اخباراردبیلترکیه

قصر تاریخی اردبیل (Erdebil Köşkü) در دیاربکر ترکیه

عمارتی زیبا و تاریخی به نام قصر اردبیل؛ بی آنکه اغلب هموطنان ما بخصوص مردم اردبیل از وجود آن مطلع باشند، سال هاست که در جنوب شرق کشور ترکیه به محلی آرام و دنج برای گذران تعطیلات و اوقات فراغت شهروندان این کشور تبدیل شده است.   

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از “آرتاویل نیوز“، بر اساس گزارش های منتشر شده در وبسایت های مرتبط با امور گردشگری کشور ترکیه، عمارت یا قصر تاریخی معروف به “قصر اردبیل” یا همان کوشک اردبیل (Erdebil Köşkü) که با قدمت 800 ساله در نزدیکی پل تاریخی أون گؤزلو (ده چشمه) رودخانه دجله و در جاده قدیم ماردین استان دیاربکر ترکیه واقع شده است؛ یکی از نمونه های بسیار زیبای عمارت های تاریخی و تابستانه در کشور ترکیه می باشد.

از جمله ویژگی های خاص این عمارت و کوشک تاریخی با شکوه این است که در منطقه ای بزرگ که توسط گل ها و درختان پیرامون احاطه شده، ساخته شده است.

همچنین کوشک اردبیل در دیاربکر با ساختار مستطیل شکل خود با معماری خاص و منحصربفردی از طبقات زیرزمین، همکف و فوقانی تشکیل شده است.

هرچند سازه این اثر تاریخی در دوره های مختلفی مرمت شده، با این وجود کوشک اردبیل از جمله بناهای تاریخی دست نخورده در این منطقه از کشور ترکیه می باشد که در حال حاضر نیز به عنوان مجموعه رستوران و کافه خانوادگی و محل برگزاری جشن های عروسی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

محوطه رستوران قصر(کوشک) اردبیل در دیاربکر ترکیه و چشم انداز رود دجله و پل اون گوزلوکوشک اردبیل در دیاربکر ترکیه

 

یکی از اتباع ترکیه ای در خصوص زمان و انگیزه ساخت قصری به نام اردبیل در دیاربکر ترکیه، به آرتاویل نیوز گفت: با توجه به تاریخ تخمین زده شده بایستی این قصر(کوشک اردبیل) در زمان دولت آق قویونلوها احداث شده باشد، چرا که شهر دیاربکر در آن زمان پایتخت آق قویونلوها بود.

به گفته “محمد بولوت” از کشور ترکیه، زمانی که شیخ جنید پدر شاه اسماعیل با هدف رسیدن از مقام شیخی به مقام پادشاهی فعالیت های سیاسی خود را آغاز کرده بود، اوزون حسن حاکم وقت آق قویونلوها که از قدرت شیخ جنید در اردبیل آگاه بود؛ خواهر خود خدیجه بیگم را به نکاه و همسری شیخ جنید درآورد.

بولوت همچنین در ارتباط با وجه تسمیه کوشک اردبیل در دیاربکر ترکیه، تأکید کرد: به یقین قصر یا همان کوشک اردبیل در آن زمان جهت اقامت شیخ جنید و همسرش خدیجه بیگم در زمان حضورشان در دیاربکر ساخته شده باشد.

وی با یادآوری موضوع تقدس شهر اردبیل برای خاندان صفوی و مریدان آن ها، اضافه کرد: دور از انتظار نیست که شیخ جنید هم این قصر را به یاد و احترام وطن و زادگاه خود؛ به نام “اردبیل” نامگذاری کرده باشد.

 

نمایی از داخل مجموعه قصر اردبیل در دیاربکر ترکیهکوشک اردبیل در دیاربکر ترکیه

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا