آذربایجاناخبارایرانعمومی

نماینده کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و آذربایجان؛ جمهوری آذربایجان ۳۱۲ میلیون دلار در ایران سرمایه گذاری کرد

 نماینده کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان گفت: جمهوری آذربایجان در قالب ۲۵ طرح اقتصادی به میزان ۳۱۲ میلیون دلار در ایران سرمایه گذاری کرده و ۱۰۴ میلیون دلار آن به چرخه اقتصاد کشور وارد شده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ایرنا، ابوالفضل کوده ئی روز شنبه در همایش نقش راه آهن آستارا در تسهیل حمل و نقل بین المللی در هتل اسپیناس این شهرستان افزود: جمهوری آذربایجان ۵۰۰ میلیون دلار برای راه آهن رشت – آستارا و ۶۰ میلیون دلار برای ساخت بارانداز آستارا سرمایه گذاری می کند و حجم تجارت این دو کشور از ۴۰۵ میلیون و ۳۴۲ هزار دلار در سال ۹۵ به ۶۶۲ میلیون و ۳۵۰ هزار دلار در سال ۹۶ افزایش یافته و بیشترین کالاهای تبادل شده سوخت، مواد معدنی، سبزیجات و محصولات سرامیکی است.
وی اظهار کرد: با سرمایه گذاری مشترک جمهوری آذربایجان و ایران، کارخانه خودرو سازی در جمهوری آذربایجان ساخته می شود و ساخت سه هزار خودرو از طرف جمهوری آذربایجان و ۲ هزار خودرو توسط بخش خصوصی سفارش شده است.
کوده ئی بیان کرد: ایران برای توسعه روابط تجاری با جمهوری آذربایجان عزم جدی و در همکاری های اقتصادی و تفاهم با کشورهای همسایه نقش ویژه دارد و نتایج مثبت جلسه اسفندماه گذشته کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در حوزه های تجاری، حمل و نقل، انرژی و تکنولوژی را شاهد هستیم.
نماینده کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان ادامه داد: از هر گونه سرمایه گذاری خارجی در کشور استقبال می شود و یکی از ملزومات رفع دغدغه های تاجران، انعقاد موافقت نامه های دوجانبه بین المللی است و به توسعه روابط کمک خواهد کرد.
او گفت: ارتقاء و گشایش روابط بانکی، توسعه زیرساخت ها و موافقت نامه ها و در نظر گرفتن مشوق های صادراتی برای استمرار روابط تجاری ایران و جمهوری آذربایجان ضروری است.
ایران و جمهوری آذربایجان در اوایل سال ۱۳۹۵ برای گسترش مناسبات اقتصادی خود به ایجاد ارتباط ریلی بین دو کشور متعهد شده بودند و با تکمیل راه آهن، شهرهای آستارای ایران و آستارای جمهوری آذربایجان به هم متصل شدند و این مسیر ریلی در فروردین ماه امسال همزمان با سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان، به بهره برداری رسید و تاکنون چندین قطار باری حامل تخته از روسیه و جمهوری آذربایجان به آستارا و بارانداز آن وارد شده است.
بعد از تکمیل راه آهن رشت – قزوین و اتصال راه آهن آستارا به آن، کریدور ریلی شمال – جنوب ایران برای انتقال بار از بندرهای جنوب به آستارا و حمل به کشورهای حوزه قفقاز و برعکس فعال خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا