آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومیقره باغ

نتایج سفر رئیس‌جمهور ازبکستان به باکو

سفر رئیس‌جمهور ازبکستان به جمهوری آذربایجان، زمینه را برای همکاری‌ها بین تاشکند و باکو در زمینه‌های مختلف در سال‌های آینده فراهم کرده است

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، از نظر تاریخی، دیدارهای رهبران جمهوری آذربایجان و ازبکستان همواره در فضای دوستی و احترام متقابل برگزار شده است.

سفر شوکت میرضیایف رئیس‌جمهور ازبکستان به جمهوری آذربایجان در 22 تا 23 اوت زمینه را برای همکاری‌های مثمرثمر بین تاشکند و باکو در زمینه‌های مختلف در سال‌های آینده فراهم کرد.

همان‌طور که الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان و شوکت میرضیایف رئیس‌جمهور ازبکستان در بیانیه مشترک مطبوعاتی گفتند، نتایج حاصله نشان می‌دهد که هر دو کشور در مسیر رو به پیشرفتی از روابط دوجانبه قرار دارند.

الهام علی‌اف در دیدار با میرضیایف تأکید کرد: «هم به صورت تک به تک و هم در جلساتی با حضور اعضای هیئت‌ها، همه دستاوردها در راستای تقویت فعالیت‌های متقابل و همچنین در همه زمینه‌ها به تفصیل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. فعالیت در چارچوب عضویت در سازمان‌های بین‌المللی، انرژی، حمل‌ونقل و فعالیت‌های اقتصادی متقابل، راه‌های توسعه آینده روابط ما در موضوعات بشردوستانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. به عبارت دیگر امروز در چارچوب دیدارها و مذاکرات، آینده توسعه روابط خود را تعیین کردیم».

در این دیدار تعدادی از اسناد مهم دوجانبه امضا شد. مهمترین آن‌ها احتمالاً «توافقنامه تأسیس شورای عالی بین دولتی جمهوری آذربایجان و جمهوری ازبکستان» بود. این توافقنامه قصد دارد روابط دولتی بین دو کشور را به سطحی کاملاً متفاوت برساند.

سران دو کشور آذربایجان و ازبکستان در چارچوب گفت‌وگوهای دوجانبه درباره همکاری‌ها در زمینه صنعت گفت‌وگو کردند. در نشست کاری کمیسیون بین دولتی که ماه گذشته در شوشا برگزار شد، کل حوزه فعالیت دوجانبه بررسی شد.

در این راستا، طرفین فرصت‌های موجود در بخش انرژی را که شرکت‌های «سوکار» و «ازبک نفت گاز» با آن‌ها همکاری نزدیک دارند، ارزیابی کردند. در حوزه حمل‌ونقل و لجستیک، هر دو طرف خاطرنشان کردند که حجم حمل‌ونقل بار افزایش یافته است و مهم‌تر از همه، آن‌ها پتانسیل رو به گسترشی برای تلاش‌های مشترک در این زمینه می‌بینند.

در سال جاری، آذربایجان و ازبکستان یک توافقنامه بین دولتی برای ایجاد یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک به ارزش 500 میلیون دلار امضا کردند. در جریان مذاکراتی که در چارچوب سفر رئیس‌جمهور میرضیایف به باکو انجام شد، طرفین در مورد افزایش سرمایه صندوق به توافق رسیدند.

بر اساس داده‌های اول جولای 2023، 204 شرکت با سرمایه آذربایجان در ازبکستان فعالیت می‌کنند (در سال 2017 – 71 شرکت)، که 67 شرکت سرمایه‌گذاری مشترک و 137 شرکت خارجی هستند. 22 شرکت مشترک از ابتدای سال جاری تأسیس شده است.

انتظار می‌رود این صندوق نیز به نوبه خود نقش مهمی در تقویت همکاری‌های اقتصادی، حمایت از آغاز پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک جدید و گشایش مشاغل جدید ایفا کند.

رئیس‌جمهور ازبکستان در کنفرانس مطبوعاتی در باکو گفت: «اگر وقت بود همانطور که الهام حیدر اوغلو گفت همه پروژه‌ها را به شما می‌گفتیم. اما من فکر می‌کنم، ما جلسات بسیار بیشتری خواهیم داشت که در مورد آن‌ها به شما خواهیم گفت. این‌ها پروژه‌های بسیار جدی برای اطمینان از سطح متفاوت روابط، سطوح مختلف بومی‌سازی صنعتی، لجستیک حمل‌ونقل هستند. زیرا امروز برای ازبکستان، بخش حمل‌ونقل جزء بسیار جدی اقتصاد ما است. ما مسیر خود را با آذربایجان، نزدیک‌ترین کشور، تعیین می‌کنیم و فکر می‌کنم این تنها تصمیم درست است. اگر همه آنچه امروز بر سر آن توافق کردیم اجرا شود، برای اقتصاد ازبکستان و آذربایجان موفقیت‌آمیز خواهد بود».

یکی دیگر از رویدادهای مهم که در چارچوب سفر شوکت میرضیایف رئیس‌جمهور ازبکستان به آذربایجان رخ داد، افتتاح مدرسه متوسطه مجهز به نام «میرزا اُلُغ‌بیگ» در شهر فضولی بود. این مدرسه که به عنوان هدیه توسط شوکت میرضیایف رئیس‌جمهور ازبکستان به نمایندگی از مردم ازبکستان ساخته شده، برای 960 دانش‌آموز در نظر گرفته شده است. کارهای عمرانی مدرسه که از سال گذشته آغاز شده بود با کیفیت بالایی انجام شد.

این مدرسه دارای 40 کلاس درس، 6 آزمایشگاه، 2 اتاق کامپیوتر، 5 اتاق مطالعه کاربردی، یک سالن اجتماعات 500 نفری، یک سالن ورزشی، یک کافه تریا با ظرفیت 320 نفر و یک کتابخانه است. در حیاط مدرسه زمین فوتبال وجود دارد و همچنین مکان‌های تفریحی و ورزشی، مسیرهای دویدن، چت روم، ایست بازرسی، دیگ بخار، مخازن آب و پست ترانسفورماتور در حیاط مدرسه ساخته شده است. کارهای ساختمانی در این مدرسه با کیفیت بالا انجام شده است.

الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان در این خصوص گفت: «این اولین هدیه یک کشور خارجی در کار بازسازی قره‌باغ است و ما برای این ژست برادری، همبستگی و حمایت بسیار ارزش قائلیم. از طرفی می‌گویم این مدرسه کاخ آموزش‌ و پرورش است. هنگامی که در ماه مه در فضولی بودم، با پیشرفت ساخت‌وساز آشنا شدم و به وضوح میزان آن کمک دوستانه‌ای را که ازبکستان به ما ارائه کرد، دیدم. این مدرسه به نام فرزند نابغه مردم ازبک، میرزا اُلُغ‌بیگ، نام‌گذاری شده است و من مطمئن هستم که نه‌تنها یک مؤسسه آموزشی، بلکه مرکز دوستی و برادری ما نیز خواهد بود».

لازم به ذکر است که این موارد تنها گوشه‌هایی از همکاری‌های دوجانبه جمهوری آذربایجان و ازبکستان است. تماس‌های منظمی در سطح بالا بین دو کشور وجود دارد. الهام علی‌اف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با شوکت میرضیایف اعلام کرد که تا پایان سال جاری مجدداً به ازبکستان سفر خواهد کرد. با در نظر گرفتن توافقات انجام شده بین دو کشور، می‌توان گفت که توسعه آینده روابط آذربایجان و ازبکستان درخشان خواهد بود که نتایج خوبی برای مردم هر دو کشور به همراه خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا