آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانتحليل هاعمومیقره باغقره باغقفقاز جنوبی

هدف رژیم صهیونیستی در استفاده از کارت تالشان در جمهوری آذربایجان

یک کارشناس امور جمهوری آذربایجان گفت: هدف رژیم صهیونیستی از تلاش برای نزدیکی به تالشان جمهوری آذربایجان، استفاده از کارت تالش برای تحریک هرچه بیشتر باکو جهت سوء استفاده های سیاسی و امنیتی است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، حمید ترکی در مطلبی وبلاگ خود نوشت: « اسراییل با دخالت در امور داخلی جمهوری آذربایجان و از طریق فردی به نام المیرا محی الدین لی که سفیر حسن نیت اسراییل معرفی شده است، به اصطلاح “قدردانی اسراییل از تالش ها” را اعلام کرده است! اسراییل که از حیله هایی نظیر تاسیس “مجتمع پرورش گاومیش” و ساخت “روستای هوشمند” در مناطق هم مرز با ایران به عنوان پوشش هایی برای عملیات جاسوسی و روانی علیه ایران استفاده می کند، اکنون نیز تالش ها را که پیوندهای تاریخی و ملی و فرهنگی و دینی و معنوی با ایران دارند، هدف گرفته است. به این نحو که المیرا محی الدین لی که نشان سفیر حسن نیت اسراییل را حمل می کند، از طرف سازمان غیردولتی تحت پوشش مالی رژیم صهیونیستی که با نام ” اتحادیه اجتماعی موسسه بین المللی انسان دوستی”، در مرکز فرهنگی تالشان حضور یافته و بخاطر حضور قهرمانانه سربازان تالش در جنگ دوم قره باغ، از تالشان قدردانی کرده است! هدف اسراییل از این حرکت چیست؟ »
حمید ترکی درباره هدف رژیم صهیونیستی از قدردانی از حضور تالشان در جنگ قره باغ نوشته است: « تالشان که در منطقه هم مرز جمهوری آذربایجان با ایران زندگی می کنند، در میان تمامی اقوام جمهوری آذربایجان بیشترین قرابت دینی و زبانی و فرهنگی را به ایران دارند. تالشان همانطور که مهمترین حاملان فرهنگ ایرانی در جمهوری آذربایجان هستند، پرچم دار تشیع نیز در این کشور هستند. یعنی هم ایران گرایی و هم تشیع به همراه همدیگر در تالشان تبلور دارد و هم ایران و هم تشیع، دشمن درجه یک صهیونیسم هستند. اسراییل که خود را در آستانه حذف از نقشه منطقه در سال های آینده می بیند، تلاش دارد در هر نیرو و جریان مرتبط با ایران نفوذ کند.»
حمید ترکی افزوده است: « دومین علت تلاش اسراییل برای نفوذ در میان تالشان، شانتاژ کردن حاکمیت جمهوری آذربایجان است. حاکمان که سال های طولانی است با ظلم به ملت خود و با خدمت به نیروهای خارجی در حاکمیت باقی مانده اند، برای استمرار حاکمیت خود بسیاری از اوامر اسراییل و حامیانش را اجرا می کند. اما، صهیونیسم تا وقتی نیروهایی را که گلوگاهشان را در دست خود می گیرد، قربانی نکند، دست از سر آنها برنمی دارد. به همین علت، اسراییل با استفاده از ابزارهای مختلف با شانتاژ حاکمیت و ترساندن آن از براندازی، این حاکمیت را برای تحقق مطامع اسراییل تحت فشار نگه می دارد. این بار نیز رژیم صهیونیستی سعی دارد از طریق تالشان که خواهان حقوق سیاسی و فرهنگی خود در جمهوری آذربایجان هستند، حاکمیت این کشور را شانتاژ کند. تقدیر به اصطلاح سفیر حسن نیت اسراییل از حضور تالشان در جنگ دوم قره باغ به این معناست که اسراییل، تالشان را از مردم جمهوری آذربایجان جدا می کند و این را به عنوان پیامی به حاکمیت و تالشان ارسال می کند. در غیر این صورت، چه نیازی به این است که از هر قومی و جمعیتی که از وطن خود محافظت کرده اند، بطور جداگانه تشکر شود؟ اسراییل با این اقدام خود می خواهد به تالشان بگوید که شما می توانستید طور دیگری رفتار کنید، اما به مردم جمهوری آذربایجان پیوستید و اراضی وطن مشترک را آزاد کردید. به این ترتیب، اسراییل بطور آشکار تالشان را از مردم جمهوری آذربایجان جدا می کند و به تالشان می گوید که اگر در مبارزه برای خودمختاری بجای ایران به اسراییل اتکاء می کردید، اکنون همانند پرچم ارامنه در قره باغ کوهستانی، در لنکران نیز پرچم تالشستان در اهتزاز بود. اسراییل همچنین به دولت پیام می دهد که اگر به تمامی بندهای طرح های ضدایرانی که برایت تعیین کرده ایم، عمل نکنی، تالشان را علیه حاکمیت باکو سازماندهی خواهیم کرد. به همین علت، اگر حاکمیت جمهوری آذربایجان نمی خواهد به وضعیت رژیم های نوکر صهیونیسم که پس از اتمام تاریخ مصرفشان محکوم به نابودی شدند، دچار نشود، باید قاطعانه از اسراییل بپرسد که چرا تالشان را از مردم جمهوری آذربایجان جدا کرده، بطور جداگانه از آنها تشکر کردید؟ »

حمید ترکی افزوده است: « اسراییل با کشیدن تالشان به سمت خود، می خواهد از آنها علیه ایران نیز استفاده کند و دستکم تالشان را از محبت به ایران دور کند. جرج دیک سفیر رژیم صهیونیستی در باکو نیز پیش تر در سفر به مناطق جنوبی جمهوری آذربایجان، پیام های ضدایرانی صادر کرده و موفق به ایجاد نفاق میان دو کشور شده بود. اکنون نیز به محض اینکه مناسبات میان ایران و جمهوری آذربایجان روی روال افتاده است، رژیم صهیونیستی مجددا با استفاده از کارت تالشان می خواهد در جمهوری آذربایجان تخم نفاق بپاشد و این نشان می دهد که اسراییل بطور حساب شده در امور داخلی جمهوری آذربایجان دخالت می کند و سعی دارد که میان اقوام ساکن در جمهوری آذربایجان شکاف ایجاد کند. اما، تالشان که نماد پیوند به وطن و تاریخ و دین هستند، هیچ گاه اجازه چنین فتنه ای را به اسراییل نخواهند داد.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا