آذربایجاناخباراردبیلایران

نشست تخصصی گرامیداشت 19 ژانویه روز آذری‌های مسلمان جهان در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد

نشست تخصصی گرامیداشت ۱۹ ژانویه روز آذری‌های مسلمان جهان با حضور مدیر کانال آذری شبکه جهانی سحر در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،، حجت‌الاسلام والمسلمین سیف‌الله مدبر مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی در این نشست با بیان اینکه عامل ایجاد اتحاد در میان مردم کشورهای مختلف دین است، گفت: این مردم طالب یادگیری الفبای دین هستند.
وی افزود: ۱۹ ژانویه روزی بود که ساعت ۱۰ صبح ازدحام جمعیت مردم پشت مرزهای ایران وسیع بود و مردم با هجوم به سمت ایران آمدند و عکس امام، قرآن و مفاتیح در دست داشتند.

وی با اشاره به اینکه مردم آذری‌زبان با غیرت و اراده منسجم خود در تاریخ 19 ژانویه مرزهای ایران را به روی خود گشودند، افزود: ملت آذری‌زبان مسلمان از زیر بار ظلمت و جنایت دولت روس به مرزهای ایران اسلامی پناه بردند که کشور مسلمان ایران با گشودن مرزهای خود به روی این ملت برگ زرینی بر تاریخ ایران اسلامی ثبت کردند.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه محقق اردبیلی تصریح کرد: تنها مشکل اصلی کنونی تاریخ اسلامی بازگرداندن الفبای تحریف شده توسط مخالفان اسلام است که با تحقق این امر مسلمانان آذری‌زبان به اصالت خویش باز می‌گردند و این اقدام تنها در سایه وحدت و همدلی ملت مسلمان جهان امکان‌پذیر است.

مدبر با اشاره به اینکه دولت عثمانی در سال‌های 1915 تا 1923 مبادرت به یک نسل‌کشی فجیع کردند، بیان کرد: در این جنایت صورت گرفته از سوی دولت روس بیش از یک میلیون و 500 هزار مسلمان آذری‌زبان کشور آذربایجان به فجیع‌ترین شکل ممکن کشته شدند.

دکتر حبیب ابراهیم پور رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی نیز با بیان اینکه ۱۹ ژانویه روز آذری‌های مسلمان جهان است و با هدف حمایت از آنها نامگذاری شده است، گفت: دین و فرهنگ به عنوان عوامل همبستگی ملت‌ها بشمار می‌روند و تمام ملت‌ها بر این دو اساس می‌توانند دور هم جمع شوند.
وی با بیان اینکه دولت‌سازی نیازمند شاخص‌های مشخص است و مردم در سرزمین مشخص تحت حاکمیت حکومت خاص قرار دارند، افزود: ملت‌سازی نیز نیازمند دو واژه اساسی دین و زبان است.

نشست_19_ژانویه-2
عبدالله بحرالعلومی، مدیر کانال آذری شبکه جهانی سحر نیز با بیان اینکه۱۹ ژانویه تداعی کننده رجعت به اصالت است و پایه‌های دینی بسیار محکمی دارد، گفت: در ۱۹ ژانویه شاهد حرکت تاریخی مردم ورای قفقاز بودیم که با این حرکت به اصالت خویش بازگشتند.
وی با اشاره به گرایشات دینی عمیق خطه قفقاز، افزود: با توجه به جریانی که توسط علی‌اف به عنوان روز همبستگی آذری‌ها معرفی شد، باید در آن مقطع از آن فرصت استفاده می‌‎کردیم.
بحرالعلومی تاکید کرد: ایران با انقلاب اسلامی شناسنامه گرفته و داعیه دار فرهنگ دینی است.
مدیر کانال آذری شبکه جهانی سحر با بیان اینکه ترکیه در آن مقطع تاریخی سنگ پان‌ترکیسم را به سینه می‌زد، تصریح کرد: در آن مقطع روند بازی‌های سیاسی باعث به روی کار آمدن شخصیت‌هایی در جمهوری آذربایجان شد.
وی خاطرنشان کرد: در روند مکتب‌سازی در جهان غرب، بعد از رونسانس و مدرنیته، مکتب‌سازی ها در آن مقطع از تاکید بر عینیت برمی‌گردد و به ذهنیت نیز اشاره می‌کند.

نشست_19_ژانویه-1
بحرالعلومی گفت: در کشورهایی مثل شوروی که داعیه‌دار حاکمیت بر اراضی وسیع جهان بود و از فرهنگ‌های مختلف و بالاخص فرهنگی که ریشه اسلامی و ایرانی داشت پیشبرد بازی‌ها روند دیگری داشت.
مدیر کانال آذری شبکه جهانی سحر افزود: در آن مقطع بازی‌های سیاسی فجیعی راه انداخته شد و با تغییر الفبا، ارتباط مردم را با فرهنگ غنی خود قطع کردند و آنچه را که می‌خواستند در ذهن آنها ایجاد کردند.
وی تصریح کرد: ضربات بسیار مهلکی که بر پیکره ادبیات ایران بزرگ وارد شد، به قدری عمیق است که با تلاش‌های مستمر سالیان دراز نیز نتوانستیم آنرا جبران کنیم.
بحرالعلومی با توصیه‌ای به نخبگان، تاکید کرد: بهترین خدمتی که می‌توانیم برای حوزه مخاطب که از اصالت خود دور شدند، بازگرداندن الفبایی است که از آنها گرفته‌اند، که در صورت یادگیری این الفبا به آنها، اقیانوسی از ادبیات خود را یاد خواهند گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا