آذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

نماینده مجلس جمهوری آذربایجان: بحران قره باغ با گفتگو قابل حل نیست

یک نماینده مجلس جمهوری آذربایجان تاکید کرد راه حل عادلانه ای برای مناقشه قره باغ کوهستانی از طریق گفتگو وجود ندارد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، قدرت حسنقلی اف، نماینده مجلس جمهوری آذربایجان و رییس حزب موسوم به «جبهه خلق آذربایجان یکپارچه» در گفتگو با روزنامه « ینی مساوات» ساختارهای قدرت و امنیت در ارمنستان را وابسته به صنایع نظامی روسیه دانست و گفت: «نه نظامیان و نه مردم ارمنستان که به بیماری « ارمنستان بزرگ» مبتلاست، به هیچ رهبری در این کشور اجازه نمی دهند که در شرایط کنونی موضعی بر پایه حقوق بین المللی در مساله قره باغ کوهستانی اتخاذ و نیروهای ارمنی را از اراضی اشغال شده جمهوری آذربایجان خارج کند.»

این نماینده مجلس جمهوری آذربایجان گفت: « ما دستکم باید چند منطقه از مناطق اشغال شده اطراف قره باغ کوهستانی را آزاد کنیم تا مردم ارمنستان به حل این مساله از طریق صلح رضایت دهد و بگوید که ارامنه را از قره باغ کوهستانی اخراج نکنید و وضعیت حقوقی آنها را در همانجا مشخص کنید و ما هم قرارداد صلح منعقد کنیم. هم اکنون غیر از این هیچ راه حل جایگزینی وجود ندارد.»

قدرت حسنقلی اف گفت: « طی یکصد سال اخیر ، ارمنستان وسعت سرزمین خود را به حساب اراضی آذربایجان دستکم سه برابر کرده است. اگر ارمنستان بتواند قره باغ کوهستانی و نواحی اطراف آن را هم حفظ کند، خواهد توانست وسعت اراضی خود را به حساب اراضی آذربایجان باز هم دو برابر کند. روندهای جهانی هم ارامنه را امیدوار می کند. زمان به ضرر جمهوری آذربایجان کار می کند. اگر سیاست گفتگو طی ۲۵ سال نفعی نداشته است، باید این سیاست تغییر داده شود. این گفتگوها بی معناست. رویارو نشستن با اشغالگران و هدر دادن زمان بی فایده است. »

این نماینده مجلس جمهوری آذربایجان گفت: « اگر ما ملت ارمنی را بر روی اراضی اشغال شده شکست ندهیم، خواه پاشینیان و خواه هر فرد صلح خواه دیگری که باشد، امکان این را نخواهد داشت که اراضی جمهوری آذربایجان بازپس دهد. زیرا، یا او را ترور می کنند یا از حاکمیت برکنار خواهند کرد . کار ما هم این خواهد بود که یک سال دیگر منتظر بمانیم تا حکومت جدید در ارمنستان شکل گیرد تا با آن حکومت وارد گفتگو شویم.»

قدرت حسنقلی اف تاکید کرد: « باید گفتگوهای قره باغ نه با ارمنستان بلکه با روسیه پیش برده شود. طرفداران روسیه در ارمنستان در آینده نزدیک حکومت غربگرا را از حاکمیت اخراج خواهند کرد. ما هم باید با آزاد کردن اراضی مان ، به آنها کمک کنیم. همانطور که ما در آوریل ۲۰۱۶ ، بخشی از اراضی خود را آزاد کردیم و روسیه نیز جان خود را از سرژ سرکیسیان که نفوذ خود را از دست داده و به غرب متمایل شده بود، خلاص کرد و برای اینکه به آسانی او را به ورشکستگی بکشاند، راه را برای رسیدن پاشینیان ناشی به حاکمیت گشود. همانطور که زمانی هم در جمهوری آذربایجان ایاز مطلب را برد و راه را برای جبهه خلق باز کرد. اکنون هم ما باید تلاش کنیم که با روسیه به تفاهم برسیم تا در عملیات نظامی دخالت نکند و جمهوری آذربایجان تمامی یا بخشی از اراضی اطراف قره باغ کوهستانی را آزاد کند و پس از آن به صلح با ارامنه برویم.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا