آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومیگرجستان

نخست‌وزیر گرجستان: زلنسکی مستقیماً در اعتراضات دخالت دارد

نخست وزیر گرجستان، زلنسکی و دیگر مقامات اوکراینی را به حمایت از تظاهرات و اعتراضات هفته گذشته در تفلیس پایتخت این کشور متهم کرد

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، ایراکلی گاریباشویلی، نخست وزیر گرجستان، از سیاستمداران اوکراینی انتقاد کرد و گفت: حمایت آنها از معترضان ضد دولتی نشان دهنده دخالت آنها در امور داخلی گرجستان است و آنها “بهتر است از خود و کشورشان مراقبت کنند.”

گاریباشویلی در مورد سخنرانی روز چهارشنبه ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین خطاب به معترضان گرجستانی، تشکر از آنها به خاطر برافراشتن پرچم های اوکراین در طول راهپیمایی و اعتراض به لایحه «عوامل خارجی»، به کانال تلویزیونی ایمدی گفت: «وقتی مردی که در وسط جنگ است، وقت پیدا می‌کند تا به آن واکنش نشان دهد، سندی است از اینکه اقدام مخربی که توسط چندین هزار نفر در اینجا انجام شده مستقیما به او ارتباط دارد. او انگیزه دارد که ببیند اتفاقی در اینجا رخ می دهد.”

وی افزود: ویتالی کلیچکو، مارک فیگین، برخی افراد دیگر، سیاستمداران اوکراینی گفتند که تغییرات، برخی سناریوها لازم است، یک کودتا. این یک مداخله آشکار در گرجستان است.

نخست‌وزیر گرجستان تاکید کرد: مقامات کی‌یف بهتر است مراقب خود و کشورشان باشند. به آنچه در اوکراین می‌گذرد نگاه کنید: ۲۰ درصد از خاک این کشور قبلاً اشغال شده، آنها می گویند که اوکراین متحمل خسارت‌هایی از ۸۰۰ میلیارد تا یک تریلیون دلار شده، با توجه به اینکه تولید ناخالص داخلی اوکراین ۲۰۰ میلیارد بود و ضرر قبلاً حداقل ۸۰۰ میلیارد بود… چه چیزی این کشور را روی پای خود نگه داشته است؟ ۲۰ میلیون شهروند اوکراینی مهاجرت کرده و مجبور به ترک خانه های خود شده اند.

وی افزود: “این یک تراژدی است و یک اتفاق وحشتناک در اوکراین در حال رخ دادن است. کسانی که از این وضعیت آگاه هستند سعی می‌کنند بی ثباتی و جنگ را به کشور ما بیاورند. اما گرجستان قادر خواهد بود به امور خود رسیدگی کند.

او گفت که سیاستمداران اوکراینی گرجستان را به دلیل “دست نداشتن” در جنگ اوکراین مقصر می دانند.

گاریباشویلی مدعی شد که دولت رویای گرجستان با عقب‌نشینی از قانون بحث‌برانگیز نشان داده است که به کسی اجازه نمی‌دهد «بی‌ثبات‌سازی» و «آشوب» یا «جبهه دوم» را در گرجستان ایجاد کند.

زلنسکی از معترضان به خاطر برافراشتن پرچم اوکراین تشکر کرد و برای آنها در مسیر ادغام اتحادیه اروپا که گرجستان درخواست پیوستن به آن را در مارس ۲۰۲۲ درخواست کرد، آرزوی موفقیت کرد.

اما اولگ نیکولنکو، سخنگوی وزارت امور خارجه اوکراین در پاسخ گفت: «نمایندگان مقامات گرجستان تقریباً کلمه به کلمه با تکرار تز تبلیغات روسیه، اوکراین را به تدارک کودتا در گرجستان، کشاندن آن به جنگ با روسیه و اعزام نیرو برای دامن زدن به جنگ داخلی متهم کردند».

نیکولنکو گفت اوکراین «قاطعانه چنین کنایه‌هایی را که هیچ ربطی به واقعیت ندارد رد می‌کند» و خاطرنشان کرد که اظهارات بیان شده «نمی‌تواند روابط دوستی قوی بین مردم اوکراین و گرجستان را متزلزل کند. ما از حمایت گرجی‌ها در زمانی که اوکراینی‌ها برای استقلال خود می‌جنگند بسیار قدردانی می کنیم.

نیکولنکو در ادامه گفت: اوکراین به نوبه خود دوست مردم گرجستان بوده و خواهد ماند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا