آذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغ

حضور روسای گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ویژه حل مناقشه قره باغ در باکو

روسای گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ویژه حل مناقشه قره باغ،برای ادامه مذاکرات به باکو پایتخت جمهوری آذربایجان سفر نموده اند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری آذرتاج ، روسای آمریکایی ، فرانسوی و روسی این گروه میانجی در این سفر یک روزه با الهام علی اف رییس جمهوری و المار محمدیاراف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان دیدار خواهند کرد.
روسای گروه مینسک قبل از سفر به جمهوری آذربایجان روز گذشته از ارمنستان دیدار و راهکارهای حل مناقشه قره باغ را با مسئولان این کشور بررسی کردند.
اندریو شافر رییس آمریکایی گروه میانجی مینسک یک روز قبل همچنین از منطقه جدایی طلب قره باغ کوهستانی دیدار کرده بود.
المار محمدیاراف و ادوارد نعلبندیان وزیران امور خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان اخیرا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با حضور روسای گروه میانجی مینسک دیدار و مقدمات دیدار آتی الهام علی اف و سرژ سرکیسیان روسای جمهوری دو کشور را بررسی کردند.
تلاش های میانجیگری گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا با ریاست مشترک آمریکا ، روسیه و فرانسه از سال ۱۹۹۷ میلادی ادامه دارد اما تا به حال نتیجه ای در راستای حل این مناقشه حاصل نشده است.
بی نتیجه بودن فعالیت این گروه ، موجب تردید در ثمر بخشی مذاکرات و بی اعتمادی جامعه و حتی سیاست مداران جمهوری آذربایجان شده است.
برخی کارشناسان سیاسی بر این باورند که حضور میانجیگران بین المللی، راه حل مناقشه قره باغ را بدلیل منافع خاص کشورهای میانجی در منطقه ، پیچیده تر کرده است.
کارگروه موسوم به مینسک در سازمان امنیت و همکاری اروپا، سال ۱۹۹۲ توسط سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) و برای حل مساله قره باغ تاسیس شد.
این گروه در نخستین واکنش به ناآرامی های منطقه قره باغ با ابراز نگرانی از افزایش تنش ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، خواستار توقف درگیری نظامی دو کشور در منطقه شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا