

وزیر دفاع ترکیه رویارویی هوایی اخیر با یونان را نوعی «بی احتیاطی» از سوی آتن خواند و از آمادگی نیروهای مسلح کشورش برای پاسخ به هرگونه تهدیدی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، در حالی که یونان قفل راداری سامانه دفاع موشکی «اس-۳۰۰» این کشور بر روی جنگنده‌های ترکیه  را تکذیب کرده، وزیر دفاع ترکیه با رد این ادعا اقدام مذکور را نوعی «بی احتیاطی» از سوی یونان توصیف کرد.

به نوشته روزنامه «دیلی صباح»، «حلوصی آکار» وزیر دفاع  ترکیه در مراسمی که روز دوشنبه در ساختمان وزارت دفاع ترکیه برگزار شد اظهار داشت: اقدام سامانه موشکی اس-۳۰۰ یونان «بی احتیاطی» و «غیرقابل قبول» است.

آکار با اشاره به تجاوزات هوایی و آزار و اذیت اخیر یونان گفت: «یونان به شیوه های مختلف ما را در دریای اژه مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد. اجازه دهید یک بار دیگر این را روشن کنیم که نیروی دریایی، زمینی و هوایی ما نسبت به هرگونه  آزار و اذیت بی اعتنا نخواهند ماند.»

آکار تاکید کرد که یونان جزایر دریای اژه را با نقض قراردادهای لوزان و پاریس مسلح کرده است.

وی گفت: «در ۲۳ اوت (سه شنبه، یکم شهریور) یک حادثه رخ داد. در گذشته ما با ایالات متحده برای خرید سامانه دفاع هوایی “پاتریوت” وارد مذاکره شدیم آما آن‌ها این سامانه را به ما نداند. ما با فرانسه صحبت کردیم، آنها  نیز به ما سامانه درخواستی “سامپ” را ندادند. بنابراین ما رفتیم و اس-۴۰۰ از روسیه خریدیم. اکنون در ۲۳ آگوست، یک مدل دیگر از این سامانه، اس-۳۰۰، جنگنده‌های “اف-۱۶” ترکیه را تحت قفل راداری قرار داد. چنین بی پروایی و بی احتیاطی غیرقابل قبول است.»

یونان روز دوشنبه ادعای ترکیه مبنی بر قفل شدن سامانه پدافند موشکی «اس-۳۰۰» خود بر جنگنده‌های «اف-۱۶» ترکیه را رد کرد. به نوشته روزنامه «اکاثیمرینی» منابع نظامی یونان این ادعا را رد کرده و افزودند: «رهگیری‌ها توسط جنگنده‌های ما و بر اساس قوانین بین‌المللی انجام می شود.»

این دو کشور همسایه مدت‌هاست که دچار تنش شده‌ اند و  دو طرف همدیگر را به نقض حریم دریایی و هوایی خود متهم می‌کنند. یونان و ترکیه در زمینه انرژی و موضوع پناهجویان نیز با هم اختلاف دارند.

منبع: فارس

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا