آذربایجاناخبارعمومی

هزینه ۳۲ میلیارد دلاری جمهوری آذربایجان برای احداث خط لوله”دهلیز جنوبی گاز”

­رسانه های باکو: ۳۲ میلیارد دلار تا سپتامبر برای “دهلیز جنوبی گاز” هزینه شده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،رسانه های جمهوری آذربایجان خبر دادند برای احداث خط لوله ” دهلیز جنوبی گاز” برای انتقال گاز دریای خزر به ترکیه و اروپا به منظور کاهش نیاز اروپا به گاز روسیه، تاکنون بیش از ۳۲ میلیارد دلار هزینه شده است.

همچنین به گزارش پایگاه اینترنتی ” ملی ” جمهوری آذربایجان ، این خط لوله، گاز را از حوزه ” شاه دنیز ۲ ” در خزر به اروپا منتقل خواهد کرد و دارای سه بخش ” خط لوله قفقاز جنوبی” ، ” تاناپ” ( خط لوله ترانس آناتولی ) و “تاپ” ( خط لوله ترانس آدریاتیک) است.
به گزارش پایگاه اینترنتی ریپورت ، شرکت ” دهلیز جنوبی گاز” اعلام کرد : ” تا پایان ماه سپتامبر ۲۰۱۸ برای طرح گازی ” شاه دنیز ۲ “، ۱۸ ممیز ۲ میلیارد دلار هزینه شده است که این طرح در مجموع ۲۲ ممیز ۷ میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت.
برای “خط لوله قفقاز جنوبی” که بخشی از طرح ” دهلیز جنوبی گاز” است در همین مدت ۴ ممیز ۳ میلیارد دلار هزینه شده است که ساخت این خط لوله نیز ۴ ممیز ۵ میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت.
تا ماه سپتامبر ، هزینه خط لوله “تاناپ” ، بخشی دیگر از ” دهلیز جنوبی گاز” نیز ۵ ممیز ۷ میلیارد دلار بوده است و برای خط لوله ” تاپ” نیز تا ماه سپتامبر ۳ ممیز ۲ میلیارد یورو هزینه شده است. مجموع هزینه های تاناپ ۸ میلیارد دلار و مجموعه هزینه های تاپ ۴ ممیز ۵ میلیارد یورو خواهد شد.
شرکت ” دهلیز جنوبی گاز” اعلام کرد تا ماه سپتامبر ۲۰۱۸ عملیات اجرایی حوزه گازی ” شاه دنیز” ۹۱ ممیز ۷ درصد و عملیات توسعه خط لوله ” قفقاز جنوبی” ۹۹ ممیز ۵ درصد ، تاناپ ۹۷ ممیز ۶ درصد و تاپ ۸۰ ممیز ۷ درصد پیشرفت داشته است.
شرکت ” دهلیز جنوبی گاز” در ۲۵ فوریه ۲۰۱۴ با فرمان رییس جمهوری آذربایجان تاسیس شده و ۵۱ درصد از سهام آن متعلق به وزارت اقتصاد جمهوری آذربایجان و ۴۹ درصد آن متعلق به سوکار، شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا