آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهعمومی

هاآرتص از اعمال محدودیت‌های ترکیه برای فعالیت حماس در این کشور خبر داد

نشریه صهیونیستی «هاآرتص» مدعی شد دولت اردوغان در سایه احیای روابط با رژیم صهیونیستی در ماه های اخیر، گام های عملی را با هدف کاهش همکاری‌های خود با جنبش مقاومت فلسطین برداشته است

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، «هاآرتص» در گزارش خود نوشت: مقام‌های آنکارا پس از آشتی دیپلماتیک خود با تل آویو و آغاز به کار فعالیت «ایریت لیلیان» سفیر جدید رژیم صهیونیستی در ترکیه، محدودیت هایی را بر سر راه تردد رهبران حماس در خاک این کشور اعمال کرده‌اند.

بر این اساس سرویس اطلاعاتی ترکیه (میت) محدودیت هایی را برای تردد سران حماس و مقرهای این جنبش مقاومت فلسطینی در ترکیه وضع کرده است. گفته می شود این سازمان محدودیت های مزبور را در قبال «صالح العاروری» معاون دفتر سیاسی حماس و دو فرد فلسطینی دیگر ساکن ترکیه اعمال کرده است.

این دو تن، افرادی هستند در جریان عملیات تبادل اسرای موسوم به «وفاء الاحرار» سال 2011 میان این جنبش و رژیم صهیونیستی در ازای آزادی «گیلعاد شالیت»، نظامی صهیونیستی که از سال 2006 در اسارت حماس بود، از زندان های اسرائیل آزاد شدند اما به دلیل کارشکنی های این رژیم نتوانستند تا به نزد خانواده‌های خود بازگردند و در نتیجه بعدها به ترکیه فرستاده شدند.

هاآرتص در ادامه نوشت ترکیه تا بدین لحظه با درخواست رژیم صهیونیستی به منظور اخراج رهبران جنبش حماس از خاک خود موافقت نکرده است اما در عوض پذیرفته است تا محدودیت‌هایی را برای تحرکات و فعالیت های اعضای حماس اعمال کند. در همین راستا دولت اردوغان به «صالح العاروری» اجازه داده تا تنها میان بیروت و آنکارا تردد نماید و از هرگونه سفر به کشوری ثالث خودداری کند.

براساس گزارش این نشریه، مقامات امنیتی ترکیه همچنین مانع از تلاش های رهبران حماس برای اسکان در ترکیه شده و علاوه بر آن فعالیت ها و امکان تردد آزادانه آنها را نیز محدود کرده‌اند.

در آوریل سال 2022 میلادی بود که روزنامه اسرائیل هیوم به نقل از یک مقام بلندپایه فلسطینی مدعی شد که تل آویو در جریان مذاکرات خود با مقامات ترکیه، فهرستی از نام‌های فعالان جنبش حماس را که در ترکیه ساکن هستند را به دولت رجب طیب اردوغان ارائه داده و خواستار اخراج آنها از ترکیه شده است.

این نشریه در آن زمان به نقل از منبع عالی رتبه فلسطین خود نوشت که ترکیه پیش از این 10 عضو جنبش حماس را از خاک خود اخراج و از ورود آنها به خاک ترکیه جلوگیری است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا