آذربایجاناخبارتحليل هاعمومیویژه

ناکامی جمهوری آذربایجان در مهار ویروس کرونا

پایگاه خبری حقایق قفقاز / مخالفان دولت و عموم مردم از تصمیمات هیات دولت و کارگروه ویروس کرونا راضی نیستند. رسانه‌ها گزارش‌های زیادی از شلوغی قطارهای مترو و اتوبوس‌ها تهیه کرده‌اند که نشان می‌دهند مردم عمدتا از ماسک استفاده نمی‌کنند. 

در ابتدا به نظر می‌رسید جمهوری آذربایجان در مهار ویروس کرونا موفق عمل کرده است. این کشور که در اوایل ماه مارس نخستین مورد ابتلا به بیماری را گزارش کرده بود، در اوایل ماه مه به تدریج از قرنطینه خارج شد. اما تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ از آن زمان تا به حال ده برابر شده است و در اوایل ماه ژوئیه از مرز ۲۰ هزار نفر گذشت. تعداد جانباختگان نیز در روزهای اخیر با ۳۸ درصد افزایش به حدود ۲۶۰ نفر رسیده است.

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری این کشور، اخیرا مدعی شده است که دولت تمام تلاشش را برای مبارزه با ویروس کرونا کرده و همه‌گیری لگام‌گسیخته ناشی از بی‌توجهی مردم به توصیه‌های بهداشتی و ایمنی بوده است.

این کشور روز ۳۱ مارس، هنگامی که تنها ۲۷۳ مورد ابتلا به کووید-۱۹ شناسایی شده بود، اعلام قرنطینه کرد. نمودار شیوع بیماری تا اواسط آوریل مسطح شد و مهربان علی‌اف، معاون اول و همسر ریس جمهور، روز ۷ مه اعلام کرد که جمهوری آذربایجان در نبرد اول با ویروس کرونا پیروز شده است. قرنطینه سپس به طور کامل در روز ۱۸ مه برداشته شد.

اما کارشناسان مستقل در آن زمان از این کار دولت انتقاد کردند، چرا که تعداد مبتلایان به این بیماری هنوز در حال افزایش بود، مساله‌ای که به بازگشت برخی محدودیت‌ها در ماه ژوئن منجر شد. در اوایل آن ماه، رفت‌وآمد در باکو و شش شهر دیگر در دو آخرهفته متوالی ممنوع شد. اما این تصمیم نه تنها تاثیری بر روند شیوع بیماری نداشت، بلکه باعث هجوم مردم به فروشگاه‌ها نیز شد.

روز ۲۴ ژوئن با ۵۹۰ نفر بیمار جدید نقطه اوج شیوع ویروس کرونا بود، و آمار روزانه از آن زمان به بعد در همین حدود تثبیت شده است.

دولت تصمیم گرفت که در واکنش به این روند افزایشی، باکو و شش شهر دیگر را مجددا به مدت دو هفته قرنطینه کامل کند. کسب‌وکارهای غیرضروری مجددا تعطیل شدند و کسی بدون اجازه نمی‌توانست از خانه خارج شود. اما این کار هم تاثیری بر روند شیوع بیماری نداشت، و دولت تصمیم گرفت تا قرنطینه را به مدت دو هفته دیگر تمدید کند و حیطه اعمال آن را نیز افزایش دهد.

در حال حاضر فقط فروشگاه‌های مواد غذایی، داروخانه‌ها و بانک‌ها اجازه کار دارند، و مردم هم در صورت دریافت مجوز تنها به مدت ۲ ساعت در روز می‌توانند از خانه خارج شوند.

مخالفان دولت و عموم مردم از تصمیماتی که هیات دولت و کارگروه ویروس کرونا از ماه فوریه گرفته‌اند راضی نیستند. رسانه‌ها گزارش‌های زیادی از شلوغی قطارهای مترو و اتوبوس‌ها تهیه کرده‌اند که نشان می‌دهند مردم عمدتا از ماسک استفاده نمی‌کنند.

خیلی‌ها نبود رسانه‌های آزاد و ضعف جامعه مدنی در جمهوری آذربایجان را دلیل بی‌اعتمادی مردم به سیاست‌های دولت می‌دانند. قوانین سخت‌گیرانه قرنطینه باعث عصبانیت مردمی شده است که کار خود را از دست داده‌اند. دولت ابتدا وعده داده بود که به ۲۰۰ هزار نفر بی‌کار ۱۱۲ دلار کمک مالی کند، اما نهایتا مجبور شد این مبلغ را به ۶۰۰ هزار نفر پرداخت کند.

یکی از محله‌های باکو در روز ۷ ژوئن شاهد اعتراضات مردمی بود که خشم خود را با ریختن آشغال بر سر ماموران پلیسی که برای اعمال قوانین قرنطینه به آنجا رفته بودند نشان دادند. خیلی از مردم برای بیان اعتراض خود به وضعیت فعلی از فیسبوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

دولت آذربایجان اذعان دارد که این همه‌گیری به اقتصاد کشور ضربه زده است. دولت روز ۲۴ ژوئن اعلام کرد که اقتصاد این کشور در ۵ ماه گذشته ۱.۷ درصد کوچکتر شده است. دو صنعت گردشگری و نفت که نقش مهمی در اقتصاد این کشور ایفا می‌کنند به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا دچار رکود شده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا