آذربایجاناخباراردبیلویژه

به مناسبت 19 ژانویه ؛بازخوانی خطبه های نماز جمعه آیت الله عاملی و اعلام روز جهانی آذری های مسلمان جهان

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل با اشاره به فروپاشی نظام سوسیالیستی در شوروی سابق و حادثه ورود آذری ها به ایران گفت: 19 ژانویه به عنوان بزرگترین حادثه تاریخ آذربایجان برای ما آذری های مسلمان یک نقطه عطف تاریخی و روز بزرگی است، به گونه ای که ما باید این روز را هر ساله پاس بداریم.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، حجت الاسلام سیدحسن عاملی ظهر جمعه در خطبه های نماز جمعه اردبیل افزود: حدود 24 سال پیش در دی ماه سال 68 در اواخر حکومت شوروی سوسیالیستی حادثه بزرگی  در مرز ایران و شوروی اتفاق افتاد که منتج به شکل گیری حادثه 19 ژانویه شد.

وی با اشاره به آغاز فروپاشی نظام سوسیالیستی در شوروی ادامه داد: در اثر ضعف دولت شوروی مهار مرزها از دست رفت و هنگامی که مردم متدین آذربایجان این از هم گسیختگی را احساس کردند  به طرف مرزهای ایران هجوم  آوردند. آنها هرروز در کنار  رود ارس می ایستادند و ندای الله اکبر و لا اله الا الله سر می دادند و در قالب  شعار نسبت به ایران  و ایرانی ابراز عشق و احساسات می کردند.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه جمهوری اسلامی از همان آغاز، انتظار چنین روزی را داشت و خود را برای استقبال  آماده کرده بود، یادآور شد: گزارش مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی ایران نشان می داد که مردم  آذربایجان نسبت به ایران و اسلام به شدت اظهار علاقه می کنند و با ضعف یا زوال دولت کمونیستی، قطعا این عطش را نشان خواهد داد.

وی تصریح کرد: از طرفی گزارش ها نشان می داد ممنوعیت 70 ساله تحت سیطره نظام سوسیالیسیتی عطش آنها را به اسلام و ایران صد چندان کرده از این رو مردم ایران و نیروهای حکومتی کاملا در مرزها آماده بودند و دستور داده شده بود چنانچه  مردم آذربایجان به طرف مرزها آمدند یا حتی وارد خاک ایران شدند از آنها استقبال شود و از ورودشان ممانعتی بعمل نیاید.

عاملی متذکر شد: مردم  مسلمان آذربایجان 70 سال  منتظر چنین روزی بودند. آن سوی ارس از مرز بیله سوار تا نخجوان پر بود از آذری هایی که  هر روز جمع می شدند، شعار می دادند و به اسلام و ایران ابراز علاقه شدید می کردند . آنها از اینکه از خفقان 70 ساله آزاد می شدند خوشحالی می کردند تا اینکه در 19 ژانویه بزرگترین حادثه تاریخ اخیر آذربایجان بوقوع پیوست.

وی یادآور شد: شعارهای روزانه آنها را قانع نمی کرد، تا اینکه روز 19 ژانویه ساعت 10 صبح نیروهای روس از شدت ازدحام کنار رفت و آنها یکباره سیم خاردارها را برداشته و خود را در زمستان سرد به آب زده و داخل خاک  ایران شدند. گویی یک لشکر عظیم وارد ایران شده و دولت شوروی کاملا غافلگیر و ارتش سرخ بکلی تمرکز و تعادل خود را از دست داده بود، زیرا مطلقا انتظار ورود چنین جمعیتی را به ایران نداشتند.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه ایران برعکس قواعد بین المللی هیچ مانعی ایجاد نکرد، زیرا آذری ها با شعار لااله الا الله و الله اکبر به وطن تاریخی خودشان ابراز احساسات کردند، تاکید کرد: مردم آذربایجان نیز به مجرد ورود به ایران، ناباورانه از اینکه در سرزمین ایران هستند ،خاک را بوسیدند و تاکید داشتند که هفتاد سال با عشق به اسلام و ایران و امام رضا (ع) و در حسرت ایران و حسرت مسجد و دینداری زیسته ایم.

وی با اشاره به اینکه در این حادثه بازی عشق به دین و ایران با هجوم به مساجد و زیارت پرچم امام حسین (ع) و قرائت قرآن در اعلی خود تجلی یافت، افزود: همزمان جمعی از اتباع ایران نیز وارد  آذربایجان  شدند و اتباع آذری نیز همانند ایرانیان برای پذیرائی از میهمانان سنگ تمام گذاشتند و هر چه تحفه ها و هدیه ها بود پیشکش مهمانان ایرانی خود می کردند.

عاملی با بیان اینکه برخی بر این باورند دولت وقت شوروی سوسیالیستی عمدا راه را باز کرد تا ارتش سرخ شوروی بهانه ای برای ورود به باکو پیدا کرده و جنایت 20 ژانویه سال 1990 را رقم زند، عنوان کرد: این سخن درست نیست، بلکه عکس قضیه صادق است. آنها از حرکت مردم آذربایجان به طرف ایران و از شدت اجتماع هراسناک و به شدت عصبانی بودند و برای ارعاب مردم و جلوگیری از قیام آنها به دستور دفتر سیاسی حزب کمونیست و شخص گورباچف، واحدهای نظامی وسیعی را از سایر مناطق شوروی به دروازه های باکو انتقال و ارتش سرخ شبانه وارد باکو شد و مردم را در 20 ژانویه قتل عام کردند که در این جنایت  135 نفر کشته و بیش از 700 نفر زخمی شدند.

وی همین اشتباه بزرگ گورباچف را عاملی برای افزایش نارضایتی مردم نسبت به حکومت شوروی سوسیالیستی دانست و گفت: در نتیجه مردم آذربایجان یکپارچه به پا خواستند و با قیام خود رهبر کمونیست این کشور با هواپیمای نظامی حکومت شوروی به مسکو فرار کرد. مردم آذربایجان با ضعف دولت شوروی عکس العمل خوبی  نشان دادند و وارد ایران شدند و با وجود اینکه بسیاری از آنها مایل به مراجعت نبودند، اما مسئولان ایرانی ناگزیر با اهداء قرآن آنها را به مراجعت راضی کردند.

عاملی 19 ژانویه را روز شکستن تابوی 70 ساله دولت کمونیستی از سوی مسلمانان فهیم آذربایجان  و روز ابراز تعلق خاطر خود به اسلام و ایران عنوان کرد و بیان داشت: اینکه ملتی پس از 70 سال تبلیغات ضد دینی و ضد ایرانی، اصالت و هویت خود را حفظ کند و وطن تاریخی خود را فراموش نکند، کار بسیار بزرگ و ارزشمند است و نباید فراموش شود.

وی ادامه داد: روس ها سرمایه گذاری سنگین هفتاد ساله بر علیه اسلام و ایران کرده بودند تا هر دو فراموش شود، آنها برای آذری ها تاریخ تحریف شده نوشته بودند رئیس جمهور سابق آذربایجان می گفت تاریخ ملت ما را روسها نوشته اند اگر من هم خلاف آن را بگویم مردم نمی پذیرند، روسها در مسیر تشکیل هویت جدید، الفبای عربی را عوض کردند تا همه چیز فراموش بشود، اما آذری ها در روز 19 ژانویه همه این شیطنت ها را پنبه کردند و عملا نشان دادند تا قیامت احدی نمی تواند آنها را از اسلام و وطن تاریخی اشان جدا کند.

روز 19 ژانویه روز آذری های مسلمان جهان است

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه براین اساس این روز نقطه عطف تاریخی در تاریخ ایران، اسلام و آذربایجان خواهد ماند، متذکر شد: از این رو تصمیم گرفتیم روز 19 ژانویه  را روز “آذری های مسلمان  جهان” و روز بازیابی هویت نسل آذری اعلام کنیم، این روز آیینه تمام عیار و تمام نما برای هویت آذری ها است و هرکس درصدد کشف هویت آذری هاست به این روز مراجعه کند.

وی تصریح کرد: چراکه آنها پس از هفتاد سال اختناق و سرمایه گذاری سنگین ضد دینی و ضد ایرانی، به محض ورود به ایران به طرف پرچم امام حسین (ع) هجوم بردند، این یعنی عاشورا را فراموش نمی کنیم، به قرآن رو آوردند یعنی وحی را فراموش نمی کنیم، به سوی مسجد رفتند یعنی بندگی و عبادت  مرام اصلی ماست و به سوی ایران  آمدند تا بگویند اصالت خود و وطن تاریخی خود را فراموش نکرده ایم.

عاملی با تاکید بر اینکه ما از این پس هر سال 19 ژانویه را بنام روز آذری های مسلمان جهان جشن خواهیم گرفت تا تحریفی در تاریخ  و هویت آذری ها صورت نگیرد، اضافه کرد: این اقدام بسیار ارزشمند آذری ها، اوهام و خیالات باطل بسیاری را برهم زد. من به این جماعت خیال پرداز و متوهم توصیه می کنم سری به مساجد آذربایجان بزنند و از شور جمعه و نماز جماعات، از اجتماعات عاشورا و تاسوعا، رمضان و شب های قدر آن و دیگر مناسبت های مذهبی آنها و دست کم از سروده های مفاخر بزرگ آذری ها نظیر نظامی گنجوی که وطن خود را اینگونه تعیین و تعریف  کرده “همه عالم تن است و ایران دل؛ نیست گوینده زین قیاس خجل” درس بگیرند.

وی با اشاره به تلاش برخی برای تغییر و تحریف این حادثه تاریخی و بزرگ تاکید کرد که اگر بناست روزی بنام آذری های جهان نامگذاری شود آن روز را اکثریت تعیین خواهد کرد نه اقلیت و نه غیر آذری ها، بلکه اتخاذ هر تصمیمی در هر امر مهمی منطقا باید توسط اکثریت باشد.

نماینده ولی فقیه در استان عنوان کرد: برخی تاریخ این حادثه را 31 دسامبر می دانند. من از آنها قدردانم که به زنده نگهداشتن این حادثه اهتمام ورزیده اند ولی از آنها می خواهم اولا در این مهم با ما همراه باشند و ثانیا زمان دقیق حادثه را تغییر ندهند. روز 31 دسامبر هیچ حادثه ای بوقوع نپیوسته و این اتفاق بزرگ روز 19 ژانویه بوده است، حوادث تاریخی نباید با استحسانات عقلی دستخوش تغییر شود، بنابراین موضوع 31 دسامبر یک توهم بیش نیست.

لزوم تشکیل موسسه مدنی و مردمی آذری های جهان

وی همچنین خواستار تشکیل یک موسسه فراگیر مدنی و مردمی با حضور نمایندگان تمام آذری های جهان به منظور تکریم روز 19 ژانویه این روز جهانی شد و افزود: ما از کنار مرقد شیخ صفی الدین اسحق اردبیلی و از کنار مزار شاه اسماعیل صفوی خطایی، روز 19 ژانویه را که امسال مقارن با ولادت حضرت ختمی مرتبت (ص) است “روز آذری های مسلمان جهان” اعلام و این مقارنت را به فال نیک می گیریم و به تفال این تقارن، امسال را برای اعلان این روز انتخاب می کنیم.

عاملی ادامه داد: ما در کنار مرقد شاه اسماعیل صفوی عهد می بندیم، حفظ یکپارچگی وطن تاریخی تمام آذری های جهان یعنی ایران و ترویج محبت و ولایت و اندیشه ناب اهل بیت پیامبر گرامی اسلام (ص) را به عنوان دو رسالت اصلی او ادامه دهیم.

وی متذکر شد: بنده صرفا به عنوان عالم دین و از جایگاه بیان بایسته های دینی سخن می گویم. علمای دین در روزگار غیبت یک وظیفه بسیار مهم برعهده دارند و آن عبارت است از اینکه دستان ایتام آل محمد (ص) یعنی شیعه را در دستان معصوم (ع) بگذارند. حضرت فرموده است: “رحم الله من اخذ بایدی ایتامنا و اوصلهم الینا”، من در این قضایا به روشنی دیدم که دشمنان دوست نما، دست ایتام آل محمد (ص) را به دست انسان های نامحرم می دهند از این رو جهت اداء وظیفه دینی متعرض این بحث شدم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا