آذربایجاناخباراردبیلویژه

آیت الله عاملی : نامگذاری روز آذری‌های مسلمان جهان جلوی فتنه‌های بسیاری را گرفت

20 ژانویه تقاص گرایش مردم آذربایجان به دین و مام وطن بود  و ما به نوبه خود کشتار مردم بی گناه آذربایجان را تسلیت عرض می کنیم. 

امام جمعه اردبیل گفت: مشکل اصلی کنونی کشور اسلامی ایران و آذری‌زبانان جهان تحریف و مصادره تاریخ اسلامی به دست مخالفان اسلام بوده که رویداد ۱۹ ژانویه نمود اصلی جلوگیری از تحریف تاریخ است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، آیت‌الله سیدحسن عاملی ظهر امروز در آئین گرامیداشت 19 ژانویه در نگارخانه خطایی اردبیل اظهار داشت: 19 ژانویه نمود اصلی جلوگیری  مردم آذری‌زبان از تحریف تاریخ به دست مخالفان اسلام است که هم‌اکنون شاهد این هستیم که مخالفان دین اسلام و یکپارچگی ملت مسلمان درصدد فروپاشی وحدت و ایجاد گسل در همبستگی آنها را دارند.

وی تصریح کرد:  19 ژانویه روزی بزرگ در تاریخ جهان است چرا که مردم آذربایجان در این روز با شکستن سیم خاردارها و بازگشت به آغوش وطن مادری ثابت کردند که 70 سال حکومت کمونیست ها و شوروی سابق برای تغییر هویت دینی و ملی نتوانسته این مردم بزرگ را تغییر دهد از همین رو است که دشمنان حتی به تحریف این روز تاریخی عظیم روی آوردند تا با اعلام “روز هم رایی آذری ها در 31 دسامبر” که مصادف با روز اول میلادی است افکار را از حوادث عظیم رخ داده در 19 ژانویه  که موید ارادت و عشق مردم آذربایجان به دین اسلام و وطن مادری شان بود، منحرف کنند و با استخدام عواطف تمامیت ارزی ما را به خطر بیندازند.

کمونیست های روسیه سعی کردند که با مشغول نمودن مرذم مسلمان قفقاز به موسیقی، رقص تئاتر ،فیلم و ترویج بی بندو باری   در بین جوانان و همچنین ممنوعیت حجاب در کشور از گرویدن مردم به دین اسلام جلوگیری کنند ولی نتوانستند این کار بکنند .

بزرگترین جنایتی که یک حاکمیت می تواند برای ملت خود به ارمغان بیاورد تغییر زبان و خط نوشتاری و گفتاری آن ملت است که دراصل کمونیست ها شوروی این کار را در منطقه انجام دادند . استالین در سخنرانی خود  می گوید که تغییر الفبای مردم مسلمان منطقه از انقلاب بولشویک نیز انقلابی عظیم تر بود که ما آن را انجام دادیم.

ایشان افزودند: ما این مراسم را بدین خاطر در کنار مزار شاه اسماعیل اناجم دادیم چون شاه اسماعیل هنوز هم برای جهانیان سخن دارد.شاه اسماعیل صفی الدین اردبیلی در طول تاریخ دارای سه خصلت بسیار بارز بود و آن سه خصلت :

1- وی اسلام گرا بود   و نه ملت گرا

2-دین و حکومت را از هم جدا نمی دانست

3-یکپارچه کردن کل خاک ایران و بازپس گرفتن تمام اراضی ایران که از دست داده بود

 امام جمعه اردبیل افزود: ملت بزرگ ایران که با استقلال در حاکمیت جلوی دشمنان ایستاده باید در مقابل چنین تحریف های تاریخی هوشیارتر باشد؛ از همین جا باید به تحریف کنندگان حادثه عظیم تاریخی 19 ژانویه بگوییم که لازم نیست تاریخ جعلی برای آذربایجان بسازید، تاریخ آذربایجان تاریخ ایران است، نباید هویت دینی که سرمایه های عظیم مردم آذربایجان است به غارت گذاشته شود.

 امام جمعه اردبیل اظهار کرد:  واقعه 19 ژانویه باعث روس ها شد و آنها نیز در تلافی این کار باعث رویداد 20 ژانویه خونین و ننگین شدند که طی عملیات جنون آمیز ارتش سرخ 600 نفر انسان بی گناه را از دم تیغ گذراندند. ما با نامگذاری روز نوزدهم ژانویه به نام آذری‌های مسلمان جهان جنایت دولت روس را محکوم کرده و در عین حال یاد و خاطره این شهدای والامقام را زنده نگه داشته‌ایم که باید تلاش کنیم تا همه‌ساله با برگزاری هرچه باشکوه‌تر این مراسم حمایت خود از آذری‌زبانان مسلمان در جای جای این جهان را به مخالفان اسلام و دین تشیع نشان دهیم.

وی تصریح کرد:  مردم آذربایجان بابت حفظ هویت اسلامی و “بابا توپراقی” هزینه های سنگینی را پرداخت کردند؛ کمونیستها برای اینکه بی‌دینی را در آذربایجان ترویج دهند دو پروژه ضد دینی و ضد ایرانی را در پیش گرفتند و برای این کار الفبای اسلامی آذربایجان را تغییر دادند که این تغییر الفبا بزرگترین جنایت بود چراکه هیچ خیانتی بزرگتر از این نیست که نسل آینده نتواند با گذشته خود ارتباط برقرار کند.

عاملی خاطر نشان کرد: ما همیشه عزت و سربلندی آذربایجان را می خواهیم و ملت ایران همواره خیر خواه مردم آذربایجان بوده و این خیر خواهی اش را در قره باغ نشان داد .

وی گفت: اگر بنده گاهی انتقادها می کنم این انتقاد ها از سر خیر خواهی و از زبان  یک عالم دینی است نه از زبان یک مقام حکومتی؛ سربلندی و عزت ملت مسلمان در سایه یکدلی، اتحاد و وحدت است و همه باید برای آن تلاش کنند. 

ایران اسلامی برای همه آذری ها وطن مادری است

نماینده ولی فقیه در استان با اعلام این نکته که ایران اسلامی همیشه با اقتدار و عزت به راه خود ادامه می دهد، ادامه داد: ایران اسلامی برای تمام آذری زبانان به عنوان وطن مادری تلقی می شود و نامگذاری 19 ژانویه به عنوان روز آذری های مسلمان جهان نیز در همین راستا است.

 آیت الله عاملی در پایان سخنان خود زبان آذری را زبان مرثیه و بهترین مرثیه ها در جهان را نیز متعلق به زبان آذری دانست و یادآور شد: 19 ژانویه روز شکستن تابوی 70 ساله دولت کمونیستی از سوی آذری های مسلمان بوده و این پیامی است که نویسندگان و اهل قلم باید آن را به جهان مخابره کنند.

11 12 13 IMG13170728 IMG14085901 10 9 7 5 8 4 3 2 1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا