آذربایجاناخبارترکیه

وام ۵۰۰ میلیون دلاری بانک اروپایی بازسازی و توسعه به پروژه تاناپ

بانک اروپایی بازسازی و توسعه تامین اعتبار مالی ۵۰۰ میلیون دلاری پروژه خط لوله انتقال گاز ترانس آناتولی را برای شرکت کریدور جنوبی گاز آذربایجان تصویب کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، هیئت مدیره بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD) طی بیانیه ای اعلام کرد که این بانک تامین اعتبار مالی ۵۰۰ میلیون دلاری پروژه خط لوله انتقال گاز ترانس آناتولی (TANAP) را برای شرکت کریدور جنوبی گاز جمهوری آذربایجان به تصویب رساند.

پروژه خط لوله گاز ترانس آناتولی «تاناپ» از مهمترین پروژه های انتقال گاز طبیعی از دریای خزر به دهلیز جنوبی محسوب می شود.

در این بیانیه آمده است: پروژه مذکور، امنیت انرژی و تنوع منابع اروپا را تأمین می کند و از اهداف کاهش انتشار کربن در این پروژه حمایت به عمل می آورد.

پروژه مذکور، گاز طبیعی آذربایجان را از مسیر ترکیه منتقل خواهد کرد.

کریدور جنوبی گاز که بخش مهمی آن را پروژه تاناپ با حدود ۸۵۰ کیلومتر تشکیل می دهد ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد و از ۶ کشور عبور می کند و هزینه کل آن نیز ۴۰ میلیارد دلار برآورد می شود.

پروژه کریدور جنوبی گاز از فاز دوم میدان گازی شاه دنیز در جمهوری آذربایجان آغاز شده و با خط لوله قفقاز جنوبی، پروژه خط لوله انتقال گاز ترانس آناتولی (TANAP) و خط لوله انتقال گاز ترانس آدریاتیک (TAP) ادامه و توسعه می یابد.

جمهوری آذربایجان از سال ۲۰۱۸ توسط خط لوله ترانس آناتولی سالانه ۶ میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه صادر خواهد کرد. از سال ۲۰۲۰ نیز توسط این خط لوله سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز این کشور به اروپا انتقال خواهد یافت.

گفتنی است که شرکت انرژی سوکار (SOCAR) آذربایجان ۵۸ درصد، بوتاش ترکیه ۳۰ درصد و بریتیش پترولیوم نیز ۱۲ درصد از سهام این پروژه را در اختیار دارند.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا