آذربایجاناخبارتحليل هاویژه

وزیر امنیت ملی جمهوری آذربایجان پشت پرده مافیای تجارت سیاه این کشور!

اواخر مهر ماه الدار محموداف، وزیر امنیت ملی جمهوری آذربایجان با حکم رئیس جمهوری این کشور از سمت خود بر کنار شد و اخباری از علت یا علل احتمالی این برکناری منتشر نشد، رسانه های جمهوری آذربایجان نیز تنها به صدور این حکم از سوی رئیس جمهوری کشور آذربایجان بسنده کرده اند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در یک اقدام غیر منتظره الدار محمود اف وزیر امنیت ملی آذربایجان را برکنار نمود. الدار محمود اف بعد از استقلال آذربایجان چهارمین وزیر امنیت ملی این کشور بوده و از ۲۳ جولای سال ۲۰۰۴ میلادی مسئولیت دستگاه اطلاعاتی آذربایجان را برعهده داشت.هنوز علت برکناری الدار محمود اف بصورت رسمی از سوی حاکمیت باکو بیان نشده است ولی برخی از سایت های خبری آذری با انتشار خبر بازداشت الدار محمود اف اشاره کرده اند که وزیر امنیت ملی آذربایجان بدلیل سوء استفاده از موقعیت شغلی برکنار و بازداشت شده است.

روزنامه ی غربگرای ینی مساوات، چاپ جمهوری آذربایجان طی روز گذشته با انتشار خبری از پشت پرده تجارت سیاه توسط وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان پرده برداشته است.

 تیتر اول این روزنامه در روز گذشته این بود که:”هر روز اخبار جدیدی از وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان(MTN) منتشر می شود.

 

شنود غیر قانونی یکی از کارهای وزارت امنیت آذربایجان بوده است

برکناری الدار محمود اف به اقدامات خودسرانه وی در حوزه های مختلف از جمله در شنود مکالمات تلفنی مسئولان ارشد آذری بدون اطلاع الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان بر می گردد. بدنبال برکناری الدار محمود اف وزیر امنیت ملی آذربایجان از سوی الهام علی اف، تعدادی از کارکنان ارشد این وزارت خانه شامل تیمور قلی اف و ایلگار علی اف به جرم شنود مکالمات تلفنی مسئولان ارشد آذری بدون اجازه حاکمیت باکو بازداشت شدند. کارکنان وزارت امنیت ملی آذربایجان بر اساس دستور الدار محمود اف و بصورت غیر قانونی مکالمات تلفنی مسئولان ارشد آذری را شنود می کرده اند.

 

مافیای بازار کار و سرمایه گذاری در وزارت امنیت ملی

اخبار تاسف باری از دخالت غیر قانونی در فعالیتهای کارآفرینان تا تجارت بین المللی و کسب و کار سیاه، توسط وزیر امنیت ملی سابق آذربایجان منتشر شده است.

اکنون مشخص شده است که الدار محمود اف به تجارت الماس نیز نظارت می کرد و بدون اجازه ی شخص وزیر امنیت،هیچ الماسی وارد خاک آذربایجان نمی شده است.

فعالیت های وی بر بانک های آذربایجان نیز تاثیر گذاشته بود، بطوری که علاوه بر دخالت در فعالیت های بانک های زیر مجموعه خود، در فعالیت های بانک های دیگر نیز مداخله می کردند.

به عنوان مثال در مارس سال ۲۰۱۲وزارت امنیت ملی آذربایجان عملیات گسترده ای علیه بانک ” Texnikabank ” انجام داد. رئیس بانک بازداشت و تعدادی دیگر از مدیران بانکی نیز از کار برکنار شدند.

 Texnikabank در حقیقت توسط مسئولان وزارت امنیت غارت شد

الدار محموداف کنترل نسبی این بانک را توسط جهانگیر حاجی اف زیر نظر خود درآورد.بانک ” Texnikabank ” یکی از ۵بانک فعال و پیش روی آذربایجان توسط حاجی اف و تیم تحت حمایت او با خاک یکسان شد. تا جایی که این بانک در آستانه ورشکستگی قرار گرفت. به طوری که هفته گذشته روشن اسماعیل اف رییس هیئت مدیره این بانک استفاء داد!

چشم پوشی الدار محمود اف در قبال تخلفات مالی برخی از اطرافیان خویش از جمله جهانگیر حاجی اف رئیس سابق بانک بین المللی آذربایجان یکی از موضوعاتی ست که احتمالا باعث گردیده تا وزارت امنیت آذربایجان با یک مشکل عمده مواجه شود.

. جهانگیر حاجی اف که اخیرا از ریاست بانک بین المللی آذربایجان برکنار شده است، بعد از برکناری الدار محمود اف به اتهام فساد مالی بازداشت گردید. جهانگیر حاجی اف متهم به ایجاد شبکه اختلاس بانکی و اختصاص وامهای کلان بانکی به خود و دیگران و عدم بازپرداخت این وامهای دریافتی است.بنظر می رسد که آشکار شدن موضوع فساد مالی در بانک بین المللی آذربایجان و بازتابهای آن در آذربایجان حاکمیت باکو را به این فکر انداخته است تا در آستانه انتخابات مجلس ملی آذربایجان ادای مقابله با فساد مالی را در بیاورد و برکناری الدار محمود اف که در مقابله با فساد مالی کوتاهی نموده است در این راستا ارزیابی می شود.

همچنین یکی از بانک های دیگری که تحت نظارت وزیر سابق امنیت ملی آذربایجان بود بانک ” Zaminbank ” می باشد. نظارت بر این بانک نیز بر عهده فضولی علی اف معاون رئیس سابق اداره مبارزه با جرائم چند ملیتی وزارت امنیت ملی بود.

 

بانک آذری چگونه روزانه ۵۰میلیون دلار را از کشور خارج میکرد!؟

روزنامه ینی مساوت در ادامه با اشاره به چاپ چندین شماره از نشریه خود در سال ۲۰۱۲ مینویسد:طی یک عملیاتی توسط ارگان های امنیتی و حقوقی روسیه چندین نفر از اتباع آذربایجان به جرم تجارت غیر قانونی و پولشویی بازداشت شدند. پس از انتشار این خبر تعدادی از نمایندگان مجلس با پیگیری های موضوع به سرنخ هایی رسیدند.

به گفته ی آنها، هر هفته، ۲۵-۲۰ میلیون دلار از طریق شرکت های دریایی “یویاراق” که واسط سیستم مالی Zaminbank بود مبادله می شد.

طبق گفته منابع مطلع ،پس از انجام عملیات های گسترده در روسیه و بازدشت چندین نفر، نه تنها انتقال پول از آذربایجان متوقف نشده بلکه افزایش نیز یافته است!

به گفته این منابع، روزانه ۱۰میلیون دلار از باکو به کشورهای مشترک المنافع، ترکیه و دبی از طریق این بانک انتقال می یافت. طبق ادعای برخی منابع نیز از طریق فعالیت های این بانک روزانه ۵۰ میلیون دلار پول نقد بطور غیر قانونی از کشور خارج می شد!

برکناری الدار محمود اف از وزارت امنیت ملی آذربایجان ،وزارت امنیت ملی این کشور را که شاکله اصلی خود را بعد از فروپاشی شوروی حفظ کرده بود،با مشکل مواجه کرده است و برخی منابع آذری هم پیش بینی کرده اند که احتمالا محرم علی اف از مشاوران نظامی و امنیتی الهام علی اف بعنوان وزیر جدید امنیت ملی آذربایجان منصوب خواهد شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا