آذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

موضع سازمان همکاري اسلامي در مورد بحران قره‌باغ

دبيرکل سازمان همکاري اسلامي با تاکيد بر لزوم احترام به مرزهاي بين‌المللي، بار ديگر از ارمنستان خواست فورا و بدون پيش‌شرط از آذربايجان عقب‌نشيني کند.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ایسنا؛ يوسف بن احمد العثيمين، دبيرکل سازمان همکاري اسلامي در مقر اين سازمان در شهر جده در مراسمي که به مناسبت بيست و پنجمين سالگرد “کشتار خوجالي” در اقليم قره‌باغ به دست نيروهاي ارمنستان انجام شد، با تاکيد بر لزوم احترام به مرزهاي بين‌المللي، بار ديگر از ارمنستان خواست فورا و بدون پيش‌شرط از آذربايجان عقب‌نشيني کند.

العثيمين با اشاره به اينکه تجاوز نيروهاي ارمنستان به جمهوري آذربايجا از سال 1992 يکي از مسايل مورد توجه سازمان همکاري اسلامي بوده است، تاکيد کرد: حقايق نشان مي‌دهد که کشتار خوجالي يکي از نتايج اشغال غير قانوني اراضي آذربايجان توسط نيروهاي ارمنستان است.
دبيرکل سازمان همکاري اسلامي در ادامه از کشورهاي عضو اين سازمان خواست با استفاده از روابط خود با ارمنستان اين کشور را به “پايبندي به اصول قوانين بين‌المللي و احترام به صلح منطقه‌اي و پايان اشغالگري” مجبور کنند.
راسم رازايف، نماينده دائم آذربايجان در سازمان همکاري اسلامي نيز در سخناني گفت: کشتار خوجالي تمامي ويژگي‌هاي کشتار جمعي و پاکسازي نژادي را از نظر حجم و زشتي‌اش دارد.

رازايف افزود:‌ مساله قره‌باغ تنها به آذربايجان مربوط نمي‌شود بلکه مساله‌اي کاملا مربوط به جهان اسلام است و تنها زماني که مساله مورد توجه تمامي کشورهاي اسلامي قرار گيرد، قابل حل است.

وي ادامه داد: در اين کشتار 613 تن از جمله 106 زن،‌ 63 کودک و 70 سالخورده پس شکنجه به شکلي وحشيانه کشته شدند. در اين کشتار هشت خانواده به طور کامل قتل‌عام شدند و 25 کودک والدين خود و 130 کودک يکي از والدين خود را از دست دادند. همچنين 1275 تن به اسارت گرفته شدند که از ميان آنها سرنوشت 150 تن هنوز مشخص نشده است.
نماينده دائم آذربايجان در سازمان همکاري اسلامي گفت: نکته دردناک آن است کساني که براي اين کشتار برنامه‌ريزي کرده و آن را اجرا کردند، اکنون به آنچه انجام داده‌اند افتخار مي‌کنند و تاکنون نيز محاکمه نشده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا