آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانروسیهعمومیقره باغ

 نگرانی باکو از به اصطلاح “اصلاحات قانون اساسی” جدایی طلبان ارمنی در قره باغ 

تمهید اصلاحات در «قانون اساسی» جدایی طلبان قره باغ و برگزاری انتخابات مجلس و ریاست جمهوری در سال 2023، موجبات نگرانی جمهوری آذربایجان را فراهم کرده است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، سایت ینی مساوات که به عنوان ارگان غیررسمی ریاست جمهوری آذربایجان عمل می کند، قره باغ را «لانه شیطان» لقب داده و به نقل از نشریه «هراپاراک» ارمنستان نوشت: « تدوین کنندگان این اصلاحات می خواهند ساز و کارهایی را ایجاد کنند که در زمان استعفای رییس جمهوری، دستگاه دولت روان کار کند.»

ینی مساوات به نقل از هراپاراک افزوده است که نامزدهای ریاست جمهوری قره باغ از طرف نیروهای اکثریت در مجلس و در وهله نخست از طرف حزب “وطن آزاد” آراییک هاروطونیان و حزب داشناکسوتیون پیشنهاد خواهند شد و درباره نامزدها رضایت روسیه نیز کسب خواهد شد.

ینی مساوات با طرح این سوال که “مگر در قره باغ دستگاه دولت وجود دارد؟”، اصلاحات قانون اساسی جدایی طلبان قره باغ را بی حیایی توصیف کرده است!

این سایت همچنین بطور غیرمستقیم امید بستن باکو به مسکو در حل مسئله جدایی طلبان ارمنی قره باغ را یادآوری کرده و نوشته است که براساس بند اول توافق هم پیمانی روسیه و جمهوری آذربایجان که در 22 فوریه در مسکو به امضای ولادیمیر پوتین و الهام علی اف، روسای جمهوری روسیه و جمهوری آذربایجان رسید، روسیه تمامیت ارضی و حق حاکمیت جمهوری آذربایجان را به رسمیت شناخته است و براساس ماده 18 همین سند نیز روسیه و جمهوری آذربایجان در مقابله با تروریسم و جدایی طلبی و جنایات سازمان یافته باید همکاری کنند. بنابرین روسیه برای مقابله با هر حرکت جدایی طلبانه در “برونگان قره باغ” متعهد است!

ینی مساوات در عین حال، به تهدید جدایی طلبان ارمنی پرداخته و نوشته است که اعلام ارامنه مبنی بر هماهنگ کردن نامزدهای انتخابات با مسکو، ناشی از ترسی است که ارامنه جدایی طلب از “مشت آهنین” جمهوری آذربایجان دارند و این مشت آهنین را در جنگ دوم قره باغ تجربه کرده اند.

این درحالیست که اکثر تحلیلگران دولتی و غیردولتی در جمهوری آذربایجان عامل اصلی پیروزی عملیات “مشت آهنین” جمهوری آذربایجان در جنگ دوم قره باغ را کسب اجازه از روسیه برای انجام این عملیات می دانند و دستور خروج نیروهای پیش روی کننده جمهوری آذربایجان به خان کندی در روزهای پایانی این عملیات را نیز نشان دهنده این می دانند که روسیه فقط با بازپس گیری مناطق اطراف قره باغ توسط جمهوری آذربایجان موافقت کرده بود که باید پس از آن، نیروهای روسی در قره باغ مستقر می شدند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا