آذربایجاناخبارروسیهقره باغ

مناقشه قره باغ و راه حل های سیاسی ، روسیه خواهان شعله ور شدن مناقشه قره باغ نیست

سرگئی ژلزنیاک، عضو کمیته روابط بین المللی دومای روسیه گفت روسیه خواهان شعله ور شدن مجدد مناقشه قره باغ نیست.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری آپا، سرگئی ژلزنیاک، عضو کمیته روابط بین المللی دومای روسیه گفت روسیه خواهان شعله ور شدن مجدد مناقشه قره باغ نیست.
این نماینده دوما از حزب «روسیه واحد» گفت: «روسیه کارهای بزرگی در جهت برقراری صلح در قره باغ انجام داده است. در زمان درگیری های نظامی ماه آوریل سال گذشته میان جمهوری آذربایجان و نیروهای ارمنی، در نتیجه تلاش روسیه ، آتش بس برقرار و از خونریزی جلوگیری شد. مطمئن هستم که سیاستمداران دارای درک سالم در جمهوری آذربایجان و ارمنستان درک می کنند که این قبیل مناقشات بدون استثناء باید از طریق سیاسی و صلح آمیز حل شود.

تلاش های سیاسی مسکو
در ماه آوریل گذشته نیز خطرناک ترین مرحله این مناقشه ، با تلاش دیپلماتیک روسیه متوقف شد. مطمئن هستم که اگر روسیه نبود، انسان های بیشتری در این درگیری، کشته می شدند و زیان می دیدند. روسیه نمی خواهد که طرف های این مناقشه دست به سلاح ببرند.»
سرگئی ژلزنیاک درباره ناراحتی جمهوری آذربایجان از تشکیل نیروی نظامی مشترک روسیه و ارمنستان نیز گفت: «این نیرو، دفاعی است. تشکیل این نیرو، صرفا با تامین امنیت ملی روسیه در خارج از کشور ارتباط دارد. مطمئنم که در صورت حمله نکردن هیچ کس به روسیه و ارمنستان، نیازی به فعالیت این نیرو نخواهد بود. به همین علت نیز ، نباید از تشکیل نیروی نظامی واحد روسیه و ارمنستان ناراحت شد. زیرا، هیچ علتی برای این ناراحتی وجود ندارد.»
این عضو کمیته روابط بین المللی دومای روسیه درباره تحویل موشک های روسی «اسکندر» به ارمنستان نیز گفت: «مساله اصلی این نیست که چه سلاحی فروخته می شود. روسیه با بسیاری از کشورهای دنیا همکاری نظامی – فنی دارد. همکاری با جمهوری آذربایجان و ارمنستان در این زمینه در سطح بالایی قرار دارد. همه خوب می فهمند که سلاح ها به خودی خود شلیک نمی شوند، بلکه انسان ها آنها را شلیک می کنند.
روسیه هم در چارچوب پیمان امنیت جمعی کشورهای مشترک المنافع و هم در سازمان های بین المللی تاکید می کند که مناقشات موجود متوقف و مشکلات از طریق سیاسی حل شود.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا