آبخازیااخبارروسیهگرجستان

نمایش قدرت روسیه به آمریکا و «ناتو» با سفر پوتین به آبخازیا

تنش در روابط میان روسیه و آمریکا همچنان ادامه دارد. البته به نظر می رسد که این تنش هنوز به مرحله شدید اش نرسیده است. رفتار مقامات دو کشور موید این موضوع می باشد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، چند روز پیش مایکل پنس معاون اول رئیس جمهور آمریکا به گرجستان آمده و قرار است که در رزمایش «ناتو» در این کشور شرکت کند. اظهارات ضد روسیه مایکل پنس در تفلیس مورد توجه رسانه ها و محافل سیاسی جهان قرار گرفته است. وی ضمن حمایت قاطع از تمامیت ارضی گرجستان و عضویت این کشور در «ناتو»، روسیه را مورد تهدید قرار داده و بدین وسیله همسایه غربی آذربایجان را از نظر امنیتی در برابر روسیه مورد حمایت کامل خود قرار داده است.
عجیب است که در این میان خبرهایی مبنی بر سفر قریب الوقوع ولادیمیر پوتین به گرجستان و در واقع به سرزمین های اشغال شده گرجستان آن هم همزمان با برگزاری رزمایش «ناتو» در این کشور در برخی منابع روسی منتشر می گردد و گفته می شود که سفر پوتین به سرزمین های اشغال شده گرجستان مصادف با ۸ آگوست سالروز جنگ ۵ روزه میان روسیه و گرجستان خواهد بود. فعلا مقامات کاخ کرملین هیچ توضیحی در این خصوص ارائه نکرده اند. می توان اهداف اصلی این سفر ناگهانی پوتین به گرجستان را چنین برشمرد:
اول: پاسخ به آمریکا در خصوص تلاش واشنگتن برای حضور و تقویت در منطقه قفقاز جنوبی؛
دوم: پاسخ به اظهارات ضد روسی مایکل پنس معاون اول رئیس جمهور آمریکا و برگزاری رزمایش «ناتو» در گرجستان؛
سوم: تاکید بر ادامه سیاست اشغال گری کاخ کرملین در کشورهای تازه استقلال یافته از شوروی سابق با توجه به همزمانی این سفر با سالگرد جنگ ۵ روزه میان روسیه و گرجستان در سال ۲۰۰۸ میلادی؛
چهارم: نشان دادن حمایت آشکار مسکو از رژیم های جدائی طلب در سرزمین های شوروی سابق؛ که می تواند به نوعی یک پیام به جمهوری آذربایجان از سوی روسیه نیز باشد.
پنجم: نهایتا، نمایش قدرت روسیه به آمریکا و «ناتو».
همزمانی این سفر با سفر مایکل پنس به گرجستان و اظهارات تهدید آمیز و ضد روسی وی در تفلیس و برگزاری رزمایش بزرگ ناتو در این کشور نشان دهنده درستی نتیجه آخر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا