آذربایجاناخبار

نماینده یهودی مجلس آذربایجان:یهودیان امنیت بیشتری در آذربایجان نسبت به آمریکا دارند

ميليخ يئودايوف، رهبر يهوديان کوهستاني جمهوري آذربايجان با انتشار مقاله اي در «جوييش ژورنال» jewish journal تحت عنوان « يک نماينده يهودي در يک سرزمين مسلمان» نوشت در حالي که يهودستيزي در آمريکا در سال 2015 سه درصد افزايش يافته است، چنين مساله اي در جمهوري آذربايجان که اکثريت جمعيت آن مسلمان هستند، هيچ گاه نمي تواند روي دهد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از آذرتاج، به نقل از خبرگزاري رسمي آذرتاج ، نويسنده مقاله «جوويش ژورنال» در خصوص تساهل در صحنه سياسي جمهوري آذربايجان نوشته است : « هم در دوره جمهوريت خلق آذربايجان(سال 1918) و هم در دوره شوروي و همچنين در دوره استقلال جمهوري آذربايجان ، نمايندگان ملت يهودي ، مقام هاي دولتي عالي رتبه اي را به عهده گرفته اند. در دوره جمهوريت خلق آذربايجان، يهودي ها به عنوان نمايندگان پارلمان انتخاب شده اند. يئوسئي گيندس يهودي تا زمان اشغال جمهوري آذربايجان توسط بلشويک ها در سال 1920 وزير بهداشت اين جمهوري بوده است. در دوره شوروي نيز بخاطر وجود فضاي تساهل در جمهوري آذربايجان، شمار زيادي از يهوديان از ساير جمهوري ها به جمهوري آذربايجان آمده بودند. سنت تساهل ، پس از استقلال دولت جمهوري آذربايجان در سال 1991 نيز تداوم يافته است. پس از انتخاب حيدرعلي اف به رياست جمهوري ، تساهل ديني و قومي به بخش مهمي از سياست دولت تبديل شد و هم اکنون الهام علي اف نيز اين سياست را تقويت مي کند.»
نويسنده مقاله جوويش ژورنال نوشته است : «شايد دشوار بتوان باور کرد که در آن دوره و در چنان بخشي از دنيا، يک يهودي ( به مقام عالي دولتي) برگزيده شود. اما، نقش گيندس در هدايت نخستين دموکراسي مسلمان دنيا، نشاندهنده هويت ملي و سياست مداوم آذربايجان در به رسميت شناختن و ارج نهادن به تنوع قومي و ملي است. حتي در دوره نظام توتاليتري اتحاد شوروي، يهوديان آذربايجان خيلي آزادتر از يهوديان ساير جمهوري ها بودند. »
در اين مقاله افزوده شده است : « امروز مجلس ملي آذربايجان داراي اعضايي از اقليت هاي قومي مختلف ساکن در اين کشور است که يکي از آنها، يئودا آبراموف، عضو برجسته جمعيت يهوديان کوهستاني مي باشد.»
نويسنده مقاله، سپس به معرفي يئودا آبراموف، عضو جمعيت يهوديان کوهستاني که از سال 2005 به عنوان نماينده حوزه انتخاباتي قبا-قوسار ( در شمال جمهوري آذربايجان) در مجلس ملي جمهوري آذربايجان انتخاب شد، پرداخته است.
نويسنده مقاله «جوويش ژورنال» درباره روستاي يهودي نشين «قيرميزي قصبه» در شمال جمهوري آذربايجان نيز نوشته است : «
«شهر قرمز» بزرگترين شهر يهودي نشين در خارج از اسراييل به شمار مي رود. سنگ بناي «شهر قرمز» در سال 1742 توسط حسينقلي خان، والي قبا گذاشته شد. يئودا آبراموف در «شهر قرمز» زاده شده است و دو بار به عنوان نماينده مجلس ملي جمهوري آذربايجان برگزيده شده است. اين نماينده يهودي مجلس ملي جمهوري آذربايجان، معاون کميسيون حقوق بشر اين مجلس و رييس گروه دوستي پارلماني جمهوري آذربايجان- اسراييل است. يئودا آبراموف براي توسعه مناسبات جمهوري آذربايجان با متحدانش بطور فعالانه تلاش مي کند و در همين ارتباط به کشورهاي مختلف از جمله اسراييل، فرانسه، ايتاليا ، آمريکا ، کشورهاي اروپايي و خاورميانه اي سفر کرده است. »
رهبر جمعيت يهوديان کوهستاني جمهوري آذربايجان در ادامه مقاله خود در جوويش ژورنال افزوده است : « يک سال و نيم پيش ، من و آبراموف به لس آنجلس سفر کرديم. ما در ترکيب هياتي از رهبران يهوديان کوهستاني براي شرکت در يک جشن هيجان انگيز به اين سفر رفته بوديم. خاخام «داويد وولپه» و باشگاه مردان معبد يهودي «سيناي» لس آنجلس يک کار ويژه انجام داده بودند. جمعيت بخشنده آنها ، با تامين هزينه هاي نگارش يک تورات جديد، آن را به کنيسه يهوديان کوهستاني باکو هديه کردند. انرژي و اهميت چنين هديه ويژه اي نيازي به توصيف ندارد. من و يئودا آبراموف به همراه خاخام کنيسه مان و سايرين اين تورات را دريافت کرديم و به مناسبت آن به همراه برادران و خواهرانمان در «معبد سيناي» جشن گرفتيم. مدتي بعد، يک هيات 45 نفره از اعضاي «معبد يهودي سيناي» به جمهوري آذربايجان سفر کرد و ما در خيابان هاي باکو با آن توراتي که به ما هديه شده بود، رقصيديم. »
نويسنده با اشاره به اخبار مربوط به يهودسيتزي در غرب افزوده است : « شايد نياز باشد که هيات هاي بيشتري از مردم دنيا از جمله کاليفرنيا به جمهوري آذربايجان سفر کنند و در بازگشت به سرزمين خود پيام اميد و صلح را گسترش دهند. »

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا