آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومیقره باغ

 ممنوعیت کاربرد کلمه “شوشا” در جمهوری آذربایجان

به دستور الهام علی اف، کاربرد عمومی کلمه "شوشا" برای نامگذاری ها در جمهوری آذربایجان ممنوع اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از کانال «خورال تی وی»، در حالی که تغییر نام و هویت شهر “شوشا” که از نمادهای تمدن ایرانی-اسلامی در قفقاز بوده است، در دستور کار دولت جمهوری آذربایجان قرار دارد و این شهر با عنادورزی عجیبی بجای نام تاریخی اش «شوشی»، شوشا نامیده می‌شود، رئیس جمهور آذربایجان با ابلاغ قانونی عجیب تر، کاربرد عمومی کلمه “شوشا” برای نامگذاری ها را در خود جمهوری آذربایجان نیز ممنوع کرد!

از این پس، نام “شوشا” فقط در مواردی که رئیس جمهوری آذربایجان می‌تواند تعیین کند، به کار برده خواهد شد!

مجلس و رئیس جمهور آذربایجان با تصویب و ابلاغ قانونی عجیب، استفاده از کلمه “شوشا” را برای معرفی و نامگذاری اشخاص حقوقی، اماکن، رسانه ها، جوایز و نشان‌ها، برنامه های محلی و کشوری و بین‌المللی، نشست‌ها، همایش ها، جشنواره ها، نمایشگاه ها و… ممنوع کردند.

تصویب چنین قانونی در تاریخ جمهوری آذربایجان و بلکه تاریخ دنیا بی سابقه است.

«عوض زینال لی» در خورال تی وی گفت: «با اجرای این قانون باید تمامی رستوران هایی که نامشان “شوشا” است، نام خود را تغییر دهند. در هیچ جایی نباید نام “شوشا” باشد. مثلا جشنواره شوشا نمی توانیم برگزار کنیم. نمایشگاه شوشا، روزهای ادبی و هنری شوشا و… نمی توانند برگزار شوند. زیرا، براساس قانون جدید، نام شوشا فقط در موارد نادری که مقام مجاز دولتی (رئیس جمهور آذربایجان) معین خواهد کرد، می‌تواند استفاده شود. معنای این قانون عجیب چیست؟ آیا حرکتی برای انحصاری کردن “شوشا” است؟ متمایز کردن “شوشا” از سایر رایون های جمهوری آذربایجان چه چیزی را در بر دارد؟»

گفتنی است اخیرا سفارت جمهوری آذربایجان در تهران با نامگذاری یکی از خیابان های تهران به نام “شوشی” نیز مخالفت کرده بود!

تصویب قانون جدید درباره نام این شهر در مجلس جمهوری آذربایجان و ابلاغ آن توسط الهام علی‌اف، در شرایطی است که  حکومت جمهوری آذربایجان تبلیغات بسیار تحریک آمیزی را با استفاده از حاکمیت خود بر شهر “شوشی” که باکو آن را “شوشا” می نامد، طی دو سال اخیر  در دستور کار خود داشته است.

نمانیدگان و مقامات رژیم صهیونیستی و بخصوص جورج دیک، سفیر این رژیم در باکو و برندا شیفر، استاد دانشگاه های آمریکا و رژیم صهیونیستی که به عنوان “مادر معنوی” پان ترکیست ها در جمهوری آذربایجان شهرت یافته است، نیز با سفرهای مکرر به این شهر و سایر مناطق اطراف آن و با انتشار عکس ها و ویدئوهای تحریک آمیز، نشان داده اند که صهیونیست ها و عوامل محلی آنها در قفقاز قصد بهره برداری خاص خود از شهر “شوشی” و نواحی اطراف آن را در دستور کار دارند.

تسلط بر شهر “شوشی” که در تاریخ ایران از شهرهای نام آشناست، پس از پایان حاکمیت سیاسی ایران بر قفقاز در قرن هجدهم، چندین بار بین مسلمانان آذری و ارامنه مسیحی دست به دست گشته است.

این شهر در 8 نوامبر 2020 مجددا از تسلط  ایروان خارج و تحت حاکمیت باکو در آمد. الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان که مراودات بسیار نزدیکی با جریان ها و مراکز صهیونیستی و انگلیسی دارد، در خصوص نحوه مرمت مجدد مساجد شهر شوشی، بر برجسته سازی نمادهای “آذربایجان گرایی” و “ترک گرایی” در این مساجد  تأکید کرده است.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا