آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانروسیهعمومیقره باغ

 چرایی نارضایتی ارمنستان از نحوه اجرای توافق قره ‌باغ

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، پس از نشست سه جانبه توافق قره باغ با روسای جمهور روسیه و آذربایجان، از روند اجرای این توافق ابراز نارضایتی نمود.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از ایراس، در پایان نشست سه جانبه روز دوشنبه روسای جمهوری روسیه، آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان که درباره اجرای بیانیه ۱۰ نوامبر (۲۰ آبان) برگزار شد عی رغم ابراز رضایت ولادیمیر پوتین و الهام علی اف از وضعیت موجود، نارضایتی نیکول پاشینیان از روند اجرای توافق را به دنبال داشته است.

در نشست ۱۱ ژانویه (۲۲ دی) در کرملین، مذاکرات ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان انجام شد. در مجموع، جلسه تقریباً چهار ساعت به طول انجامید. این دستور جلسه بر اجرای توافق سه رهبر در مورد توقف جنگ، منعقد شده در ۱۰ نوامبر و اقدامات بیشتر برای وضعیت جدید در منطقه قره باغ متمرکز بود.

در این مذاکرات، پوتین، پاشینیان و علی اف درباره اجرای بیانیه خود در مورد منطقه قره باغ که در تاریخ ۹ نوامبر سال ۲۰۲۰ (۱۹ آبان) به امضای سه طرف رسید، گفت و گو کردند. همچنین در این نشست دستور کاری برای راه حل برون رفت کامل از بحران ارائه شد.

به دنبال این جلسه سه جانبه بیانیه مشترکی در مورد شرایط جدید قره باغ امضا شد. طرفین توافق کردند که یک گروه کاری ایجاد کنند که مسائل مربوط به رفع انسداد حمل و نقل و ارتباطات راه آهن، روابط اقتصادی و همچنین باز کردن مرزها را پیگیری کند. ولادیمیر پوتین خاطر نشان کرد که توافق در مورد توقف جنگ به طور کلی در حال اجراست.

برخلاف سران روسیه و جمهوری آذربایجان که از وضعیت موجود توافق راضی بودند اما نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان با ابراز نارضایتی، تاکید داشت که درگیری «حل نشده باقی مانده است». دیروز همزمان با سفر پاشینیان به مسکو برای حضور در این نشست، معترضان به توافق قره باغ در ایروان با این اقدام وی مخالفت کرده و به همین منظور تجمع اعتراض آمیزی برگزار نمودند.

فشارهای ارمنی ها بر پاشینیان به دلیل نارضایتی از توافق صلح در رفتار وی در نشست سه جانبه دیروز مشهود بود و به همین دلیل بود که به صراحت گفت از نحوه اجرای توافق ناراضی است و ایروان در این مورد آماده مذاکره است.

برخلاف چهره خندان علی اف که از وضعیت موجود خوشحال به نظر می رسید ناراحتی در چهره پاشینیان آشکار بود و در نشست مطبوعاتی مشترک با پوتین و علی اف نیز نگرانی خود را به زبان آورد و گفت که مسائل وضعیت قره باغ و تبادل اسیران جنگی هنوز حل نشده است.

پاشینیان اظهار داشت: «ما به طور ویژه معتقدیم که متأسفانه بند هشتم بیانیه مشترک ما (امضا شده در شب ۱۰ نوامبر) به طور کامل اجرا نمی شود. امیدوارم که بتوانیم در کوتاهترین زمان ممکن به یک تصمیم مشخص برسیم».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا