آذربایجاناخبارویژه

واشینگتن پست: ابعاد مختلف روابط رژِیم صهیونیستی – جمهوری آذربایجان

خبرگزاري رسمي «آذرتاج» جمهوري آذربایجان خبر داد ديانا کوهن آلتمن، رييس «بنياد قره باغ» با انتشار مقاله اي در واشنگتن تايمز نوشت : « روابط اسراييل و جمهوري آذربايجان و رژیم صهیونیستی به مناسبات نفتي و دفاعي محدود نمي شود. مبادله حقيقي در زمينه هاي آموزشي و فرهنگي ميان دو طرف ٢۵ سال است ادامه دارد.»

به گزارشمرکز فرهنگی قفقاز به نقل از آذرتاج، آلتمن نوشت : « پايه اصلي مناسبات رژِیم صهیونیستی با جمهوري آذربايجان، کشوري که اکثريت اهالي آن مسلمان هستند، روابط گسترده کاري است.»

آلتمن در مقاله خود تحت عنوان «وراي نفت و تسليحات» در واشنگتن تايمز مي نويسد: « مناسبات ميان رژِیم صهیونیستی و آذربايجان، اين جفت جذاب وعجيب شرقي، صرفا با نفت و تسليحات قابل توضيح نيست. حتي تشعشع شوم از طرف ايران به هر دو کشور نيز روشن نمي کند که اين دو، چگونه به شرکايي با روابط تجاري عميق تبديل شدند.»

آلتمن افزوده است : « همانطور که فرهنگ مي تواند شراکت اسراييل – آذربايجان را تبيين کند، به همان صورت مي تواند تحريف شود و از طرف دشمنان براي بي اعتبار کردن اين روابط و خود اين دو کشور مورد استفاده قرار گيرد. هم اسراييل و هم آذربايجان با مسايل بي رحم تاريخ و موجوديت خود مواجه هستند. هر اسراييلي و هر آذربايجاني ، ارتباط ميان فرهنگ و بقاء را تشخيص مي دهند.

جمعيت کهن يهودي آذربايجان در ناحيه «قبا» در اين کشور و جمعيت يهودي معاصر در باکو و يهوديان آذربايجاني که در اسراييل زندگي مي کنند، ارتباط ضروري و مستحکمي را ميان دو کشور ايجاد کرده اند. يهودي ها همواره در آذربايجان در موقعيت هاي مهم حکومتي خدمت کرده اند. همانطور که در اين کشور آشکار است ، اکثريت مسلمان از مناسبات مستحکم با همسايگان يهودي خود بهره برده اند.

از نظر خارجي ها، هم اسراييلي ها و هم آذربايجاني ها ارتباط عميقي با مراکز خود يعني اورشليم و باکو دارند. اين وابستگي عميق، در روابط آذربايجاني هاي پراکنده در دنيا با دياسپوراي يهودي نيز بازتاب يافته است. » آلتمن افزوده است : «مسافران اورشليم و باکو از وجود نشانه هاي گوناگون چندفرهنگي که در اماکن عمومي اين شهرها به چشم مي خورد، حيرت زده مي شوند.» آلتمن افزوده است : « بسياري از آذربايجاني ها نقش يهوديان آذربايجان را در ايجاد جامعه آذربايجان به رسميت مي شناسند و يهوديان آذربايجاني در اسراييل نيز در زندگي فرهنگي يهوديان در اسراييل نقش مهمي دارند. »

آلتمن در نتيجه گيري نوشته است : « حاصل جمع شراکت ميان جمهوري آذربايجان و اسراييل ، بيش از اجزاي روابط ميان دو طرف است.»

لینک خبر:

http://azertag.az/xeber/1006433

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا