آذربایجاناخبارایرانروسیه

همکاری ایـــران،جمهوری آذربایجان و روسیه در زمینه بـرق

جمهوری اسلامی ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان همکاری در زمینه برق را بررسی می کنند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقازبه نقل از ترند، حمید چیت چیان، آلکساندر نوواک و ناطق علی یف وزرای نیرو و انرژی ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان جمعه در دیدار سه جانبه در حاشیه چهل و چهارمین نشست وزیران انرژی جامعه همسود در مسکو، موضوعات مربوط به همکاریهای بین سه کشور در عرصه نیروی برق را بررسی کردند.

وزیر انرژی روسیه در آغاز نشست گفت: پیشنهاد می کنم در دستور کار امروز دورنمای همکاریها در عرصه نیروی برق و مشکلات موجود در این زمینه و این که چه کارهایی برای ایجاد مبانی حقوقی و اسناد برای همکاریهای سه کشور باید انجام دهیم، مورد بحث قرار گیرد.

وی افزود: سه کشور توانمندی های گسترده ای در عرصه تولید برق و مبادله و تجارت آن دارند که باید از آن به نحو مطلوب استفاده شود.

وزیر نیروی ایران هم گفت: در دنیا گرایش به توسعه شبکه های انرژی وجود دارد، زیرا که این اقدام به نفع کشورها است.

چیت چیان با بیان این که روسیه مرکز مهم انرژی جهان است، اظهار داشت: این کشور از شبکه وسیع برق برخوردار است. جمهوری آذربایجان هم کشوری است که با سرعت زیاد اقتصاد خود را توسعه می دهد و در بخش انرژی پیشرفت می کند.

وی افزود: ایران هم با رشد بالایی که حدود ۷ درصد است، نیروی برق به ظرفیت ۷۰ هزار مگاوات تولید می کند. ایران با کشورهای عراق ،افغانستان، پاکستان و ترکیه در زمینه تولید نیروی برق ارتباط دارد و اگر شبکه برق ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه را به یکدیگر متصل کنیم، شبکه برق ما توسعه خواهد یافت.

وزیر انرژی جمهوری آذربایجان هم با بیان این که هر کدام از ما دیدگاه خاص خود را درباره تولید پایدار برق داریم، گفت: تامین مداوم برق بسیار مهم است و این امر به کشورهای ما اطمینان برای توسعه و پیشرفت می دهد.

ناطق علی یف افزود: نزدیکی جغرافیایی سه کشور از عوامل مهم همکاری در زمینه نیروی برق است که شرایط برای متنوع سازی و متصل کردن شبکه های برق را به یکدیگر فراهم می کند.

وزیر انرژی جمهوری آذربایجان از ایران و روسیه بخاطر تامین نیروی برق این کشور در سالهای بحران در دهه ۱۹۹۰ میلادی به ویژه انرژی جمهوری خودمختار نخجوان قدردانی کرد.

علی یف گفت: باید نقاط ضعف خود را بررسی کنیم و ببینیم سیستم برق سه کشور در کجا با یکدیگر مطابقت ندارد.

وزیر انرژی روسیه نیز در ادامه نشست گفت: سه کشور برای مذاکره به منظور ازسرگیری همکاریها در عرصه برق آمادگی دارند.

در این نشست مسایل فنی و ساز و کارها برای همکاری در عرصه برق و مشکلات موجود در این همکاریها از جمله جنبه های تجاری مساله و موضوعات فنی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

در پایان این نشست قرار شد سه نماینده از هر طرف روز ۲۰ ماه نوامبر جاری در مسکو نشستی برگزار کنند و این گروه کاری سطح نشست آینده سه کشور در عرصه نیروی برق و موضوعات دستور کار ان را تعیین کند.

این اجلاس را وزارت انرژی روسیه برگزار می کند و به بحث درباره تشریک مساعی کشورهای مشترک المنافع در عرصه نیروی برق اختصاص دارد.

در حاشیه این نشست، مذاکرات سه جانبه وزرای نیرو و انرژی ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان برگزار می شود.

در نشست شورای نیروی برق کشورهای مشترک المنافع همچنین رییس این شورا انتخاب می شود.

 گفتنی است وزیر انرژی جمهوری آذربایجان از 31 اکتبر تا 2 نوامبر، ریاست هیات آذربایجانی را در این مذاکرات سه جانبه در مسکو عهده دار خواهد بود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا