آذربایجاناخبارایران

ادامه روند تحریف تاریخ و مصادره به مطلوب توسط جمهوری آذربایجان در سایه بی توجهی مسئولین کشورمان

شبکه تلويزيوني اينترنتي «آپا تي وي» در برنامه «سلسله تاريخ»، برنامه ويژه بررسي تاريخ آذربايجان با ادعاي وجود دولت بزرگ آذربايجان طي سال هاي 879 تا 941 (دوره حاکميت خلفاي عباسي) تحت نام «دولت ساجيان»، اين سوال را مطرح کرد که «چرا تاريخ يکپارچکي آذربايجان تبليغ نمي شود؟
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، کرم ممدلي، مجري-کارشناس اين برنامه و استاديار دانشگاه دولتي باکو ، با تاکيد بر نقش ترک ها در خلافت عباسيان، سکونت ترک ها در آذربايجان، تعيين حکمرانان بومي براي ترک ها توسط خلفاي عباسي گفت : « دولت ساجيان با حکمراني محمد ساج اوغلو و يوسف ساج اوغلو از سال 879 تا 941 به مدت 62 سال، يعني به اندازه عمر اتحاد جماهير شوروي موجوديت داشته است. درباره اتحاد جماهير شوروي، کتاب هاي قطوري نوشته مي شود. اما به دلايلي تاريخ يکپارچگي آذربايجان بيان نمي شود. خيلي وقت ها گفته مي شود قرون نهم تا يازدهم ، دوران پراکندگي فئودالي آذربايجان بوده است. چطور ممکن است؟ شيروانشاهان به عنوان رعيت در تابعيت يوسف ساج اوغلو بودند. شهر دربند ( در داغستان ) توسط يوسف ساج اوغلو بازسازي شده بود. ما بايد دولتي را که با نام آذربايجان از دربند تا زنجان و رود «قزل اوزن» ، در غرب تا قارص و ارض روم ، دبيل و آنيا و در شرق تا درياي خزر گسترده بود و حاکم مشخصي داشت، پول هايش تا زمانه ما نيز باقي مانده است، بطور گسترده تبليغ کنيم.»
مجري آپا تي وي افزود : « بعدها اين سنت دولتمداري ، حراست از تماميت آذربايجان و حفاظت از مرزهاي غربي، جنوبي و شمالي از يک سلسله به سلسله ديگر منتقل شد. ما، اين را به عنوان سقوط دولت ساجيان و تاسيس دولت سالاريان معرفي مي کنيم. در تاريخ آذربايجان، در سال 841 سلسله سالاريان جايگزين سلسله ساجيان شد.»
مجري – کارشناس برنامه «سسلي تاريخ» شبکه «آپا تي وي» در بخش ديگري از اين برنامه گفت : « در سال 901 پس از مرگ محمد ساج اوغلو، برادرش يوسف ساج اوغلو که به تندروي در مقابله با خلافت عباسي مشهور بود، به حاکميت رسيد. دوران حاکميت يوسف، يکي از درخشان ترين صفحات تاريخ آذربايجان است. يوسف در سال 896 در زمان حاکميت برادرش به آذربايجان آمده بود. در آن زمان، مراغه پايتخت آذربايجان بود که بعدها پايتخت به اردبيل منتقل شد. زيرا، از نظر جغرافيايي و در مقايسه با اراضي تاريخي آذربايجان، اردبيل کاملا در مرکز آذربايجان قرار دارد.»
مجري اين برنامه افزود : « در منابع تاريخي ذکر شده است که يوسف ساج اوغلو در دوره اي که هنوز حکمران نبود، جلوي کاروان باج و خراجي را که از آذربايجان به مرکز خلافت مي رفت، گرفت و گفت «عايدات آذربايجان بايد در خود آذربايجان باقي بماند.» با حکمران شدن يوسف، مناسبات آذربايجان با خلافت وخيم تر شد و در سال 907 وخامت ويژه اي بروز کرد. حتي يوسف ساج اوغلو فرماني را که خليفه ارسال کرده بود، پاره کرد و به زير پاي کساني که براي نماز جمعه آمده بودند، ريخت و به اين ترتيب تاکيد کرد که از اين پس به خليفه خراج نخواهد داد…. يوسف ساج اوغلو در سال 917 با ارتشي هفت هزار نفري ، ارتش 20 هزار نفري خليفه را شکست داد. …. نامه اي که در سال 917 نوشته شده است، خيلي جلب توجه مي کند. در اين نامه يوسف ساج اوغلو رسما مطالبه مي کند که ولايت ري به آذربايجان داده شود و درآمد اين ولايت براي اهل بيت حضرت علي (ع) به مصرف برسد. اين نيز نشاندهنده محبت به حضرت علي در آن زمان است و تقاضانامه اي بود که مصرف درآمدهاي يک ولايت بزرگ را براي اولاد حضرت علي در نظر داشت. در سال 919 ، يوسف ساج اوغلو شکست خورد. اما، در زماني که در کاخ خليفه بود، نمي توانستند با او همانند يک زنداني رفتار کنند. زيرا در دوره محمد و يوسف ساج اوغلو ، سنت هاي دولتمداري در آذربايجان شکوفا شده بود…. »

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا