آذربایجاناخبار

رهبر جمعیت جمعه جمهوری آذربایجان: روز قدس ، روز اعتراض به هر گونه ظلم و تجاوز به حقوق مسلمانان و انسانیت است

­حاج ایلقار ابراهیم اوغلو، رهبر «جمعیت جمعه » جمهوری آذربایجان با انتشار مقاله ای به مناسبت روز قدس، تاکید کرد : « روز قدس صرفا مفهومی تاریخی و جغرافیایی نیست. روز قدس، روز اعتراض به هر گونه ظلم و تجاوز به حقوق مسلمانان و انسانیت و اشغال سرزمین های اسلامی در تمامی مناطق است.»

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، در مقاله رهبر جمعیت جمعه که در روزنامه «ینی مساوات» منتشر شد، آمده است: « روز قدس، فقط روز فلسطین نیست، روز قدس همچنین روز قراباغ ، عراق، افغانستان، پاکستان، کشمیر و میانمار نیز است. در هر جایی از سرزمین های اسلامی که ظلم وجود دارد و در هر جایی که به حقوق مسلمانان و انسانیت تجاوز می شود، روز قدس به آنجا نیز مربوط است. »
حاج ایلقار ابراهیم اوغلو افزوده است : « همانطور که در پایان اعمال حج به عنوان نتیجه حج، در مراسم برائت از مشرکین، به ظالمان «نه» گفته می شود، در پایان سفر معنوی در ماه رمضان نیز ، انسان ها با سپری کردن شب های قدر در روز قدس، فریاد «لا اله الا الله» سر می دهند. »
رهبر جمعیت جمعه جمهوری آذربایجان افزوده است : « روز قدس به گفته یکی از عرفا، روز اسلام است. هر آنچه در مفهوم اسلام وجود دارد، در روز قدس نیز وجود دارد. روز قدس، روز شکستن بتهای مادی و غیرمادی است. مسلمانان در تمامی دنیا، این روز را گرامی می دارند. خواه در فرانسه یا عربستان ، ترکیه و استرالیا ، در هرجایی که مسلمان وجود دارد، خواه دشوار باشد و خواه آسان، خواه از آنها تمجید کنند یا آنها را تحقیر کنند، روز قدس را برگزار می کنند. روز قدس، روز عزت مسلمانان است. به فرموده امام صادق (ع) ، عزت آن است که هرگاه با حق روبرو می شوی، در مقابل حق تواضع کنی. این، ارزشی بزرگ و بنیادین است. زیرا، عزت آن نیست که انسان پول و ثروت فراوان داشته باشد و از او تعریف و تمجید شود. طرفداری از حق و عدالت عزت انسان است، گرچه ممکن است نفعی برایش نداشته باشد و حتی برایش زیان ظاهری هم داشته باشد. امام علی (ع) می فرماید: « هر کس عزت را جز از خدا بخواهد، آن “عزت” او را نابود خواهد کرد.»
حاج ایلقار ابراهیم اوغلو افزوده است : « این، بیماری زمانه معاصر است که انسان می خواهد هم خداپرست باشد و هم غیرخداپرست. بنا به فرمایش امام علی (ع) ، تمامی شیوه های جستجوی عزت در غیراز اطاعت و بندگی خداوند، پوچ و عبث است. یکی از مهمترین مسایل روز، وضعیتی است که انسان ها دچار آن شده اند و افراد در این وضعیت ، عزت نفس خود را در شرایط اقتصادی و اجتماعی از دست می دهند و زمینه ای برای پرورش اشخاص دارای عزت نفس وجود ندارد. بخصوص، شرایط اقتصادی انسان ها را به این وضع دچار کرده است. اگر چنین شرایطی تداوم یابد و نتوانیم انسان های با عزت نفس باشیم، جامعه به کجا خواهد رفت؟ بسیار دردناک است که امروز ما نه بطور انفرادی و نه بطور جمعی دارای عزت نفس نیستیم. امروز، هم انسان های دارای عزت نفس اندکند و هم این روحیه شکل گرفته است که عزت نفس، ارزش تلقی نمی شود و برعکس، ارزش های دیگری شکل گرفته اند. اکنون دورویی و چاپلوسی به این و آن، ارزش تلقی می شود. تصور می شود که افراد دارای عزت نفس نمی توانند زیاد پیشرفت کنند. جامعه ای که چنین روحیه ای بر آن حاکم شده باشد، با فاجعه ای دردناک مواجه خواهد شد. همچنانکه ملت فلسطین به این فاجعه دچار شد. ملت فلسطین به یک باره سرزمین های خود را از دست نداد. این گونه نبوده است که به مسلمانان عزیز فلسطینی گفته شود ” شما در این چند کیلومتر مربع زمین زندگی کنید.” در هر یک کیلومتر مربع زمین در آلمان تقریبا ۲۲۷ نفر ، در فرانسه ۱۰۶ نفر ، در ترکیه ۷۷ نفر زندگی می کنند. اما ، در هر کیلومتر مربع در فلسطین ۲۶۱۷ نفر باید زندگی کنند. حتی براساس کنوانسیون ها و معیارهای جهانی، زندانیان را نیز نمی توان در فضایی کوچک تر از حد تعیین شده، نگهداری کرد. اما، وضعیت در فلسطین چطور است؟ گویی انسان را از خانه اش برانند و در کُنج حیاط منزلش برایش اتاقی کوچک بسازند و تمامی ساکنان خانه را در همان اتاق جای دهند و بگویند که شما باید در همین جا زندگی کنید. به همین ترتیب، فلسطینی ها را در سال ۱۹۴۸ آواره کردند و به غزه و ساحل غربی رود اردن راندند و مشکلاتشان آغاز شد. شاید هم این وضعیت فلسطینی ها، ناشی از سهل انگاری های گذشته شان بوده است. تردیدی نیست که دلایل عینی و ذهنی دیگری نیز وجود دارد. »
حاج ایلقار ابراهیم اوغلو همچنین با اشاره به اینکه علت از دست رفتن قراباغ این بوده است که جمهوری آذربایجان خود را گم کرده بود، افزوده است : « هدف از برشمردن این ها ، آن است که بدانیم با این وضعیت به کجا می رویم. ما درد قراباغ را داریم. این زخم ما به تدریج در حال کهنه شدن و عادی شدن است. امروز می خواهند ما را عادت دهند و بقبولانند که خاکمان از دست رفته است و ما بخشی از آن باز می گردانیم. فلسطینی ها نیز تقریبا در همین وضعیت بودند. آنها هم اصلا فکر نمی کردند که کم کم سرزمین هایشان از دست خواهد رفت. به یک باره بیدار شدند و دیدند که سرزمینشان از دست رفته است. اکنون نیز وضعیتی شکل گرفته است که همه تصور می کنند فلسطینی ها مقصرند. اکنون در تمامی مطبوعات و شبکه های تلویزیونی از صبح تا شب، فلسطینی ها را تروریست جلوه می دهند. خیلی عجیب است که می آیند از خانه ات اخراجت می کنند و وقتی اعتراض می کنی، می گویند : « صدایت در نیاید، اگر صدایت درآید، چشمت را در می آوریم!»
حاج ایلقار ابراهیم اوغلو افزوده است : « روز قدس، صرفا روز فلسطینی ها نیست. روز قدس، طبل هشدار باش به تمامی مسلمانان در دنیاست که طنین انداخته است : « ای مسلمانان! شما با این شکست ها به کجا می روید؟ نتیجه چه خواهد شد؟ اگر این ظلم امروز در فلسطین جاری است، فردا در کجاها جاری خواهد شد؟ »
حاج ایلقار ابراهیم اوغلو افزوده است : « فجایع بزرگ از مسایل ساده ریشه می گیرند. ابتدا عقیده و ایدئولوژی ملی و دین ملت و جامعه به فراموشی سپرده می شود، سپس فرهنگش از بین می رود و سپس سرزمینش از دستش گرفته می شود و پس از آن، همه موجودیتش از دستش گرفته می شود. ما امروز تمامی اشتباهات فلسطینی ها را تکرار می کنیم. امروز همانند فلسطین، مذاکره با دشمن در بستر شکست معنایی ندارد. مذاکره با دشمن برای بازگرداندن بخشی از سرزمین بجای تمامی آن، به معنای شکست است. زیرا، بعدا خواهند گفت که بیایید بجای این بخش، بخش دیگری از سرزمینتان را به شما بدهیم. ده سال هم مذاکره در این باره ادامه خواهد یافت. بعد، درصد بندی خواهند کرد. در فلسطین نیز همینطور شده است. از آن سرزمین، اکنون فقط درباره ۱۳ یا ۸ درصد آن مذاکره می شود. اگر توجه کنیم، همان اشتباهات فلسطینی ها اکنون درباره مساله قراباغ نیر تکرار می شود. راه حل چیست؟ راه حل خیلی ساده است. اگر به تاریخ ملت ها توجه کنیم، می بینیم راه دومی وجود ندارد. تا زمانی که شمار انسان های حرکت بخش در میان خود ملت ها افزایش نیابد، هیچ ملتی به معنای حقیقی کلمه ملت نخواهد شد. همسایه و سایرین برای ملت ها هیچ کاری نخواهند کرد. هر ملتی باید خود از حق خویش دفاع کند. »
حاج ایلقار ابراهیم اوغلو افزوده است : « از ابتدای قرن بیستم تاکنون پس از شهید کردن و از میان بردن بزرگانمان، ما را از چند ناحیه فلج کردند. ابتدا مساجدمان و جایگاه های معنوی مان را که به جامعه شور می بخشیدند، نابود کردند و ریشه معنوی مان را به روزی انداختند که فقط نامی صوری از آن باقی ماند. حال آنکه در تمامی دنیا، انسان هایی در راه حقوق خود مبارزه کرده اند که همواره به معنویات و دین خود پیوند داشته اند. خواه درغرب و خواه در شرق، چنین بوده است. »
رهبر جمعیت جمعه جمهوری آذربایجان افزوده است : « اگر به تاریخ نظری بیاندازیم می بینیم که هم در دره شوروی و هم در دروه تزاری ، مساجد ما را که منبع شورآفرینی در جامعه بودند، به چه روزی دچار کرده اند. برای تحت کنترل درآوردن دین اسلام، در دوره تزاری نیز سازمان هایی وجود داشتند. گرچه رژیم شوروی تمامی ساختارهای دوره تزاری را کنار گذاشت، اما از این رویکرد دست برنداشت. در نتیجه، مساجد بجای اینکه خانه خدا باشند، به موجودیتی دیگر تبدیل شدند. ملتی که مساجدش آزاد نیست و مومنانش آزاد نیستند و انسان های آزاده اش در مساجد جمع نمی شوند، عاقبت آن ملت به شرایط دردناکی دچار خواهد شد. روز قدس، روز بازگشت به خود است. روز قدس روز خودشناسی مسلمانان و روز بازگشت به شخصیت و دین و معنویات و ایدئولوژی ملی خود است. در این روز، بجای سخن گفتن درباره موضوعات انتزاعی ، مسلمانان باید بیدار و آزاد شوند. روز قدس، روز رهایی از حقارت و پستی و تفرقه و بی شخصیتی و چاپلوسی است. روز قدس، روز انسان شدن و تکامل است. تصادفی نیست که روز قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان اعلام شده است؛ یعنی اینکه ای میهمانان خدا! باید این میهمانی را نه تنها با بیداری معنوی ، بلکه با بیداری اجتماعی درک کنید! »

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا