آذربایجاناخبارارمنستانقره باغ

هشدار رئیس هیئت نمایندگی اتحادیه اروپا در ارمنستان به جمهوری آذربایجان در خصوص وضعیت کنونی قره باغ

پیوتر اسویتالسکی سفیر و رئیس هیئت نمایندگی اتحادیه اروپا در ارمنستان بر حمایت این اتحادیه از گروه مینسک تاکید کرد. وی همچنین اعلام کرد که این اتحادیه از بیانیه اخیر روسای گروه مینسک به صورت کامل حمایت می کند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از آرمن پرس، اسویتالسکی افزود:”ما باور داریم که ادامه وضعیت کنونی غیرممکن است و باور داریم که توافقنامه آتش بس باید رعایت شود. باور داریم که مناقشه قره باغ باید از طریق مسالمت آمیز حل و فصل شود و همچنین به برقراری مکانیزم های تحقیق و اعتماد ساز باور داریم.”

واقعیت این است که وضعیت در منطقه مورد مناقشه قره باغ تغییر کرده است و بدون برقراری مکانیزم های مهارکننده امکان حفظ وضعیت کنونی غیرممکن است و احتمالا سفیر اتحادیه اروپا در ارمنستان نیز با اشاره به بیانیه اخیر گروه مینسک بر همین واقعیت تاکید کرده است.

این بیانیه که از سوی مقامات ارمنی بی سابقه توصیف شده است، حکایت از این دارد که روسای گروه مینسک ایجاد مکانیزم های مهارکننده را تنها راه حل برای حفظ ثبات در منطقه می دانند.

در واقع روسای گروه مینسک این موضوع را به مقامات ارمنی تاکید کرده اند که نمی توانند از تهاجم طرف آذری خودداری کنند و به طرف آذری نیز یادآور شده اند که پاسخ ارمنستان به تهاجم نظامی را محکوم نخواهند کرد. با توجه به این موضوع که ارمنستان موافقت خود را با برقراری چنین مکانیزمی اعلام کرده است، می توان نتیجه گیری کرد که گروه مینسک به مقامات باکو هشدار داده است که در غیاب مکانیزم های مهارکننده نمی تواند از تلاش طرف ارمنی برای ایجاد تغییر در وضعت کنونی قره باغ جلوگیری کنند.

مقامات باکو روز گذشته سرانجام با افزایش تعداد ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا به هفت نفر موافقت کردند. این تعداد از ناظران در صورت تامین تجهیزات لازم در خطوط تماس نیروهای ارمنی و آذری، کافی خواهد بود.

همواره چنین تلقی شده است که تغییر وضعیت کنونی از جمله درخواست های اصلی جمهوری آذربایجان بوده و این کشور همواره تاکید کرده است که وضعیت کنونی منطبق بر منافع ملی جمهوری آذربایجان نمی باشد. با این وجود ممکن است تغییر وضعیت در قره باغ به گونه ای باشد که وضعیت کنونی بهترین گزینه موجود برای جمهوری آذربایجان تلقی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا