آذربایجاناخبارعمومیویژه

نگاهی به عاشورای امسال در جمهوری آذربایجان؛شور عاشورای حسینی در جمهوری آذربایجان مورد غضب سردمداران سکولار

استقبال گسترده مردم از مراسم عاشورا در جمهوری آذربایجان با توجه به مصادف شدن با روز تعطیل رسمی مورد خشم برخی از سران دولتی و حکومتی در این کشور شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، مراسمات عاشورای امسال به شکل عجیبی باعث اعتراضات دولتی ها در جمهوری آذربایجان شده است. «سال‌‌‌‌‌‌‌‌های قبل به دلیل اینکه روز عاشورا تعطیل رسمی در این کشور نبود، طبیعتا تعداد افراد کمتری نیز در مراسمات شرکت می‌‌کردند امسال به دلیل اینکه روز عاشورا با تعطیل رسمی هفتگی در این کشور مصادف شد، مجموع مراسمات با استقبال کم نظیری مواجه گردید».

اعتراضات متعدد دولتی نیز در پی برگزاری مراسم با شکوه عاشورا از تریبون‌‌های مختلف بیشتر به دلیل خوف حکومت از این حضور مردمی بوده است. در ادامه مطلب به نمونه هایی از این دست اعتراضات اشاره شده است:

صداقت ولی اوا، نماینده پارلمان جمهوری آذربایجان در رابطه با موضوع شرکت کودکان در مراسم عاشورا گفته است:«جلب کودکان به مراسم عاشورا تاثیر منفی بر سلامت جسمی و روانی آنها دارد».

ملاحت ابراهیم قیزی، دیگر نماینده پارلمان آذربایجان نیز در این مورد گفته است: «متاسفانه، تحت پوشش دین اسلام اقداماتی انجام می گیرد که ما باید جلوی آن را بگیریم. بر اساس قرآن و اسلام اجرای آیین های دینی اجباری نیست، دین ما باید درست تبلیغ شود».

زاهد عروج، دیگر نماینده پارلمان جمهوری آذربایجان در این خصوص گفته است:«جلب کودکان خردسال به آیین های دینی نظرات مختلفی در پی داشته است. در جمهوری آذربایجان آزادی دین تامین و به آن احترام گذاشته می شود و شرایط برای برگزاری آزاد مراسم دینی وجود دارد. ولی، ما شاهد آن هستیم که کودکان خردسال ما فدای تعصب، افراط گرایی و جهل می شوند. آذربایجان ساختار مدیریت سیاسی و اجتماعی داخلی و خاصی دارد. مراسم های دینی باید در چارچوب این ساختار برگزار شود. اعمال مدل سایر کشورها در کشورمان می تواند نتایج بسیار سنگینی در پی داشته باشد».

مبارز قربانلی،« رئیس کمیته دولتی امور تشکل های دینی جمهوری آذربایجان در مصاحبه با قفقاز اینفو در مورد حضور کودکان در مراسم های عاشورا: حضور کودکان در مراسم های عزاداری ممنوع نیست. ولی، اجرای آیین های دینی بزرگسالان بهمراه کودکان درست نیست».

پیش از این ها نیز یکی دیگر از نمایندگان پارلمان آذربایجان گفته بود که کودکانی که با حجاب به مراسمات آورده می شوند ،درواقع انتحاری های آینده هستند.

استقبال از مراسم عاشورای امسال در جمهوری آذربایجان به شکل خیره کننده ای افزایش یافته بود به طوری که این حضور مردمی موجب واکنش های عجیب و حتی ضد دینی برخی از دولتمردان و نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان شد.

اما نکته قابل توجه در مراسم عاشورای امسال شاید راز و رمزی بود که از سال ها و دهه ها پیش در دل جامعه آذربایجان و لایه های مختلف مردمی پنهان بوده و منتظر فراهم شدن بستری مناسب برای ظهور در عرصه اجتماعی بوده است.

فشار و خفقانی که در دوره اتحاد جماهیر شوروی بر جوامع مسلمان حاکم بوده است موجب انتقال این علایق دینی به محافل پنهان جامعه شده بود. اما پس از اعلام استقلال جمهوری آذربایجان مقوله ای که شاید به نحوی از سوی سردمداران  حکومت جمهوری آذربایجان مورد غفلت و حتی بعضا مورد غضب واقع شد، رجعتی بود که اعضای این جامعه مسلمان اکثرا پیرو مذهب تشیع به خویشتن خود کرده است.

مردم جمهوری آذربایجان که سال‌های سال از برگزاری مراسم دینی خود از جمله مراسم محرم و عاشورای حسینی در دیار خود محروم بودند. اینبار با حضور گسترده خود اثبات کردند که تلاش‌های مذبوحانه برای جدایی مردم از خاستگاه خویش آب در هاون کوبیدن است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا