آذربایجاناخبارایرانعمومی

نوروزی از جنس کالای ایرانی برای مردم جمهوری آذربایجان

شهروندان تعدادی از شهرهای جمهوری آذربایجان در آستانه عید نوروز، با گذر از مرز زمینی آستارا و خرید کالای ایرانی، این عید باستانی را جشن می گیرند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ایرنا؛بسیاری از اقلام مورد نیاز اتباع آذری در کشور خودشان در آستانه عید نوروز با افزایش قیمت مواجه شده و همین امر باعث افزایش ورود تعداد قابل توجهی از اتباع شهرهای نزدیک مرز نظیر آستارا، لنکران و لریک به بازار آستارای ایران شده است.
البته در این میان نباید از موضوع حذف اخذ روادید برای اتباع آذری توسط دولت ایران به منظور تسهیل در تردد آنها غافل شد که زمینه حضور پررنگ آذری ها را در بازار آستارا فراهم کرده است.
مرز زمینی آستارا در آستانه عید نوروز لحظات و روزهای شلوغی را سپری می کند و اکثر اتباع آذری با ورود به آستارای ایران در سطح بازار این شهرستان حضور می یابند.
آجیل، میوه، شیرینی، پوشاک، پتو و ظروف پلاستیکی از اقلامی است که در چمدان ها و کیف های همراه آذری ها خودنمایی می کند.
قلی او رامال یک تبعه های آذری به ایرنا گفت: تفاوت قیمت کالاهای ضروری بین آستارای جمهوری آذربایجان و آستارای ایران، باعث حضور ما در بازار ایران می شود.
وی افزود: هر کیلو سیب و آجیل مخلوط را به ترتیب 40 هزار و 45 هزار ریال در آستارای ایران خریداری کردیم این درحالیست که قیمت اقلام یاد شده در شهر خودمان دو یا سه برابر بیشتر از نرخ های ایران است.
عالیه قنبر آوا دیگر تبعه آذری نیز خاطرنشان کرد: کیفیت کالاهای ایرانی رضایت بخش است و این امر باعث شده تا در طول سال چندین بار به همراه خانواده برای خرید کالاهای مختلف به بازار آستارا مراجعه کنیم.
وی با اشاره به اینکه ایران و جمهوری آذربایجان دارای وجه اشتراکات زیادی هستند، تصریح کرد: نحوه برخورد خوب بازاریان و در برخی مواقع تخفیف هایی که هنگام خریداری کالا لحاظ می کنند، انگیزه ما را برای حضور مجدد در ایران مضاعف می کند.
وی ادامه داد: حذف اخذ روادید برای اتباع آذری، باعث شده تا ما بدون هیچ گونه دغدغه ای برای تامین مایحتاج زندگی خودمان به ایران سفر کنیم.
مدیر پایانه مرزی آستارا نیز در گفت وگو با ایرنا ، از آمادگی کامل نیروهای این پایانه به منظور ارائه خدمات شایسته به اتباع ایرانی و خارجی در مرز آستارا خبر داد و تصریح کرد: در آستانه عید نوروز روزانه به صورت میانگین 2 هزار مسافر خارجی، بیشتر از کشور جمهوری آذربایجان در مرز آستارا تردد می کنند.
جلال دیانسایی افزود: در این ایام تردد اتباع دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان در مرز زمینی آستارا افزایش می یابد و با توجه به این موضوع و اهمیت خدمات رسانی سریع به تمامی مسافران داخلی و خارجی، ساعات کاری گمرک آستارا و به تبع آن پایانه مرزی در تعطیلات عید نوروز از 10 ساعت به 12 ساعت افزایش یافته است.
وی از نصب بنرها و پرده نوشته هایی با مضمون تبریک عید نوروز به زبان های ایرانی و آذری در محوطه پایانه مرزی آستارا خبر داد و بیان کرد: سفره هفت سین نیز در سالن ورود و خروج پایانه مرزی آستارا برپا شده تا از این طریق، گامی در جهت معرفی رسوم و آئین ایرانیان به اتباع خارجی برداریم.
همه ساله در آستانه عید نوروز شاهد تردد زیاد اتباع خارجی به خصوص مردم جمهوری آذربایجان در مرز آستارا هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا