آذربایجاناخبارارمنستانعمومی

هفدهمین اجلاس سران کشورهای فرانسوی زبان در ایروان برگزار می شود

­هفدهمین اجلاس سران کشورهای فرانسوی زبان همزمان با سفر امانوئل مکرون به ارمنستان ، در ایروان در یازدهم اکتبر برگزار خواهد شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی ” ارمن پرس” ، سهراب مناتساکانیان، وزیر امور خارجه ارمنستان روز دوشنبه در اجلاس مقدماتی “نشست سران فرانکوفون” در ایروان در گفت برگزاری اجلاس سران کشورهای فرانسوی زبان در ایروان، ابزار مهمی برای گسترش زبان فرانسوی در ارمنستان است.
سهراب مناتساکانیان با تشکر از ادوارد نعلبندیان، وزیر امور خارجه پیشین ارمنستان بخاطر تلاش برای برگزاری هفدهمین اجلاس سران کشورهای فرانسوی زبان در ایروان افزود : « افتخار بزرگی برای ارمنستان است که کشورهای فرانسوی زبان سی و پنجمین اجلاس وزرا و هفدهمین اجلاس سران کنفرانس فرانکوفون را در ایروان برگزار می کنند.»
وزیر خارجه ارمنستان گفت : «امیدوارم هریک از شما وزرای کشورهای فرانسوی زبان ، با ارمنستان جدید و در عین حال چندهزار ساله را با پایتخت دو هزار و ۸۰۰ ساله اش و میراث فرهنگی منحصر به فردش در حوزه تنوع فرهنگی فرانسوی زبان آشنا خواهید شد. »
از سوی دیگر، در ادامه انتشار مطالب انتقادآمیز رسانه های جمهوری آذربایجان ضد برگزاری هفدهمین اجلاس سران کشورهای فرانسوی زبان در ایروان، یک نماینده مجلس جمهوری آذربایجان برگزاری این نشست را در ارمنستان ، اهانت به فرهنگ و انسانیت دانست.
حکمت بابااوغلو گفت : « ارمنستان کشوری تک قومی است و حتی یک نفر فرانسوی زبان نیز بطور دائم در این کشور سکونت ندارد. به علت تنفر ارامنه از سایر ملت ها، هیچ قوم دیگری غیر از ارامنه در ارمنستان زندگی نمی کند. آخرین گروه آذربایجانی ها نیز در سال ۱۹۸۸ از این کشور اخراج شدند. اکنون اجلاس سران با حضور نمایندگان بیش از ۴۰ کشور فرانسوی در ایروان برگزار می شود. بطور متناقضی ، این اجلاس با شعار “همزیستی در منطقه و حفظ تنوع و ارزش های انسانی” برگزار می شود. ارمنستان می خواهد از واقعه ای که با فرهنگ و زبان فرانسوی ارتباط دارد، به نفع خود استفاده کند. ارامنه از سال ها قبل خود را نزدیک ترین ملت به فرهنگ فرانسوی قلمداد کرده اند و موضوعی را که وجود خارجی ندارد، به عنوان روابط تاریخی فرانسوی – ارمنی قلمداد کرده اند.»
این نماینده مجلس جمهوری آذربایجان تاکید کرد : « در واقع، دوستی فرانسویان و ارامنه ، با خیانت به عثمانی آغاز شد. اکنون نیز این موضوع ، پیامی ضد روسیه است و اشاره به این دارد که ارمنستان سیاست غربگرایانه خواهد داشت.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا