آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانعمومی

موضع گیری تلویزیون جمهوری آذربایجان در برابر آمریکا

عدم دعوت آمریکا از الهام علی اف و حضور نیکول پاشینیان در نشست دموکراسی، مقام‌های آذربایجان را نگران کرده است. آنها به جای صدور بیانیه رسمی، در سطح رسانه به موضوع واکنش نشان می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، نشست دموکراسی با سخنرانی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه ۱۸ آذر برابر با ۱۰ دسامبر و شرکت بیش از ۱۰۰ کشور بصورت مجازی انجام شد. بخش خبری شبکه تلویزیونی آذ تی وی، روز جمعه ۱۹ آذر طی گزارشی تحلیلی به عدم دعوت الهام علی اف در نشست دموکراسی آمریکا واکنش تندی نشان داده است.

طی گزارش این شبکه تلویزیونی دولتی بیان شده است: نشست دموکراسی با حضور نیکول پاشینیان (نخست وزیر ارمنستان) و بدون حضور الهام علی اف (رئیس جمهور آذربایجان) برگزار شده که این موضوع نشان می‌دهد آذربایجان کشوری مستقل است.

همچنین در ادامه این گزارش آمده است: تعدادی از کشورها از جمله مجارستان، ترکیه، روسیه و چین نیز به این اجلاس دعوت نشدند.

این شبکه در ادامه گزارش خود ضمن تاخت و تاز به دولت آمریکا تصریح کرده است: ایالات متحده آمریکا با پرونده جنایت‌های خود از جمله بمباران اتمی شهرهای ژاپن در جنگ جهانی دوم، جنایت در جنگ ویتنام، حمله به افغانستان و عراق، بازداشتگاه گوانتانامو و آزار و اذیت بر ضد شهروندان رنگین پوستان آمریکایی به ویژه قتل جورج فلوید نمی‌تواند نشست دموکراسی را برگزار کند.

بنابر گزارش تحولات جهان اسلام این نخستین بار است که یک رسانه دولتی در جمهوری آذربایجان از چنین ادبیاتی بر علیه دولت آمریکا استفاده می‌کند. البته این گفته ها نه تنها نشانه مقابله این دولت با آمریکا نیست بلکه نگرانی در برابر حمایت دولت آمریکا از ارمنستان را نشان می‌دهد.

مقام های دولتی این کشور بابت حمایت سیاسی و مالی دولت آمریکا از ارمنستان و ارامنه قره باغ طی ماه های اخیر بارها اظهار نگرانی کرده اند. همین موضوع می‌تواند موازنه قدرت میان آذربایجان و ارمنستان را یکباره بر هم بریزد. البته مقام های آذربایجان تلاش می‌کنند به جای بیانیه مستقیم از رسانه های بخواهند تا پیام غیر مستقیم به طرف آمریکایی بفرستند و نمی‌توانند به آمریکا فشار وارد کنند. اینکه این موضع گیری تا کجا ادامه پیدا می‌کند را در سیاست موازنه مثبت این کشور باید جستجو کرد. آذربایجان پس از جنگ نخست قره باغ تلاش می‌کند پای دولت‌های مختلف را به آذربایجان بکشاند.

دولت آذربایجان همواره با اعطای امتیازهای ویژه به شرکت های آمریکایی از جمله در حوزه نفت و گاز تلاش کرده است از حمایت های سیاسی در برابر ارمنستان، روسیه و ایران برخوردار شود. همچنین دولت این کشور عبور پروژه کریدور شرق به غرب را مدیون فشارهای آمریکا برای حذف ایران از این مسیر است.

منبع: تحولات جهان اسلام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا