آذربایجاناخبار

ممنوعیت قبر و قبرستان در آذربایجان.

کمیته دینی دولتی لایحه ای در خصوص قبر و ه قبرستان و مکان های آن تقدیم هیت وزیران نموده که در حال حاضر مذاکرات در این زمینه ادامه دارد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از فاکت خبر ، این سند می تواند به عنوان یک لایحه  تقدیم مجلس شده و یا اینکه می تواند در هیئت وزیران  به تصویب برسد.

این مطلب را رئیس کمیته دولتی آذربایجان مبارز قربانلی گفته است. وی گفته است که در مورد مدیریت مزار وقبرستان های آذربایجان تصمیم گیری شده است. در این لایحه تصمیم گرفته شده است که مزار شهداء و قبرستان ها به شهرداری ها واگذار گردد. در این مورد شورایی در شهرداری ها تشکیل خواهد شد.

رئیس کمیته دینی دولت آذربایجان در ادامه می گوید که در این لایحه مکان ها و نوع سنگ بکار رفته شده بر روی قبور مشخص گردیده است. به عنوان مثال  فاصله قبرستان ها و قبور  نباید از محل زندگی و روستاها کمتر از 100 متر باشند.از سوی دیگر در بعضی از مواقع مشاهده می گردد که بعضی پیش از مرگ جای را برای قبر خود انتخاب می نمایند. پس از تصویب این لایحه چنین مواردی مجاز نبوده و اجازه چنین کاری به کسی داده نخواهد شد. اگر این لایحه به تصویب برسد همانطور که قبلا نیز گفته ام در آینده اگر همسر یکی از درگذشتگان خواهان آن باشد که پس از مرگ در کنار همسر خود دفن گردد چنین اجازه ای داده خواهد شد. به جزء این مورد در هیج یک از موارد اجازه نگه داشتن محل برای اقوام و یا کسانی دیگر داده نخواهد شد. وی همچنین از ممنوعیت کشیدن دیوار و یا حفاظ و چوب به دور قبر خبر داده است. در این لایحه همچنین آمده است که بدون تمایز تمامی سنگ های روی قبر باید به یک شگل قرار گرفته باشند. در این لایحه همچنین برای مراسم تشییع جنازه مقرارت نیز وضع گردیده است. در این لایحه برای کسانی که بی خانمان بوده و کسی را ندارند که برای آنها مراسم تشییع جنازه برگزار نمایند نیز مقرارتی وضع گردیده است.اگر این لایحه به عنوان قانون به تصویب برسد در مزارها و قبورهای که از قبل وجود داشته این قانون جدید نیز شامل آنان شده و ساخت وساز جدیدی در این مکانها شگل خواهد گرفت. وی همچنین از ارائه لایحه در مورد مزار شهداء نیز گفته است. قربانلی از تفاوت قبور کارکنان دولت با مردم عادی خبر داده  یعنی اینکه سنگ های قبور که باید در مردمان عادی به یک شگل باشد در مورد قبرستان که شهداء و مقامات دولتی قرار دارند شامل نمی گردد. قبور شهداء و مقامات دولتی در هر جا دنیا وجود دارد.

مبارز قربانلی در ادامه می گوید که با وجود قبور دیگر ادیان در کشور تمامی این قواعد قانونی مطابق با باورهای دینی آنان اجرا خواهد شد. وجود قبر لازم بوده زیرا که پیامبر ما چنین فرموده است. اگر انسانها تا ابد در قبرستانهانگه داری شوند به تعداد تمامی انسانها باید در زمین قبرستان بوجود آید. اگر این را محاسبه نمائیم می بینیم که برای این مورد به چه انداره زمین خالی نیاز داریم. به خصوص این مسئله در شهرهای بزرگ مشکل آفرینی می شود. به خاطر همین (قبر باید از بین برود)  سخن از دوران دور گفته می شود به عنوان مثال در بعضی از کشورهای اروپایی قبور به مدت معینی نگه داری می شوند و پس از این زمان برای نگه داری آنان مالیات ویژه از سوی دولت از بازماندگان آنان گرفته می شود.  درغیر اینصورت قبر از بین می رود (تخریب می گردد) و به جای آن فوت شده گان جدید جایگزین می گردند. البته این در یک زمان طولانی شگل می گیرد البته در لایحه ای که ما ارائه داده ایم این مدت ذکر نگردیده است و در آینده در این مورد هیچ گونه درخواستی داده نشده است  اما زمانی طوری  جلو می رود که باید در این زمینه فکری شود. البته نام انسان در بین خانواده و نسل او وجود دارد. نمی توان قبور مانند موزه های لوکس نگه داری نمود . قبرستانهای داریم که به عنوان قبور تاریخی بشمار می آیند  که اینان با سایر قبور متفاوت هستند اگر نزدیکان این درگذشتگان بدانند که وجود چنین قبور به آنها تسلی می دهد اشتباه می نمایند زیرا چنین نیست. انسان می میرد و انسانهای دیگر با نوشته های خاطرات آنان را زنده نگه می دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا