آخرین اخبارآذربایجاناخباراردبیلایرانقره باغ

استاندار اردبیل: استان اردبیل در بازسازی قره‌باغ مزیت غیرقابل رقابت دارد

استاندار اردبیل گفت: این استان با ۳۸۴ کیلومتر مرز مشترک و یک واحد گمرک فعال، مناسب‌ترین استان ایران برای مشارکت در بازسازی قره‌باغ محسوب می‌شود و مزیت غیرقابل رقابت در این زمینه دارد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، اکبر بهنام‌جو روز پنجشنبه در جلسه ویدئو کنفرانسی با سیدعباس موسوی سفیر ایران در جمهوری آذربایجان، خواستار اعزام سریع تیم‌های بازسازی از استان اردبیل به منطقه قره‌باغ شد و افزود: تولیدات این استان توان رقابتی بالایی در تامین مصالح بازسازی قره‌باغ دارد.

وی با تاکید بر جلوگیری از حضور شرکت‌های کم توان ایرانی در بازسازی قره باغ و فراهم کردن زمینه مشارکت شرکت‌ها و گروه‌های پیمانکاری توانمند در آن منطقه افزود: استان اردبیل آمادگی دارد تا در بازسازی مناطق آزاد شده قره‌باغ به صورت جدی مشارکت کند و برای این کار، تیم‌های فنی و تخصصی در این استان تشکیل شده است.

استاندار اردبیل توان فنی و تخصصی این استان را در زمینه ساخت و ساز، صنعت ساختمان، اجرای پروژه‌های راهسازی و احداث شبکه‌های اصلی و فرعی آبیاری و زهکشی و نیز اجرای پروژه‌های بزرگ پیمانکاری کم نظیر خواند و اضافه کرد: این استان در تامین مصالح مورد نیاز بازسازی قره باغ هم توان بالا و مزیت غیرقابل رقابت دارد.

وی بیان کرد: توان بالا و غنی برای اجرای پروژه‌های عمرانی، تولید مصالح ساختمانی مرغوب، مزیت نزدیکی بازار تولید و مصرف در نتیجه پایین بودن قیمت تمام شده کالاهای استان اردبیل از جمله مزیت‌های رقابتی استان اردبیل در توسعه همکاری با جمهوری آذربایجان به خصوص در امر مشارکت در بازسازی قره باغ است.

بهنام‌جو، اجرای موفق پروژه‌ها در بازسازی قره‌باغ توسط شرکت‌های ایرانی را موجب سرافرازی کشورمان دانست و گفت: به محض اعلام طرف آذری و معرفی طرح‌ها و نقشه راه بازسازی، تیم‌ها و شرکت‌های استان اردبیل برای بازسازی قره‌باغ اعزام خواهند شد.

وی همچنین بیان کرد: رویکرد و اولویت جمهوری آذربایجان، توسعه و احداث امور زیربنایی در منطقه قره‌باغ است و در مراحل بعدی وارد مراحل جزئی بازسازی در محدوده شهری، روستایی، کشاورزی و امور اقتصادی خواهد شد و بر این اساس، لازم است که شرکت‌های ایرانی نیز خود را برای چنین وضعیتی آماده کنند.

استاندار اردبیل همچنین با اشاره به افزایش صادرات غیرنفتی استان اردبیل در سال جاری با وجود محدودیت‌های کرونایی به جمهوری آذربایجان گفت: امسال بیش از ۱۶۰ میلیون دلار کالا از این استان صادر شده و با راه‌اندازی تولیدات و واحدهای صادرات محور در استان تا سال آینده، رقم صادرات این استان در سال آینده به بیش از ۳۰۰ میلیون دلار افزایش خواهد یافت.

وی همچنین خواستار تسریع در احداث شهرک صنعتی مرزی و بارانداز مرزی در شمال استان اردبیل شد و بیان کرد: با تامین زمین مورد نیاز، در آینده نزدیک ایران آماده احداث شهرک صنعتی مرزی و بارانداز در شمال استان خواهد بود و لازم است که طرف آذری نیز آمادگی خود را در این زمینه اعلام کند تا کارها با سرعت پیگیری شود.

ارژنگ عزیزی معاون اقتصادی استاندار اردبیل نیز در این جلسه با اشاره به تخریب ۲۴ هزار هکتار از جنگل‌های منطقه قره‌باغ و برنامه جمهوری آذربایجان برای احیای این جنگل‌ها گفت: استان اردبیل ظرفیت بالایی برای تولید نهال و احیای جنگل دارد و اگر طرف آذری برنامه خود را در خصوص نحوه احیا و گونه‌های مورد نیاز در این زمینه اعلام کند، شرکت‌های استان اردبیل وارد عرصه کار خواهند شد.

به گزارش ایرنا، منطقه قره‌باغ و قسمت‌های مهمی از خاک جمهوری آذربایجان شامل شهرستان‌های آغدام، جبرائیل، فضولی، زنگیلان، قبادلی، شوشا، خانکندی، خوجالی، کلبجر و خواجاوند که حدود سه دهه پیش به اشغال نیروهای ارمنستان در آمده بود، در جنگ ۴۴ روزه اخیر آزاد شد.

درگیری قره‌باغ از ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰(۶ مهرماه ۱۳۹۹) بین ارتش جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان آغاز شده و به مدت ۴۴ روز ادامه یافت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا