آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهعمومی

واکنش آنکارا به محکومیت عضویت قبرس ترک نشین در سازمان کشورهای تُرک از سوی اتحادیه اروپا

وزارت خارجه ترکیه از اقدام اتحادیه اروپا در محکومیت عضویت قبرس ترک نشین در سازمان کشورهای ترک به شدت انتقاد کرد

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، وزارت خارجه ترکیه در پاسخ به بیانیه اتحادیه اروپا درباره عضویت قبرس ترک نشین در سازمان کشورهای ترک اظهار داشت: ما این بیانیه را رد می کنیم. تصمیم به عضویت قبرس ترک نشین در سازمان کشورهای ترک با آرای همه اعضا گرفته شد. همانطور که در اجلاس سران عنوان شد، ترک های قبرس، بخش جدایی ناپذیر جهان ترک هستند و ارتباط با حکومت های ترک در هر حوزه ای و گسترش این روابط، طبیعی ترین حق آن است.

وزارت خارجه ترکیه با اشاره به دورویی اتحادیه اروپا که با بیانیه اش علیه این اقدام دوباره مشخص شده، اعلام کرد: اتحادیه اروپا بر خلاف فراخوان دبیر کل سازمان ملل، مانع از عضویت ملت ترک زبان قبرس به جامعه بین المللی می شود که این با نیت خیر سازگار نیست. این موضوع یکبار دیگر اسیر شدن اتحادیه اروپا در سیاستهای عقیم جمهوری قبرس و یونان و نیز دو رویی این اتحادیه را نشان می دهد.

در این بیانیه همچنین آمده است: در جزیره قبرس، یک راه حل عادلانه، ماندگار و قابل اجرا وجود دارد که آن هم ثبت حاکمیت برابر و موقعیت بین المللی برابر مردم ترک در جامعه بین المللی است که از سال 1963 غصب شده است. بر این اساس، جامعه بین المللی دیگر باید از شناخت قبرس رومی به صورت تک صاحب در جزیره دست برداشته و قبرس ترک نشین را نیز به رسمیت بشناسد. ترکیه در هر زمینه ای در کنار قبرس ترک نشین خواهد بود و در هر پلتفرم بین المللی، صدای مردم ترک قبرس خواهد بود و این حمایت را ادامه می دهد.

منبع: تسنیم

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا